عصر بازار

تحولات ۶ ماهه شاخص‌های اقتصادی

عصر اعتبار- گر چه تغییرات شاخص های کلان اقتصادی در نیمه اول امسال بیانگر آن است که بیشترین نوسان به برگشتی‌های سفته و برات اختصاص دارد ولی پایان این دوره آغازی است برای شدت گرفتن قیمت دلار و رکوردشکنی‌های سکه در بازار.

تحولات ۶ ماهه شاخص‌های اقتصادی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی از تغییرات شاخص‌های کلان اقتصادی در نیمه نخست سال جاری از این حکایت دارد که بالاترین تغییرات شاخص برای سفته و برات و کمترین نوسان برای شاخص ارزش سهام در قیاس با دوره مشابه سال گذشته ثبت شده است.

    بر اساس این گزارش، در دوره مورد بررسی در بازار آزاد متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا حدود 3792 تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل تا 8.2 درصد افزایش دارد. همچنین یورو به طور متوسط 4367 تومان فروش رفته که رشد 10.6 درصدی نشان می‌دهد. در این مدت قیمت دلار روندی افزایشی طی کرده و از 3776 تومان در فروردین‌ماه به متوسط قیمت 3882 تومان در شهریورماه رسیده است. این در حالی است که دلار از این ماه به بعد به روند رو به رشد خود ادامه داده و در نیمه مهرماه از 4000 تومان عبور کرد و اکنون در بازار آزاد با نرخی در حد 4070 تومان مبادله می‌شود. بر این اساس قیمت دلار از ابتدای سال تا نیمه مهرماه تا 300 تومان گران شده است.

    متوسط قیمت دلار در بازار آزاد(ریال)

    متوسط قیمت سکه در بازار

    دیگر شاخص اقتصادی که بیشترین نوسان را در سایر بخش‌ها داشته سفته و برات واخواست شده است که در شهریورماه تا 41.2 درصد کاهش دارد. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در شش ماهه اول 1396 بالغ بر 21 میلیارد تومان سفته و برات در شهر تهران فروخته شده که در مشابه سال قبل 5.5 درصد افزایش دارد. در طول این مدت بالاترین حد فروش سفته و برات در مردادماه با چهار میلیارد و 530 میلیون تومان ثبت شده است.

    طبق آماری که شعب واخواست دادگستری تهران اعلام کرده در نیمه اول سال حدود 4500 برگ سفته و برات به مبلغی حدود 96 میلیارد تومان در شهر تهران برگشت خورده است. در این دوره مبلغ سفته و برات واخواست شده تا 3.5 درصد کاهش دارد.

    مبلغ سفته و برات فروش رفته(میلیون ریال)                             تعداد(1000 برگ) و مبلغ(میلیون ریال) سفته و برات برگشتی                

              

    اما در شاخص‌های تورم متوسط دستمزد کارگران ساختمانی با تورم 7.5 درصدی نسبت به شش ماه اول سال 1395 همراه بود. در این مدت متوسط شاخص‌های دستمزد بنا 5.9 و کارگر ساده ساختمانی تا 4.3 درصد رشد دارد.

    شاخص  تغییرات ماهانه و نقطه به نقطه دستمزد کارگران ساختمانی(درصد)

    در  دوره مورد بررسی در بازار بورس نیز  حدود 105 میلیارد سهم به ارزشی بیش از 24 هزار میلیارد ریال معامله شده است. در این دوره متوسط شاخص تعداد 15 درصد و ارزش سهام تا 11.4 درصد کاهش دارد.

    تعداد(میلیون) و ارزش سهام معامله شده(میلیارد ریال) در بورس

    این گزارش حاکی از آن است که در نیمه اول امسال متوسط نرخ تورم حدود 10.1 درصد بوده و بالاترین نرخ تورم در این مدت مربوط به فروردی با بیش از 12 درصد است. همچنین شاخص بهای تولیدکننده در شهریورماه امسال با تورم ماهانه 1.4 و نقطه به نقطه 10.7 درصدی همراه بود. همچنین شاخص بهای کالای صادراتی 3.7 درصد نسبت به مردادماه و تا 16.2 درصد در مقایسه با شهریورماه سال گذشته رشد دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی