عصر بازار

کارشناس حوزه کار و تولید مطرح کرد؛

نیازمند اصلاح سیاست‌های صادراتی هستیم

عصر اعتبار- یک کارشناس حوزه کار معتقد است اگر تولید در کشور ما را به خودکفایی برساند و در واردات و صادرات نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد، قطعا موجب توسعه اشتغال و کاهش بیکاری می‌شود.

نیازمند اصلاح سیاست‌های صادراتی هستیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی اکبر سیارمه اظهار کرد: طی چند برنامه توسعه، راه علاج اقتصاد خروج از اقتصاد تک محصولی و پرداختن به تولید صنعتی و کشاورزی اعلام شد، ولی چون به نفت متکی بودیم نتوانستیم اقتصاد را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار بدهیم.

    وی افزود: در حال حاضر به ندرت ارزش افزوده در مواد صادراتی داریم و بیشتر محصولات ما به شکل مواد خام در حال خروج از کشور است، در حالی که صادرات می‌تواند شامل فراورده‌هایی باشد که ارزش افزوده در مواد اولیه ایجاد کند و ارزآوری داشته باشد.

    کارشناس حوزه کار و تولید با بیان اینکه امروز دیگر فرصت آزمون و خطا نیست و باید سیاستهای اقتصاد خصوصا در حوزه صادرات و واردات را اصلاح کنیم، تصریح کرد: در بخش تولیدات کشاورزی محصولاتی مثل زعفران داریم که به شکل فله‌ای به کشورهای اروپایی عرضه می‌شود، اما در بسته‌بندی‌های شیک و مشتری پسند و تحت برند آن کشورها به بازارهای جهان صادر می‌شود. سالها روی فراوری محصول کار نکردیم و متناسب با نیاز مشتریان بازار صادرات نداشتیم و بیشترین لطمه را هم از این بخش دیده‌ایم.

    کارگری متذکر شد: متاسفانه به دلیل عدم استفاده صحیح از نقدینگی بخشی از تسهیلاتی که در اختیار تولید کننده قرار گرفته در مجرای خودش هزینه نشده است که همین امر زمینه فساد و رانت خواری در بعضی لایه‌ها و بخش‌ها را ایجاد کرده است.

    سیارمه در ادامه بخشی از مشکل بیکاری در کشور را ناشی از عدم حمایت سیستم بانکی دانست و گفت: بیشتر واحدهای تولیدی در گرفتن منابع و تسهیلات بانکی با مشکل مواجهند در حالی که تزریق درصدی از این تسهیلات موجب گردش نقدینگی، رفع بدهی و تسهیل شرایط تولید این واحدها می‌شود.

    این فعال کارگری خاطرنشان کرد: برای ایجاد شغل باید بسترهای مورد نیاز مهیا شود و یکی از این بسترها نقدینگی و تامین مالی است، اما باید به شکلی مدیریت کرد که این نقدینگی از جای دیگری سر در نیاورد.

    به گفته وی، به دلیل عدم استفاده درست از نقدینگی، بخشی از تسهیلاتی که در اختیار واحدهای تولیدی قرار گرفته در مسیری غیر از تولید هزینه شده و منجر به ایجاد اشتغال یا حفظ شغل نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو