عصر بازار

کاهش نوسانات در بازار ارز؛

قیمت سکه به سقف خورد؟

عصر اعتبار- روز گذشته، شگفتی صعود سکه تا آستانه مرز روانی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ادامه یافت؛ با این حال، نبود توان عبور از این سطح موجب شد فلز گرانبهای داخلی مسیر خود را تغییر و در نهایت با قیمت یک میلیون و ۳۴۴ هزار تومان به کار خود پایان دهد. این قیمت ۷ هزار تومان بالاتر از روز دوشنبه بود، ولی بازگشت سکه از نزدیکی مرز روانی موجب شد که برخی در ادامه روند افزایشی تردید کنند.

قیمت سکه به سقف خورد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به باور برخی معامله‌گران، از این پس سکه به احتمال زیاد وارد فاز اصلاحی خواهد شد؛ چراکه عدم‌کشش برای شکست مرز روانی می‌تواند نشانه‌ای از اشباع خریدهای سنگین در بازار باشد. سکه‌بازان در روزهای اخیر خریدهای زیادی را در بازار انجام داده‌اند و ممکن است تصمیم بگیرند در روزهای آتی برخی از سکه‌های خریداری شده را به فروش برسانند. البته اگر قیمت اونس جهانی یا دلار با افزایش خاصی مواجه شود، ممکن است نظر سکه‌بازان نیز تغییر کند. این در حالی است که رشد سکه در 2 روز اخیر باعث تعجب عده زیادی از معامله‌گران شد؛ چراکه بهای اونس و دلار افزایش چندانی نداشت و این فلز گرانبها بیشتر تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران بازار خود در راستای صعودی قرار گرفته بود. به‌عنوان مثال، اونس که ساعت 3بعدازظهر دوشنبه در محدوده هزار و 270 دلار حضور داشت، روز سه‌شنبه نیز  تا ساعت 3 بعد‌از‌ظهر حدودا در ابتدای همان محدوده معاملات خود را انجام داد. دلار نیز روز سه‌شنبه نوسان افزایش خاصی نداشت. در شانزدهمین روز آبان ماه، دلار با کاهش جزئی یک تومانی به بهای 4 هزار و 74 تومان رسید. به گفته فعالان، در این روز بازارساز دست بالاتر را در بازار داشت و عرضه ارز به اندازه‌ای بود که تقاضای بازار را پاسخ دهد. البته به گفته فعالان، تنش‌های منطقه‌ای و جوسازی آتی‌بازان پیرامون آن باعث شده بود که در مقاطعی تقاضا بالاتر رود، هرچند نتوانست زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت شود.

      رشد ابتدای کانالی سکه
    در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود در کانال یک میلیون و 340 هزار تومان و با قیمت یک میلیون و 343 هزار تومان آغاز کرد. این قیمت که 6 هزار تومان بالاتر از روز دوشنبه بود، موجب شد انتظارات افزایشی در بازار سکه تقویت شود. در ادامه روز فلز گرانبهای داخلی تا قیمت یک میلیون و 349 هزار تومان بالا رفت ولی توان افزایشی بیشتری از خود نشان نداد و در نهایت در نزدیکی قیمت ابتدای روز به کار خود پایان داد. برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند، این روند برگشت از سقف می‌تواند نشان‌دهنده پایان‌ روند افزایشی در بازار باشد. این در حالی بود که سکه پس از رشد بالای یک درصد در روز دوشنبه، روز سه‌شنبه نیز نزدیک به نیم درصد بالا رفت.

    به گفته برخی فعالان رشد جزئی اونس در ادامه افزایش فلز گرانبهای داخلی نقش کوچکی داشت و بخش طلایی بازار در روزهای اخیر بیشتر تحت‌تاثیر متغیرهای درونی بازار نوع نوسانات خود را تعیین می‌کند. به باور این دسته، افزایش خریدهای معامله‌گران بزرگ در کنار کاهش عرضه فیزیکی سکه مهم‌ترین عاملی بوده که قیمت را با نوسانات غیرمنتظره مواجه کرده است. برخی معامله‌گران باور دارند، به‌طور سنتی در ماه‌های محرم و صفر تقاضا در بازار طلا کاهش می‌یابد. در این شرایط، به‌نظر می‌رسد بخشی از معامله‌گران با عبور از اربعین حسینی و نزدیک شدن به پایان ماه صفر به پیشواز احتمال افزایش تقاضا رفته‌اند. این در حالی است که همچنان برخی بازیگران باتجربه بازار باور دارند، معاملات آتی سکه نقش مهمی در نوسانات نقدی داشته است. به گفته آنها، خریدهای آتی با قیمت‌های سنگین موجب شده برخی معامله‌گران تمام تلاش خود را برای بالا آوردن قیمت انجام دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو