عصر بازار

دلار به محدوده۴۰۷۰ تومان قدم گذاشت؛

سکه در اوج ۵۳ ماهه

عصر اعتبار- روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی از مرز یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان عبور کرد تا به بیشترین قیمت از اواخر خرداد ۹۲ برسد. رکوردزنی فلز گرانبهای داخلی تحت‌تاثیر رشد جزئی اونس و دلار کلید خورد؛ ولی آنچه سرعت رشد قیمت را بالا برد به تحرکات معامله‌گران بزرگ بازار مربوط بود. به گفته شماری از فعالان، معامله‌گران بزرگ بازار، برای جلوگیری از ضرر خود در معاملات آتی خریدهای خود را افزایش دادند. برخی نیز انتظار برای افزایش تقاضا پس از اربعین حسینی را در رکوردزنی قیمت سکه موثر دانستند.

سکه در اوج ۵۳ ماهه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته، سه اتفاق مهم در بازارهای داخلی رخ داد: ثبت بیشترین قیمت سکه در 53 ماه گذشته، ورود قیمت آزاد دلار به محدوده 4070 تومان و عبور نرخ رسمی دلار از مرز 3 هزار و 500 تومان. برخلاف روزهای دیگر، در بازار دیروز بخش طلایی نسبت به بخش ارزی محوریت بیشتری داشت. رشد آغازین اونس در بازارهای جهانی موجب شد، سکه در نیمه روز دوشنبه به کانال یک میلیون و 330 هزار تومان وارد شود؛ ورودی که موجب توجه بیشتر بازیگران بازار به این فلز گرانبها شد.

    سکه در ادامه روز رشد بیشتری را تجربه کرد و در نهایت با قیمت یک میلیون و 337 هزار تومان به کار خود پایان داد. قیمت یادشده 14 هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه بود و موجب شد که این فلز گرانبها به بیشترین قیمت از اواخر خرداد 92 برسد. بخشی از رشد بهای سکه ناشی از افزایش قیمت دلار بود. در پانزدهمین روز آبان‌ماه، شاخص بازار ارز نیز 7تومان رشد کرد و روی قیمت 4 هزار و 75 تومان ایستاد. برخلاف معامله‌گران نقدی، در بازار معاملات آتی دلار، خریداران هیجان بیشتری داشتند و قیمت را تا آستانه 4 هزار و 90 تومان بالا بردند. به گفته فعالان، رشد بهای دلار در بازار نقدی نیز تا حدی ناشی از تحرکات فردایی‌ها بود. البته انتظارات افزایشی معامله‌گران در کنار رشد نرخ حواله درهم نیز در افزایش قیمت شاخص ارزی اثر داشتند. عده اندکی از معامله‌گران نیز جوسازی فردایی‌ها پیرامون رشد دلار مبادله‌ای را عامل افزایش قیمت این ارز در بازار آزاد دانستند، امری که بیشتر بازیگران بازار به آن باور نداشتند. روز دوشنبه، نرخ رسمی دلار 58 ریال بالا رفت و با عبور از مرز 3 هزار و 500 تومان به قیمت 3 هزار و 505 تومان و 7 ریال رسید.
    عامل اصلی افزایش سکه

    در‌حالی‌که برخی از بازیگران بازار، رشد بهای دلار و اونس را در افزایش قیمت سکه موثر دانستند، بخش زیادی از فعالان، کاهش عرضه را عامل اصلی رشد عنوان کردند. به گفته آنها، میزان رشد دلار و طلای جهانی به اندازه‌ای نبود که زمینه ساز افزایش بالای یک درصد سکه شود. فلز گرانبهای داخلی از همان ابتدای روز سیگنال افزایشی از خود بروز داد و در آستانه کانال یک میلیون و 330 هزار تومان معاملات خود را آغاز کرد. به گفته برخی فعالان، قیمت ابتدای روز نشان‌دهنده آن بود که بخشی از رشد بدون معامله اتفاق افتاده است و کمتر معامله‌گری حاضر به فروش سکه با قیمتی نزدیک به نرخ بسته شده روز یکشنبه شده است. به باور این دسته، معامله‌گران بزرگ بازار، با توجه به خریدهای آتی برای جلوگیری از ضرر خود تمایل بیشتری به بالا بردن قیمت‌ها دارند و سعی می‌کنند با افزایش تقاضا یا کاهش عرضه قیمت را تحت‌تاثیر قرار دهند. در کنار این، عده‌ای باور دارند، با عبور از اربعین حسینی تقاضا در بازار سکه بالا خواهد رفت و همین انتظار موجب شده معامله‌گران به پیشواز افزایش قیمت بروند.
    سرعت دلار مبادله‌ای در پاییز

    دلار مبادله‌ای که در تمام طول تابستان نزدیک به 108 تومان افزایش پیدا کرده بود، در 45 روز  اول پاییز حدود 150 تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده است تا بتوان از سرعت‌گیری این نرخ در پاییز سخن گفت. البته شیب قیمت دلار از انتهای تابستان آغاز شد، ولی در پاییز سرعت بیشتری گرفت. پیگیری این روند موجب شد در نیمه آبان‌ماه، سرانجام نرخ رسمی دلار از مرز 3 هزار و 500 تومان عبور کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو