عصر بازار

فرابورس ایران نایب‌ رییس کمیته کاری فیاس شد

عصر اعتبار- جلسات کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپایی- آسیایی (فیاس) با حضور ۱۸ عضو کامل و وابسته در ایروان ارمنستان برگزار شد و فرابورس ایران به عنوان نایب‌ رییس این کمیته کاری انتخاب شد.

فرابورس ایران نایب‌ رییس کمیته کاری فیاس شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، در این مجمع که رقابت تنگاتنگی بین فرابورس ایران و بورس ابوظبی برای کسب عنوان نایب رییس کمیته کاری فیاس در جریان بود، با توجه به سابقه خوب و فعال بودن فرابورس ایران در سال‌های گذشته، بورس ابوظبی به نفع فرابورس ایران کنار کشید و با این اتفاق فرابورس ایران نایب رییس کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی شد.

    افزون بر این در این مجمع مقامات ارشد فرابورس ایران علاوه بر معرفی بازارها و ابزارهای جدید و اشاره  به دستاوردهای اخیر این رکن بازار سرمایه ایران، ویژگی‌ها و پتانسیل‌های بازار بدهی را نیز تشریح کردند.

    همچنین ناندینی سوکومار رییس فدراسیون جهانی بورس‌ها، چشم‌انداز و برنامه‌های آتی WFE را تشریح و در خصوص اینکه فدراسیون جهانی بورس‌ها و فیاس چه همکاری‌هایی می‌توانند با ‌هم داشته باشند، صحبت کرد. از سویی دیگر، وی رسما از بورس‌های عضو فیاس نیز دعوت کرد در اجلاس سالیانه WFE که در سپتامبر 2018 در یونان برگزار می‌شود حضور یابند.

    گزارش کارایی بورس‌های عضو

    در ادامه کنستانتین سارویان دبیرکل فیاس نیز ضمن ارائه گزارشی درباره کارایی بورس‌های عضو فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی، به بررسی مقایسه‌ای بورس‌های عضو این فدراسیون با بورس‌های مطرح و بزرگ جهان از نظر مشخصه‌هایی همچون تعداد پرسنل و میزان درآمدها و هزینه‌ها پرداخت.

    در بخش دیگری از این کمیته کاری، نیکوس تریپاتساس مدیرعامل بورس قبرس به تشریح استاندارد (Markets in Financial Instruments Directive) پرداخت که به گفته وی این استاندارد باید از دو ماه آینده برای بورس‌های عضو اتحادیه اروپا اجرایی شود؛ از آنجا که قرار است این استانداردها روند سرمایه‌گذاری خارجی اروپایی‌ها در بورس‌های غیراروپایی را تغییر دهند، لازم است کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز این استانداردها را با دقت مطالعه و بررسی کنند.

    همچنین در این مجمع، فرابورس ایران و بورس مسقط نیز آخرین دستاوردهای خود را پرزنت کردند که این ارائه‌ها، استقبال حاضران را در پی داشت.

    اصلاح اساسنامه فدراسیون بورس‌های اروپایی - آسیایی

    بر اساس این گزارش، در کمیته کاری ایروان، اساسنامه فیاس اصلاح شد که هدف از این بازنگری، ارتقای حاکمیت شرکتی فدراسیون بورس‌های اروپایی- آسیایی بود و در راستای آن کمیته حسابرسی داخلی فیاس نیز تشکیل شد.

    علاوه بر این در کمیته کاری فیاس پیشنهاد تعامل سپرده‌گذاری‌های عضو فیاس با همدیگر مورد تایید قرار گرفت ضمن آنکه مسائلی از جمله تبادل دیتا، محاسبه کامپوزیت بورس‌های عضو فیاس و تبادل تکنولوژی، دانش و آموزش نیز از جمله مباحث مطرح‌شده در کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپایی- آسیایی بود.

    ارتقای سطح برگزاری جلسات فیاس

    لازم به ذکر است پیش از این، بیست‌وسومین نشست فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی موسوم به فیاس در تاریخ 25 اردیبهشت‌ماه 96 به میزبانی فرابورس ایران برگزار شد که به گفته حاضران نقطه عطفی در تاریخ فیاس محسوب می‌شود؛ چرا که به دنبال مذاکرات صورت‌گرفته در تهران، سطح برگزاری جلسات در ایروان ارتقا یافت به گونه‌ای که اختلاف سطح معناداری در کیفیت گزارش‌ها مشاهده شد و ارایه کاری نیز علمی‌تر بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی