عصر بازار

رئیس کل بانک مرکزی:

حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی، اولویت نظام بانکی است

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی گفت: توزیع هدفمند منابع بانکی به منظور افزایش تولید، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در دستور کار نظام بانکی قرار دارد.

حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی، اولویت نظام بانکی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، ولی اله سیف در نشست هماهنگی اجرای طرح رونق تولید در سال جاری که عصر دوشنبه مورخ 15 آبان با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل بانک ها برگزار شد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در سال 1396 مقرر شده است تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تعداد 10 هزار بنگاه اقتصادی، تامین مالی تعداد 6 هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل 60 درصد و تامین مالی بازسازی و نوسازی 5 هزار واحد اقتصادی با تخصیص حدود 300 هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع داخلی در اولویت شبکه بانکی کشور قرار گیرد. علاوه بر این مطابق آئین‌نامه اجرایی بند "الف" تبصره 18 قانون بودجه سال 1396 مقرر شده است مبلغ 200 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار برای بهره‌برداری از مزیت‌های نسبی و رقابتی (با اولویت مناطق روستایی، عشایری و محروم) به طرح‌ها و پروژه‌های کوچک، متوسط و صنایع دستی پرداخت شود. لذا با احتساب این موارد، برنامه‌های ویژه نظام بانکی در حوزه تولید و اشتغال در سال 1396رقم 500 هزارمیلیارد ریال خواهد بود که با توجه به برآورد 6710 هزار میلیارد ریالی توان تسهیلات‌دهی شبکه بانکی، سهم این تسهیلات از کل تسهیلات پرداختی به حدود 7.5 درصد در سال جاری خواهد رسید.

    رئیس کل بانک مرکزی با قدردانی از همکاری متقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای طرح حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی افزود: خوشبختانه درک درست وضعیت بانک ها و اوضاع اقتصادی کشور توسط وزارت صمت باعث شده است منابع بانک ها تا حد زیادی به صورت هدفمند به سمت تولید برود.

    سیف ابزار امیدواری کرد با برنامه ریزی های انجام شده و اقدامات کارگروه های استانی، طرح  حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی در سال جاری همانند سال گذشته به طور موفقیت آمیز اجرا شود. وی افزود: البته باید توجه داشت که ارائه تسهیلات بانکی به بخش های اقتصادی صرفا" از طریق این طرح و سامانه بهین یاب انجام نمی شود و بانک ها تامین مالی بنگاه ها را به روش های معمول خود نیز انجام می دهند.

    رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی در اجرای این طرح از رعایت اصولی که برای اطمینان از سلامت نظام بانکی وجود دارد عدول نخواهد کرد و منابع بانکی به سمت پروژه هایی هدایت خواهند شد که توجیه اقتصادی داشته باشند.

    سیف در بخش دیگری از این نشست با اشاره به سیاست های بانک مرکزی در حوزه کارت های اعتباری گفت: امروزه در دنیا بخش مهمی از خدمات بانک ها توسط کارت های اعتباری به مشتریان ارایه می شوند. وی با تاکید بر مزایای استفاده از کارت های اعتباری برای مردم و بانک ها افزود: ترویج و توسعه استفاده از خدمات کارت های اعتباری بایستی در دستورکار بانک ها قرار گیرد و بانک مرکزی هرگونه مانعی در این مسیر را برطرف خواهد کرد.

    وی با تأکید بر ضرورت انسجام و هماهنگی میان تمام بخش های فعال در طرح کارت اعتباری اظهار کرد: لازم است بخش نظارت، اعتباری و نیز بخش فناوری اطلاعات بانک ها با انسجام هر چه بیشتر و با توجه به دستورالعمل تهیه شده به اجرای مطلوب این طرح کمک کنند. همچنین در اجرای این طرح از نظرهای کارشناسی شبکه بانکی استقبال می شود چرا که به این واسطه می توان به افکار عمومی و انتظارات مردم پاسخ گفت.
    وی افزود: اجرایی شدن طرح کارت اعتباری در کشور، هزینه های تشکیل پرونده در بانک ها را کاهش می دهد و برخی شبهات درخصوص عملیات بانکی را از بین می برد.

    رئیس شورای پول و اعتبار همچنین با تشکر از بانک ها بابت رعایت نرخ های مصوب سود سپرده های بانکی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر آرامش خوبی در بازارها حاکم است و رقابت مخرب بانک ها در این خصوص از بین رفته است.
    رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: رتبه بندی بانک ها بر اساس سهم بازار ملاک درستی نیست و بانک مرکزی عملکرد بانک ها را بر اساس عملکرد سالم، رعایت اصول مدیریت ریسک و سودآوری ارزیابی می کند.

    سیف همچنین با اشاره به بخشنامه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت گفت: صندوق های سرمایه گذاری وابسته به بانک ها مجاز نیستند پیش بینی سود بیشتری نسبت به نرخ سود مصوب اعلام کنند.

    حمایت بانک ها باعث تثبیت و ایجاد اشتغال شد

    محمد شریعتمداری،‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست ضمن تشکر از عملکرد سال گذشته نظام بانکی در اجرای طرح حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی گفت: تثبیت و ایجاد اشتغال در شرایط اقتصادی فعلی کشور نتیجه عملکرد بانک ها در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است. وی افزود: اگر حمایت نظام بانکی از بخش های تولیدی نبود بخشی از واحدها تعطیل و کارکنان آنها بیکار می شدند.

    شریعتمداری با اشاره به آمار تقاضاهای ثبت شده در سامانه بهین یاب ادامه داد: هدف از این طرح صرفا توزیع پول بین بنگاه های اقتصادی نیست و ارائه  تسهیلات به شرط تولید و فروش انجام می شود.

    وی افزود: تامین سرمایه در گردش یکی از مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی است که خوشبختانه بانک ها در این خصوص عملکرد مناسبی داشته اند، برای حل سایر مشکلات صنعت و تولید هم برنامه های ویژه ای داریم.

    وی در پایان گفت: امید است با برنامه ریزی و زمان بندی مشخص، پرداخت تسهیلات به بنگاه های اقتصادی واجد شرایط توسط بانک ها تسریع و هدف تعیین شده تا پایان سال محقق شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی