عصر بازار

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

توافق‌نامه تجاری ایران و اوراسیا در مراحل نهایی

عصر اعتبار- قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه توافق‌نامه تجاری ایران و اوراسیا در مراحل نهایی قرار گرفته است، گفت: ۶۰ نوع میوه ایرانی در سیکل تجاری قرار گرفته است.

توافق‌نامه تجاری ایران و اوراسیا در مراحل نهایی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، علی اکبر مهرفرد در نشست مشترک هیات تجاری بلندپایه اروپایی و فعالان اقتصادی ایرانی که به میزبانی اتاق بازرگانی تهران در حال برگزاری است، گفت: جمعیت شهری جهان روز به روز در حال توسعه است و در حال حاضر حدود نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و پیش بینی می شود که این روند ادامه یابد و همواره تقاضا برای غذا و به خصوص غذای سالم در دنیا رو به رشد باشد؛ پس توسعه همکاری ها برای تامین غذای جامعه جهانی و مردم، به یک امر مهم و استراتژیک در دنیا تبدیل شده است.

    قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: در منطقه خاورمیانه تامین غذای حلال امر مهمی به شمار می رود که مورد توجه قرار دارد، همچنین در ایران، تاریخ کشاورزی دنیا با ایران شروع می شود و مهد کشاورزی دنیا بوده ایم و در اسناد و مدارک اهمیت زیادی به توسعه کشاورزی داده شده است.

    وی تصریح کرد: سند چشم انداز بیست ساله ایران و برنامه ششم نیز، که از 2017 تا 2021 پیش بینی شده است، نکات مهمی را برای پیش بینی بحث های صنعت غذا در ایران دارد و ایران پتانسیل بالایی برای کشاورزی دارد؛ به این معنا که منابع ژنتیکی که در ایران وجود دارد و گونه‌های متعددی که در ایران هست، ایران را به عنوان یک کشور کم نظیر برای این موضوع مشخص کرده است.

    مهرفرد، گفت: تاکنون 2200 گونه گیاهان دارویی در ایران شناسایی شده است که بخشی از آنها در سیکل تجاری قرار گرفته اند، ضمن اینکه گونه ها و تنوع ژنتیکی در ایران، خوب و مطلوب است و کمتر کشوری در دنیا، 60 نوع میوه را در سیکل تجاری دارد، در حالیکه ایران این شرایط را دارد و تنوع اقلیمی بسیار زیاد از مناطق گرم و خشک، گرم و مرطوب، مناطق معتدل و سرد در ایران به چشم می خورد.

    وی اظهار داشت: تنوع اقلیمی و مباحثی همچون دانش فنی و موضوعات مربوط به نیروی انسانی، توسعه آموزش عالی در ایران از جمله مزیت های ایران است و باید مباحث مربوط به امنیت غذایی در برنامه ها و چشم اندازها دیده شود، ضمن اینکه توسعه صادرات نیز باید سرلوحه کار باشد. البته موانعی نیز در سر راه وجود دارد و اکنون که تحریم ها برداشته شده است، لازم است که موانع نیز یکی پس از دیگری برداشته شود. 

    مهرفرد با بیان اینکه یکی از مهمترین موانع تجارت، مشکلات و موانع بانکی است که مسائل زیادی را برای فعالان اقتصادی ایرانی به وجود می آورد که حاصل آن افزایش هزینه است؛ ضمن اینکه نکاتی که باید توجه شود و از سر راه برداشته شود، همین مسائل بانکی، توسعه زیربناها و استانداردها است؛ به این معنا که در بخش های مختلف از جمله ارگانیک باید استانداردها توسعه یابد.

    وی اظهار داشت: تعرفه های واردات مواد غذایی ایران در اتحادیه اروپا، بسیار بالا است و لازم است که در این زمینه تجدیدنظر شود؛ البته ایران این عزم دارد که وارد عضویت سازمان تجارت جهانی شود، البته امروز توسعه منطقه ای در موافقت نامه ها در نظر گرفته شده است که مذاکرات بین ایران و اوراسیا به توافق نهایی نزدیک شده است که امیدواریم موافقت نامه مشابهی با سایر کشورها نیز امضا شود که شرایط را برای تسهیلات تجاری فراهم کند.

    قرار بود محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی در این نشست حضور یابد که قائم مقام وی در نشست حضور یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو