عصر بازار

بازگشت دوباره پیمان‌های پولی

عصر اعتبار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر نقش مثبت عملیاتی شدن پیمان های پولی دو و چند جانبه در کاهش وابستگی تجارت به دلار تاکید کرد.

بازگشت دوباره پیمان‌های پولی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، احمد انارکی محمدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی دو یا چند جانبه، گفت: مراودات تجاری نباید به یک یا چند ارز وابسته باشد چرا که براساس تجربیات گذشته، این امکان وجود دارد کشوری مانند آمریکا از این موضوع دوباره سوءاستفاده کند.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انعقاد پیمان‌های پولی دو و چند جانبه می تواند نیاز به ارزهای دیگر را در انجام مبادلات اقتصادی در سطح بین‌المللی کاهش داد.

    نماینده مردم رفسنجان در مجلس دهم شورای اسلامی افزود: باید شرایطی فراهم شود تا معاملات با کشورهای دیگر متمرکز به انجام مبادله با دلار نباشد و در این راستا بدیهی است اولویت رایزنی‌های اقتصادی برای انعقاد پیمان‌های پولی با کشورهایی باشد که در حال حاضر از حجم مراودات تجاری بالا با جمهوری اسلامی ایران برخوردارند.

    ضرورت تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در کشور

    انارکی محمدی در ادامه تصریح کرد: اقدامات اولیه برای انعقاد پیمانی پولی با ترکیه انجام شده و این مهم باید اجرایی بشود چرا که در صورت عملیاتی شدن این پیمان پولی، ارزی مانند دلار در مبادلات اقتصادی بین دو کشور حذف می‌شود.

    وی با تاکید بر ضرورت تسهیل شرایط سرمایه گذاری در کشور به خبرگزاری خانه ملت گفت: بکارگیری ارزهای ملی بین دو کشور در زمینه تامین مالی تجارت و سرمایه‌گذاری نقش مهمی دارد.

    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: علاوه بر ترکیه، باید با کشورهایی مانند عراق، روسیه و چین نیز پیمان پولی منعقد شود، همچنین برای ارتقای روابط اقتصادی با کشورهای که می توانند بازار هدف برای صادرکنندگان ایرانی محسوب شوند باید تدابیری اتخاذ و برنامه‌ریزی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی