عصر بازار

در بازار معاملات جهانی؛

شاخص بورس آسیا سقوط کرد

عصر اعتبار- شاخص بورس کشورهای آسیایی با سیر نزولی شروع بکار کرد و از رکورد ۱۰ سال اخیر خود فاصله گرفت؛ اما ارزش دلار به تقریبا بیشترین رقم در ۴ ماه اخیر رسید.

شاخص بورس آسیا سقوط کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، شاخص بورس کشورهای آسیایی در نخستین روز معاملات هفته جاری میلادی از بیشترین سیر صعودی خود در یک دهه اخیر فاصله گرفت و با روند نزولی آغاز بکار کرد؛ این در حالی است که ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی جهان تقویت شد و قیمت نفت دریای برنت هم به دنبال بازداشت شاهزادگان سعودی بوسیله کمیته ضد فساد مالی عربستان و استحکام قدرت «محمد بن سلمان» به بیشترین رقم خود در دو سال اخیر با ثبت 62.30 دلار در هر بشکه رسید.

    در همین حال میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن 7 دهم درصد کاهش پیدا کرد و به 552.8 واحد رسید؛ در حالیکه این شاخص در روز جمعه 557.9 واحد ثبت شده بود و بیشترین سیر افزایشی از نوامبر سال 2007 میلادی به بعد محسوب می شود.

    بورس «کاسپی» کره جنوبی و «هنگ سنگ» هنگ کنگ هر کدام به ترتیب با 5 دهم درصد و یک درصد کاهش روبرو شدند؛ ضمن اینکه بورس استرالیا هم یک دهم درصد اوفت کرد.

    در ژاپن بورس «نیکی» این کشور با کمی کاهش شروع بکار کرد؛ اما همچنان شاخص آن در بالاترین سطح ممکن در 21 سال اخیر است.

    اما بورس «وال استریت» آمریکا شاهد جهش بود و شاخص «داو جونز»، «اس اند پی 500 » و «نزدک» هر کدام به ترتیب با یک دهم درصد، 0.31 درصد و 0.74 درصد افزایش روبرو شدند.

    در حال حاضر سرمایه گذاران در ایالات متحده چشم انتظار اصلاحات قانون مالیات در این کشور هستند و در صورت تایید آن 1.5 تریلیون دلار طی 10 سال به بودجه آمریکا تزریق خواهد شد که این موضوع می تواند کسری بودجه این کشور را کاهش دهد.

    در بازار ارز جهانی، شاخص دلار در برابر 6 سبد اصلی ارز جهان به تقریبا بیشترین رقم در 4 ماه اخیر رسید و این شاخص در برابر ین ژاپن حاکی از سیر صعودی آن به بالاترین سطح در 8 ماه اخیر بود؛ اما ارزش یورو به کمترین سطح خود از ماه جولای سال جاری میلادی به بعد رسید. قیمت منطقه ای طلا هم با کمی کاهش به یکهزار و 268 دلار و 34 سنت در هر اونس رسید.

    بر پایه این گزارش انتظار می رود نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه آینده میلادی افزایش پیدا کند که این موضوع از جمله دلایل سیر صعودی ارزش دلار تلقی می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی