عصر بازار

موانع و محدودیت های تسهیلاتِ بانکی،حلقه مفقوده توسعه کسب و کارهای نوین

عصر اعتبار- کارشناسان معتقدند با بروز مشاغل نوین تا حدودی معضلات ناشی از بیکاری مُرتَفَع خواهد شد.

موانع و محدودیت های تسهیلاتِ بانکی،حلقه مفقوده توسعه کسب و کارهای نوین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،گسترش و توسعه فضای مجازی در سالیان گذشته و بخصوص یک دهه اخیر با چنان رشد و نفوذ فزآینده ای همراه شده که کمتر کسی  را می توان یافت که با چنین فناوری هایی بیگانه باشد.

    به هر حال، عرصه مذکور نیز همچون بسیاری از تکنولوژی ها و فناوری های دیگر با تهدیدات و فرصت های خاص به خود همراه است. یکی از فرصت های دنیای مجازی در سالیان اخیر به مشاغل نوین معطوف می شود که از آن تحت عنوان استارت آپ ها یاد می شود.

    در شرایطی که بیکاری به عنوان یکی از چالش برانگیزترین معضلات اقتصادی و اجتماعی جامعه کنونی ایران مطرح است، استفاده از ظرفیت استارت آپ ها برای جذب جوانان جویای کار و برخوردار کردن آنها از درآمد، سازنده به نظر می رسد.

    بدون تردید، در کسب و کارهای این‌چنینی مولفه سرمایه همچون دیگر کسب و کارها و مشاغل خدماتی و آزاد، نقش حائز اهمیتی ایفاء می‌کند و به نوعی می تواند مُتِضَمِنِ موفق تر بودن چنین فعالیت هایی باشد.

    سعید یزدان یار،کارشناس حوزهIT در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به ریسک بالای فعالیت در حوزه استارت آپ ها به عنوان شغلی که از درآمدزایی برخوردار باشد، اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان، معتقدند، علی‌رغم فرصت های ویژه در چنین فعالیت هایی، ریسک سرمایه گذاری در این حوزه بالا است و به تعبیری امکان شکست و انسداد اقتصادی برای فعالان این حوزه در مقایسه با دیگر مشاغلِ مرسوم و معمولِ در جامعه، بیشتر است.

    وی افزود: در این میان، تجربه ثابت کرده در صورت کافی نبودن سرمایه گذاری برای شروع به فعالیت در کسب و کارهای نوین، احتمال شکستِ چنین مشاغلی به مراتب تشدید خواهد شد.

    یزدان یار گفت: موفقیت در چنین کسب و کارهایی مستلزم مجموعه ای از پیش نیازها همچون تخصص، نیازسنجی دقیق و هوشمندانه، ارائه خدمات مطلوب در فضای رقابتی و تبلیغاتِ موثر و حرفه ای است و در صورت خلل و نارسایی در هر کدام از موارد فوق، شکست و متحمل شدن ضرر و زیان در استارت آپ ها، دور از انتظار نخواهد بود و البته در میان حلقه های فوق سهم و نقش سرمایه گذاری بسیار برجسته و تعیین کننده تر از دیگر مولفه ها خواهد بود.

    وی افزود: ارائه تسهیلات ویژه و مطلوب به متقاضیان فعالیت در کسب و کارهای نوین، ضرورتی است که باید برای تحقق آن چاره اندیشی شود.

    استارت آپ ها در قالب بُنگاه های خطر پذیر تعریف می شوند

    محمود خاقانی سده،کارشناس حوزه اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، در خصوص لزوم بسترسازی و هموار کردن مسیر توسعه کسب و کارهای نوین، اظهار کرد: اگرچه چنین فعالیت هایی آن‌چنان که باید در قالب شغل پایدار معنا نمی شوند، اما به هر ترتیب در شرایط فعلی جامعه و محدودیت هایی که در حوزه فرصت های شغلی با آن مواجه هستیم، نادیده انگاشتن چنین ظرفیتی منطقی به نظر نمی رسد.

    وی افزود: اصلی ترین پیش نیاز توسعه چنین مشاغلی، به تامین سرمایه کافی معطوف می شود که خوشبختانه در مقایسه با بسیاری از فعالیت ها و مشاغل دیگر، سرمایه لازم برای راه اندازی و آغاز به فعالیت در آن کمتر از کسب و کارهای دیگر است.

    کارشناس اقتصادی بیان کرد: با عنایت به قرارگرفتن کسب و کارهای نوین و استارت آپ ها، در دایره بنگاه های پرخطر ، بانک ها نسبت به ارائه تسهیلات رغبت و تمایل چندانی نشان نمی دهند.

    خاقانی سده تصریح کرد: البته بانک ها نیز ملاحظات خاص به خود را دارند و با توجه به اولویت سود دهی تسهیلات و بازگشت و عُودَتِ آن ، ریسک بالای کسب و کارهای مذکور باعث شده تا برای ارائه تسهیلات حمایتی از سوی بانک ها به متقاضیان، میل و رغبت کافی وجود نداشته باشد.

    وی در خاتمه یادآور شد: باید با اعمالِ بازبینی لازم در نظام بانکی، این ذهنیت و رویکرد اصلاح شود تا پیرو آن، روند و بستر ارائه تسهیلات به کسب و کارهای نوین هموار شود و در صورت حصول این امر،  شاهد توفیقات برجسته و سازنده ای در کاهش معضلات و نارسایی های مرتبط به حوزه اشتغال، درکشور خواهیم بود و بدون تردید محاسن و دستاوردهای این رویکرد بیش از خسارت های احتمالی آن است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی