عصر بازار

چگونه از فاینانس و ریفاینانس های خارجی استفاده کنیم؟

عصر اعتبار- آگاهی درباره شیوه بهره مندی از فاینانس و ریفاینانس برای تامین مالی واردات کالاهای ضروری، اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی برای بسیاری از بازرگانان ایرانی اهمیت دارد.

چگونه از فاینانس و ریفاینانس های خارجی استفاده کنیم؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، پس از امضای قرارداد هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بانک های خارجی اقدام به تامین فاینانس و ریفاینانس برای تامین مالی واردات کالاها کرده اند.
    در آخرین مورد آن قرارداد تامین مالی واردات کالا و خدمات از کره‌جنوبی در قالب اعتبار خریدار با عاملیت 12 بانک ایرانی و محور بانک مرکزی به امضای 2 طرف رسید. شیوه استفاده از تسهیلات، گشایش اعتبارات اسنادی وارداتی و مدت زمان اعتبار قرارداد 2 سال از تاریخ توافق تعیین شده است.
    در همین پیوند، بانک توسعه صادرات ایران 100 میلیون دلار خط اعتباری کوتاه مدت و هشت میلیارد یورو خط اعتباری میان و بلندمدت از اگزیم بانک کره جنوبی دریافت کرده است.
    همچنین انعقاد قرارداد 25 میلیون یورویی با بانک تجارت پاریس، خط اعتباری 100 میلیون دلاری از اگزیم بانک کره جنوبی و قرارداد 25 میلیون یورویی با اکوبانک ترکیه از دستاوردهای حوزه تامین مالی خارجی در قالب ریفاینانس در ماه های اخیر بوده است.
    همچنین به گفته معاون اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات، مذاکره با میربیزنس بانک، اگزیم بانک، سابربانک گازپروم و پرومسیازبانک روسیه، یی.آی.اچ آلمان، بانک ملت سئول، اگزیم بانک مجارستان، اگزیم بانک رومانی و اگزیم بانک ترکیه به سرانجام رسیده است.

    ** ریفاینانس
    بر اساس سیاست های اخیر بانک مرکزی تسهیلات ریفاینانس برای تامین مالی واردات کالاهای ضروری، اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی (ریفاینانس شش ماهه) و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی (ریفاینانس یک ساله) قابل استفاده است.
    وزارتخانه های اعطا کننده این مجوز شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی است.
    به گزارش شنبه تارنمای بانک توسعه صادرات، داریوش یوسفی در اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی درباره استفاده از تسهیلات ریفاینانس گفت: برای استفاده از ریفایناس انعقاد قرارداد خط اعتباری کوتاه مدت ریفاینانس بین بانک توسعه صادرات و بانک تامین مالی کننده خارجی ضروری است.
    در گام بعدی گشایش خط اعتبار تحت خط اعتباری توسط وارد کننده ایرانی در بانک توسعه صادرات است.
    پس از آن بانک اقدام به گشایش اعتبار اسنادی برای وارد کننده ایرانی به نفع صادرکننده خارجی می کند و به صادرکننده خارجی، این اعتبار را ابلاغ می کند و در ادامه صادر کننده خارجی کالای خود را ارسال می کند.
    یوسفی افزود: در مرحله بعد اسناد حمل برای معامله توسط فروشنده( صادرکننده خارجی) به بانک تامین مالی کننده ارائه و معامله اسناد و پرداخت وجه اعتبار به صادرکننده خارجی انجام می شود.
    بعد از آن مرحله اعلام پرداخت وجه و سررسید بازپرداخت به همراه نرخ سود به بانک توسعه صادرات است و در پایان اصل و سود تسهیلات در سررسید مقرر توسط خریدار از طریق بانک صورت می پذیرد.

    ** استفاده از خط اعتباری ریفاینانس کره جنوبی
    معاون اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات گفت: فرایند استفاده از خط اعتباری ریفاینانس کره جنوبی با انعقاد قرارداد تجاری بین صادر کننده کره‌جنوبی و وارد کننده ایرانی آغاز می شود.
    درخواست وام و درخواست استفاده از خط اعتباری از سوی وارد کننده ایرانی توسط بانک توسعه صادرات دریافت و به اگزیم بانک کره ارسال می شود.
    پس از آن با تصویب این درخواست از سوی طرف کره ای، اگزیم بانک کره اقدام به گشایش اعتبار اسنادی وارداتی کرده و آن را به صادرکننده کره ای ابلاغ می کند.
    حمل کالا به مقصد ایران مستلزم ارائه اسناد حمل توسط صادر کننده کره‌جنوبی به هانا بانک کره‌جنوبی است و اسناد معامله شده توسط هانا بانک کره‌جنوبی به اگزیم بانک کره‌جنوبی برای معامله دوباره ارائه می شود.
    سپس اسناد حمل به بانک توسعه صادرات ایران ارائه شده و بانک توسعه صادرات پس از بررسی، پیام پذیرش اسناد حمل را اعلام می کند.
    وی افزود: پرداخت وجه صادرکننده کره ای توسط اگزیم بانک کره‌جنوبی از طریق هانا بانک کره‌جنوبی انجام می پذیرد و این پرداخت به بانک توسعه صادرات ایران اعلام می شود.
    به گفته معاون اداره تامین مالی بانک توسعه صادرات بازپرداخت وجه توسط بانک توسعه صادرات ایران به اگزیم بانک کره جنوبی در سررسید مقرر 180 یا 360 روزه است.

    ** فاینانس
    معاون اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات درباره خطوط اعتباری فاینانس(بلندمدت) گفت: پس از برجام شاهد انعقاد قرارداد فاینانس هشت میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره جنوبی، قرارداد یک میلیارد یورویی با اوبر بانک اتریش، قرارداد 10 میلیارد یورویی با موسسه سیتیک تراست چین و مذاکره با بانک روسی وی.تی.بی، بانک ایران اروپا یی.آی.اچ، اگزیم بانک روسیه و اگزیم بانک چین بوده ایم.
    قرارداد تامین مالی واردات کالا و خدمات از کره‌جنوبی در قالب اعتبار خریدار با عاملیت 12 بانک ایرانی با محور بانک مرکزی به امضای 2 طرف رسید. شیوه استفاده از تسهیلات، گشایش اعتبارات اسنادی وارداتی و مدت زمان اعتبار قرارداد 2 سال از تاریخ توافق تعیین شده است.
    یوسفی گفت: هزینه مدیریت و هزینه یکپارچه کلی در قرارداد به ترتیب 0.5 درصد سالیانه در مورد هر مبلغ تسهیلات بصورت غیرقابل برگشت تعیین شده و حق‌بیمه اگزیم‌بانک کره‌جنوبی به صورت درصدی از میزان پوشش بیمه‌ای ارائه شده حسب مورد محاسبه شده و غیرقابل برگشت است. همچنین هزینه سندیکایی به صورت درصدی از مبلغ تسهیلات سندیکایی و هزینه‌های نماینده تسهیلاتی اگزیم بانک کره‌جنوبی نیز حسب مورد تعیین شده اند.
    به گفته وی، بنا بر مفاد قرارداد امضا شده، بازپرداخت تسهیلات باید بصورت اقساط مساوی و متوالی 6 ماهه در 10 سال انجام بپذیرد و نرخ سود تسهیلات نیز بر اساس نرخ شناور EURIBOR بعلاوه حاشیه سود یا نرخ ثابت سی.آی.آر.آر (CIRR) محاسبه می شود.

    ** نکته های قانونی
    یوسفی درباره قانون های بهره مندی از فاینانس گفت: طبق ماده 20 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهعوری اسلامی ایران، قانون بودجه سنواتی کل کشور، ماده 62 قانون محاسبات عمومی و دستور العمل چکونگی صدور مجوز تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) مصوبه شماره 145018 مورخ پنجم مهرماه 1394 و اصلاحیه شماره 1447422 مورخ بیست و دوم مهرماه 1396 شورای اقتصاد، طرح مورد نظر باید بر اساس ماده 2 مصوبه اولویت ارزآوری از توجیه پذیر فنی، مالی و اقتصادی برخوردار باشد و بازپرداخت اصل و سود و سایر هزینه ها از محل عواید طرح انجام بپذیرد.
    همچنین اعلام کفایت درآمدهای طرح پیشنهادی در قبال هزینه های طرح توسط بالاترین مقام دستگاه به شورای اقتصاد به همراه تکمیل و ارسال فرمهای مربوطه به شورای اقتصاد ضروری است.
    یوسفی تاکید کرد به منظور استفاده از تسهیلات فاینانس باید از موافقت اولیه بانک عامل برخوردار باشیم. همچنین پیشنهاد طرح هایی با قابلیت تامین مبلغ پیش پرداخت، رعایت شرایط زیست محیطی و ارائه مجوز مربوطه در اولویت است.
    وی اضافه کرد: برای استفاده از فاینانس یاد شده باید قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور رعایت شود و تاییدیه بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی (بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ظرف یک ماه موظف به پاسخ شده اند) ارائه شده و امکان تامین مالی طرح های فاقد توجیه در صورت تصویب در بودجه های سنواتی باید فراهم شود.
    یوسفی اضافه کرد: عاملیت در بانک توسعه صادرات در صورتی پذیرفته می شود که طرح های انتخابی، صادرات محور بوده و امکان پرداخت اقساط از محل عواید ارزی را داشته باشند.
    همچنین طرح های کوچک و متوسط توسط خود بانک توسعه صادرات و طرح های بزرگ (مگاپروژه ها) به صورت سندیکایی با مشارکت سایر بانک ها انجام می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو