عصر بازار

آخرین وضعیت توسعه واسطه‌گری‌های اینترنتی بیمه در دنیا

عصر اعتبار- نشریه سیگما که به بررسی تحولات بیمه‌های تجاری در دنیا می‌پردازد و توسط یکی از موسسات وابسته به شرکت بیمه اتکائی سوئیس‌ری منتشر می‌شود در جدیدترین شماره خود ضمن بررسی وضعیت کلان صنعت بیمه جهان در سال ۲۰۱۶، بخش ویژه و مفصلی را به فروش الکترونیکی بیمه اختصاص داده است.

آخرین وضعیت توسعه واسطه‌گری‌های اینترنتی بیمه در دنیا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در بخشی از این گزارش، انواع جدید واسطه‌گری بیمه بررسی شده است. بر اساس گزارش جدید سیگما، یکی از انواع جدید واسطه‌های مالی بیمه که طی سه سال گذشته گسترش پیدا کرده است، "واسطه های آنلاین"(online-aggregators) موسوم به "وبسایت‌های مقایسه قیمت"(PCWها) است. در ایران نیز اخیراً چند PCW ایجاد و در زمینه بازاریابی بیمه بصورت اینترنتی فعالیت می‌کنند. اهم یافته‌های گزارش سیگما در این مورد به شرح زیر است.
    فناوری‌های جدید، بدون اینکه سایر واسطه‌های مالی(نماینده‌ها و بروکرها) را حذف کنند، انولع جدیدی از واسطه‌های بیمه‌ را توسعه داده است. در همین راستا، واسطه‌های سنتی با تکامل و بکارگیری تکنولوژی‌های دیجیتالی، روابط متقابل خود با مشتریان را اعم از چهره به چهره و یا از راه دور بهبود می‌بخشند. PCWها به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهند که محصولات بیمه‌ای مختلف را با هم مقایسه کنند، آخرین نرخ‌های بیمه‌نامه مورد نظر خود در بازار را به سرعت دریافت کنند و فرآیند خرید بیمه‌نامه منتخب خود را یا در پورتال  PCW یا نماینده و یا شرکت بیمه مورد نظر کامل نمایند. در نمودار زیر(:point_down:) توزیع جغرافیائی PCWها بر اساس سال تقریبی شروع فعالیت آنها در میان کشورهای دنیا نمایش داده شده است.
    خریداران بیمه در بریتانیا، فعال‌ترین بهره‌برداران از PCWها هستند. PCWها، اکنون به کانال مهمی برای فروش بیمه‌های اتومبیل و درمان در آلمان، ایتالیا، اسپانیا و به میزان کمتر در فرانسه تبدیل شده‌اند و در 18 کشور از 20 کشور آمریکای لاتین نیز آغاز به فعالیت کرده‌اند. در هند نیز تعداد آنها از 20 مورد تجاور کرده است که سه چهارم آنها پروانه فعالیت خود را در سالهای 2015 و 2016 دریافت کرده‌اند.
    در ابتدای کار تمرکز PCWها عمدتاً روی بیمه‌های اتومبیل بود اما اکنون تعدادی از این واسطه‌ها، طیف گسترده‌ای از سایر بیمه‌های شخصی را نیز از قبیل بیمه‌های مخصوص خانوار و مسافرتی و همچنین برخی از پوشش‌های بیمه زندگی مانند بیمه زندگی به شرح حیات پیشنهاد می‌کنند. سایتهای مقایسه و خرید بیمه‌‌نامه‌‌های مربوط به کسب و کارهای کوچک هم در سالهای اخیر فعال شده است هر چند هنوز تمرکز آنها در بازارهای پیشرفته است.  
    علی‌رغم همه آنچه بیان شد نفوذ PCWها بخاطر تسلط کانالهای سنتی و همچنین هزینه‌های بالای بازاریابی و برندسازی، پایین است. در آمریکای شمالی هنوز فقط کمتر از 5 درصد بیمه‌نامه‌های اتومبیل از این طریق خریداری می‌شود. در ژاپن سهم PCWها از بازار بیمه حدود 5 درصد است. موفقیت PCWها در بریتانیا نیز به پشتوانه مخارج تبلیغاتی معنی‌دار و قابل توجه بدست آمده است، همچنین آنها در کنار بیمه‌، امکان مقایسه قیمت برای چندین محصول دیگر از قبیل ارتباطات مخابراتی و خدمات تلفن همراه، مبد‌ل‌های انرژی و ... را هم فراهم می‌کنند که بصورت معنی‌داری بر قدرت برندسازی آنها می‌افزاید. در بریتانیا حتی برخی بیمه‌گران در حال ایجاد سایتهای اختصاصی خود برای مقایسه بیمه‌نامه هستند.  
    بی‌میلی برخی از شرکتهای بیمه برای همکاری با PCWها نیز رشد و توسعه آنها محدود کرده است. بعنوان مثال در آلمان سه شرکت از 10 شرکت بیمه اول که شامل بزرگترین بیمه‌گرهای المانی هستند با سایتهای مقایسه بیمه همکاری نمی‌کنند. به همین ترتیب برخی از شرکتهای بیمه بزرگ آمریکایی نیز فعلاً با PCWها کار نمی‌کنند. با اینحال، علامتهایی وجود دارد که نشان می‌دهد این بی‌میلی در نزد بیمه‌ها در حال تغییر است. یک نظرسنجی که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد بیمه‌گران در حال متناسب‌سازی محصولات خود با کانالهای فروش متنوع هستند و استفاده از PCWها در آینده را بیشتر از قبل مد نظر قرار داده‌اند. 
    نبود شفافیت در ارتباط با چگونگی کسب درآمد از سوی PCWها و بدگمانی نسبت به نتایج جستجوهای اینترنتی که به سمت شرکتهای بیمه خاص اریب دارد در برخی بازارها به شهرت و اعتبار این واسطه‌ها صدمه زده است. در نتیجه، حساسیت و توجه نهادهای ناظر به عملکرد PCWها از جهت رعایت منافع مصرف‌کننده‌ها افزایش یافته است. برای مثال "نهاد ناظر بازار و رقابت بریتانیا" در سپتامبر 2016، مطالعه‌ای را روی ابزارهای مقایسه‌ دیجیتال جهت ارزیابی شفافیت مدل‌های کسب و کار PCWها و چگونگی تأمین منافع مصرف‌کنندگان و ارتقای رقابت سالم انجام داد.

    توزیع جغرافیائی PCWها(سایتهای مقایسه بیمه‌نامه) بر اساس سال تقریبی شروع فعالیت آنها در میان کشورهای دنیا

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی