عصر بازار

معاون بانک مرکزی:

رشد اقتصادی مناسبی برای سال ۹۶ محقق می شود

عصر اعتبار- معاون اقتصادی بانک مرکزی با پیش بینی اینکه رشد اقتصادی مناسبی برای سال ۹۶ محقق می شود، اعلام کرد: انتظار می رود روند رو به بهبود رشد اقتصادی که از سال گذشته آغاز شده است، در سال جاری نیز استمرار یابد.

رشد اقتصادی مناسبی برای سال ۹۶ محقق می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اقتصاد ایران در سال 95 و با آغاز اجرای برجام (دی 94) توانست به سرعت روند رشد منفی خود را اصلاح کند و به مدد تلاشگران صنعت نفت به سرعت روند تولید و صادرات نفت ایران به دوران پیش از تحریم ها بازگشت و اثر مثبت خود را بر رشد اقتصاد ایران گذاشت.

    ثبت نرخ رشد اقتصادی 12.5 درصدی با احتساب نفت و 3.3 درصدی بدون نفت، موید آن است که همپای رشد صنعت نفت ایران، سایر بخش های اقتصادی نیز تحت تاثیر سیاست های اقتصادی دولت از رکود خارج شدند و تنها بخش های مسکن و معدن رشد منفی را تجربه کردند.
    هرچند هنوز بانک مرکزی محاسبات خود از نرخ رشد اقتصادی ایران در بهار امسال را نهایی و منتشر نکرده است اما به گفته «پیمان قربانی» معاون اقتصادی بانک مرکزی، شواهد گویای استمرار روند رو به رشد اقتصاد ایران در سال جاری است.
    به عقیده قربانی، با توجه به بهره برداری از ظرفیت های بخش نفت در سال جاری دستیابی به رشد های بالا همانند سال های پیش امکان پذیر نخواهد بود و از این رو مجموعه سیاست گذاری کشور و بانک مرکزی مصمم هستند تا در سال جاری زمینه بهتری را برای رشد بخش غیرنفتی اقتصاد و تحریک رشد و اشتغال از این حوزه فراهم کنند.
    وی در یادداشتی که در شماره اخیر فصلنامه روند منتشر شد، نوشت: دستیابی به نرخ رشد اقتصادی 12.5 درصدی در سال 95 در حالی حاصل شد که اقتصاد ایران در سال 94 رشد منفی 1.6 درصدی را تجربه کرده بود. بررسی اجزای تولید ناخالص داخلی در سال 95 نشان می دهد که ارزش افزوده تمامی گروه ها مثبت بوده است. در این میان گروه نفت بالاترین نرخ رشد ارزش افزوده (61.6 درصد) و نیز بیشترین سهم (9.8 درصد) را در رشد اقتصادی سال 95 به خود اختصاص داد.
    نکته قابل تامل اینکه افزایش رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت از منفی 3.1 درصد در سال 94 به 3.3 درصد در سال 95 بود که حمایت نظام بانکی از فعالیت های مولد همانند تمرکز بر تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی، مساعدت های انجام شده در خصوص تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط، کمک به تامین مالی خرید محصولات کشاورزی و موارد دیگر نقش موثری در دستیابی به آن داشته است.
    مشاهده نماگرهای پیش رو در زمینه رشد اقتصادی نیز حاکی از استمرار رشد مطلوب اقتصاد در فصل نخست سال 96 است. در این راستا بررسی اقلام و نسبت های مالی صنایع منتخب بورس در سه ماه نخست امسال نشان دهنده بهبود عملکرد فعالیت های صنعتی در مقایسه با دوره مشابه سال 95 است به گونه ای که در این مدت و از مجموع 15 رشته فعالیت صنعتی، 13 رشته فعالیت افزایش عملکرد فروش را تجربه کرده و تنها 2 گروه با کاهش درآمد حاصل از فروش مواجه بوده اند.
    این در حالیست که در سه ماه نخست سال 95 عملکرد فروش هشت گروه صنعتی با کاهش مواجه بود.
    افزون بر این، بر اساس آخرین آمارهای موجود شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی کشور در سه ماه نخست سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.5 درصد افزایش یافت به طوری که در سه ماه نخست امسال 6 گروه اصلی شامل«صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر»، «صنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی»، «صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی» و «صنایع تولید مواد غذایی» در مجموع با ضریب 83.3 درصدی از شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی از رشد مثبتی نسبت به مدت مشابه سال 95 برخوردار بوده اند.
    معاون اقتصادی بانک مرکزی بر اساس این آمار چنین نتیجه گیری کرده است: با توجه به شواهد موجود نظیر بهبود عملکرد فعالیت های صنعتی پیش بینی می شود رشد اقتصادی مناسبی برای سال 96 محقق شده و روند رو به بهبود رشد اقتصادی که از سال گذشته آغاز شده است، در سال جاری نیز استمرار یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی