عصر بازار

عقربه قطب‌نمای بازار جهانی به سمت دلار باقی ماند؛

تحریک چهارسویه بازار جهانی

عصر اعتبار- رشد نامحسوس شاخص دلار در هفته گذشته، معلول مقاومت این ارز در دو جبهه بود. دلار در جبهه اول برای بقا در صدر جدول قدرت ارزی در برابر یورو، پوند و ین می‌جنگید و در جبهه ثانی به منظور حفظ روند صعودی، حتی با ثبت رشد ناچیز ۰۲/ ۰ درصدی. جهت عقربه بازار‌ جهانی در هفته‌ای که گذشت، تحت‌تاثیر ۴ نیروی محرکه مشخص شد. نیروی اول با گزارش وضعیت ذخایر نفتی آمریکا پدید آمد.

تحریک چهارسویه بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این گزارش از کاهش شدید این ذخایر حکایت داشت و پیروزی تبانی اوپک و عربستان در راستای کاهش عرضه نفت خام را با رشد 1/ 1 دلاری قیمت هر بشکه نفت خام به‌دنبال آورد. نیروی محرکه دوم تحت‌تاثیر تصمیم بانک انگلستان برای اتمام یک دهه کاهش نرخ بهره، با افزایش این نرخ از 25/ 0 درصد به 5/ 0 درصد در روز پنج‌شنبه شکل گرفت. این تصمیم دیرهنگام به علت همزمانی با تورم 3 درصدی که یک درصد از نرخ هدف بیشتر است، آن‌طور که باید پوند استرلینگ را تقویت نکرد. نیروی سوم نیز به تغییرات بانکی مربوط است. انتقال فرمان پولی آمریکا از یک دموکرات به یک جمهوری‌خواه میانه‌رو توانست خوش‌بینی اندکی نسبت به آینده دلار در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کند و جلوی تضعیف شاخص دلار را موقتا بگیرد. به عقیده برخی از کارشناسان، اگر انتخاب جروم پاول بر اونس طلا فشار وارد نمی‌کرد، ممکن بود دلار هفته خطی خود را با یک هفته کاهشی معاوضه کند. نیروی محرکه آخر با رشد 29 درصدی پدیده نوظهور دیجیتالی یعنی بیت‌کوین (بر حسب دلار) ظرف هفته گذشته، تولید شد. شیوع بیت‌کوین علاوه بر توان تغییر آینده ارزی، قدرت کاهش ارزش ذخایر امنی مانند طلا را نیز دارد. قیمت بیت‌کوین که تا ساعت 17 روز گذشته 7585 دلار ثبت شده بود، در صورت تداوم رشد، اونس طلا را به عقب خواهد راند.
    مقاومت دلار در برابر سبد ارز‌های خارجی

    بازار‌های جهانی در هفته گذشته جهت حرکت خود را تحت‌تاثیر 4 نیروی محرکه تعیین کردند. نیروهای برداری در جهات مختلف، بیشتر انرژی خود را صرف خنثی کردن اثر یکدیگر کردند. اونس طلا با اینکه میل شدیدی به رشد بروز می‌داد، تحت‌تاثیر مقاومت شاخص دلار و رویداد‌های اقتصادی-سیاسی، در نهایت 23/ 0 درصد افت کرد. افت ارزش فلز زرد در حالی شکل گرفت که رقیب اصلی‌اش یعنی شاخص دلار، در طول هفته گذشته تنها 02/ 0 درصد تقویت شده بود. این شاخص در ابتدای هفته در عدد 83/ 94 واحدی باز شده بود و در نهایت با ثبت عدد 94/ 94 واحدی به کار خود پایان داد. این تقویت قلیل بیشتر به مقاومت شاخص دلار در برابر تضعیف شباهت داشت. از طرفی نرخ برابری یورو به دلار نیز که ابتدای هفته در عدد 16/ 1 واحد باز شده بود، در انتهای هفته ضمن کاهش 01/ 0 درصدی در همان حدود بسته شد. نرخ برابری پوند به دلار نیز هفته کاهشی 4/ 0 درصدی ثبت کرد تا مانند دیگر ارز قدرتمند اروپایی با مقاومت دلار مواجه شود. ین نیز در این کارزار ارزی، با توجه به میل بانک ژاپن به تداوم مکانیزم تورم‌زایی، نسبت به دلار تضعیف شد و نرخ برابری ین به دلار با کاهش 32/ 0 درصدی در پایان هفته بسته شد. تکانه‌های موثر بر بازار جهانی این هفته به 4 نیروی مختلف مربوط بود که هریک به نوبه خود عقربه قطب‌نمای بازار‌ها را به چرخش در جهات مختلف واداشتند.
    چهار‌ضلعی بازارگردان

    بردار بازار جهانی در هفته گذشته تحت‌تاثیر 4 مولفه اصلی جابه‌جا شد. راس اول با کنار گذاشته شدن جنت یلن از سمت ریاست فدرال رزرو و انتقال قدرت به یک جمهوری‌خواه میانه‌رو رسم شد. هرچند آتیه فدرال رزرو دستخوش تغییر خاصی نخواهد شد، اما اونس طلا پس از معرفی پاول تضعیف شد. افت فلز زرد طبعا به خوش‌بینی بازارها نسبت به آینده دلار با هدایت یک جمهوری‌خواه مربوط بود. انتقال قدرت در مهم‌ترین بانک سیاست‌گذار پولی دنیا، توانست دلار را به میزان 02/ 0 درصد از ورود به رشد منفی هفتگی دور کند. راس دوم با اقدام بانک انگلستان به افزایش نرخ بهره پس از یک دهه نگاشته شد. سیاست‌گذاران این بانک بریتانیایی پس از امتداد منحنی انبساطی به مدت 10 سال، در واکنش به عبور یک درصدی تورم از نرخ هدف 2 درصدی، نرخ بهره این بانک را از 25/ 0 درصد به 5/ 0 درصد افزایش دادند. این اقدام با اینکه پوند را در روز جمعه بالا کشید اما به علت سیگنال تورمی که مخابره کرد، چندان به ارز انگلستان کمک نکرد. افزایش دیرهنگام نرخ بهره آن هم زمانی که تورم به نرخ 3 درصدی رسیده، از نگرانی تورمی بانک انگلستان حکایت داشت. بازار ارز ضمن لمس این نگرانی، حرکت انقباضی این بانک را که می‌توانست بیش از این به رشد پوند کمک کند، چندان تقویتی تلقی نکرد. سومین راس را گزارش هفتگی ذخایر نفت خام آمریکا شکل داد. کاسته شدن از میزان ذخایر نفتی به‌دنبال فشار عربستان و اوپک برای کاهش عرضه، در جهت افزایش قیمت نفت، باعث شد قیمت نفت خام با رشد 1/ 1دلاری به 64/ 55 دلار به ازای هر بشکه برسد. آخرین راس این چهارضلعی با تداوم رشد شگفت‌انگیز بیت‌کوین رسم شد. تقویت شدید بیت‌کوین می‌تواند آینده طلا را به مخاطره بیندازد. طلا تاکنون به‌عنوان ذخیره قابل اعتماد در زمان‌های بی‌اطمینانی جایگاه ویژه خود را حفظ کرده است. کارشناسان گسترش جهانی بیت‌کوین را عامل کاهشی برای طلا قلمداد می‌کنند. ارزش هر بیت‌کوین بر حسب دلار در هفته گذشته نزدیک به 29 درصد رشد کرد. این پدیده نوظهور از ابتدای اکتبر تا دیروز بیش از 63 درصد تقویت شده است.
    تداوم گنگی در بازار طلا

    اونس طلا سومین هفته متوالی کاهشی خود را نیز ثبت کرد. هر اونس از فلز زرد در ابتدای هفته قبل در قیمت 1273 دلار باز شده بود. اما در آخرین قیمت بسته شده در آخرین روز بازار هفتگی با قیمت 1269دلار بسته شد. طلا هفته پر فراز و نشیبی را سپری کرد به طوری که میانه روز پنج‌شنبه تا مرز 1284 دلاری بالا رفت اما روز جمعه به کمینه 1265 دلاری سقوط کرد. اونس طلا با اینکه در 3 روز از 5 روز فعال بازار هفته گذشته، پتانسیل افزایشی از خود بروز داده بود، با معرفی کاندیدای نهایی ریاست فدرال رزرو از سوی ترامپ، نتوانست این ظرفیت خود را بالفعل کند.نظرسنجی هفتگی «کیتکو» بازهم با رای‌گیری از تحلیلگران خبره وال‌استریت و خرده‌فروشان باتجربه مین‌استریت، پیش‌بینی روند هفته آینده طلا را منتشر کرد. گروه 19نفره تحلیلگران وال‌استریت نتوانستند درخصوص روند هفته آینده طلا به اتفاق نظر برسند. 8 تحلیلگر افزایشی در مقابل 8 تحلیلگر کاهشی قرار گرفتند و 3 کارشناس دیگر هم به ثابت ماندن روند قیمت اونس فلز زرد رای دادند. پیش‌بینی وال‌استریتی‌ها در مجموع از بی‌اطمینانی این نسخه از نظر‌سنجی دوقلوی کیتکو حکایت دارد. نسخه مین‌استریتی‌ها با شرکت 726 معامله‌گر باسابقه در بازار جهانی فلز گرانبها با ثبت 425 رای، معادل 59 درصد کل آرا، هفته افزایشی برای طلا پیش‌بینی کردند. کاهشی‌های این هفته مین‌استریت 206 نفر، معادل 28 درصد بودند و تنها 13 درصد از جمعیت خرده‌فروشان روند ثابت برای هفته آتی در نظر گرفتند. مین‌استریتی‌ها با دقت پیش‌بینی 63 درصدی از میان 41 نوبت نظرسنجی که در طول سال‌جاری میلادی از آنها به عمل آمده است، همچنان از وال‌استریتی‌ها جلو هستند. وال‌استریتی‌ها از مجموع 42 پیش‌بینی سال‌جاری، در 57 درصد مواقع موفق به حدس روند آتی طلا شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو