عصر بازار

در حاشیه اجلاس آپک توافق شد؛

آمریکا از پیمان ترانس‌پاسیفیک حذف شد

عصر اعتبار- مقامات ویتنامی و ژاپنی صبح امروز اعلام کردند که کشورهای عضو پیمان ترانس پاسیفیک (تی‌پی‌پی) به توافق رسیدند که بدون آمریکا به پیمان مشارکت خود ادامه دهند.

آمریکا از پیمان ترانس‌پاسیفیک حذف شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر ، مقامات ویتنامی و ژاپنی  شنبه اعلام کردند که کشورهای عضو پیمان شراکت ترانسپاسیفیک (تی‌پی‌پی) به توافق رسیدند که بدون آمریکا به پیمان مشارکت خود ادامه دهند. هرچند مقاومت‌های دقیقه آخری کانادا باعث شد در مورد پایداری این توافق تردیدهایی به وجود بیاید.

    وزرای 11 کشور عضو تی‌پی‌پی هفته گذشته در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه (اپک) در شهر تفریحی دانانگ ویتنام با یکدیگر دیدار کردند.

    این توافق پس از چندین روز بلاتکلیفی اعلام شده است؛ این بلاتکلیفی از آنجا ناشی می شد که معلوم نبود آیا اعضای تی پی پی خواهند توانست پس از این که دونالد ترامپ با سیاست «اول آمریکا» از این توافق جدا شد، در مورد موضوعات مختلف آن به توافق برسند یا خیر.

    وزیر تجارت ویتنام، تران توان آن، در کنفرانس خبری اعلام کرد: ما به سخت‌ترین مرحله غلبه کردیم.

    او ادامه داد: حالا به این توافق که هنوز نیازمند نهایی شدن آن هستیم، توافق جامع و پیشبردی مشارکت ترانس پاسیفیک (سی‌پی‌تی‌پی‌پی) می‌گوییم.

    وزیر اقتصاد ژاپن، موشیمیتسو موتگی گفت که امیدوار است ادامه دادن با توافق تجاری گامی برای بازگرداندن ایالات متحده به این توافق باشد.

    ژاپن تا حدودی برای مقابل با حکمرانی درحال رشد چین در آسیا، به سختی برای نگاه داشتن توافق تی‌پی‌پی تلاش می‌کند که هدف آن حذف تعرفه‌ها برای محصولات صنعتی و کشاورزی در این بلوک تجاری متشکل از 11 کشور است که تجارتشان در سال گذشته روی‌هم رفته 356 میلیارد دلار شد.

    موتگی گفت که برای دستیابی به توافق برای ادامه دادن به این مشارکت، 20 مورد از قوانین مقدماتی قرارداد مشارکت اصلی، تعلیق شد. این توافق پس از تصویب توسط 6 عضو از 11 عضو آن اجرایی خواهد شد.

    این درحالیست که روز جمعه پس از این که با حاضر نشدن نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودیئو، در جلسه روسای تی‌پی‌پی، این جلسه کنسل شد، دستیابی به هرگونه توافقی دچار شک و شبه شده بود. بعد از این اتفاق وزیر تجارت کانادا دلیل غیبت ترودیئو را اشتباه متوجه شدن زمان‌بندی اعلام کرد.

    موضع کانادا با این حقیقت که این کشور به طور هم‌زمان مشغول مذاکره مجدد توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) با دولت ترامپ است، پیچیده‌تر هم می‌شود.

    ترامپ در سخنرانی خود در دانانگ ترامپ در پیامی به طور شفاف و با قدرت بیان کرد که در آسیا تنها به توافقات دوجانبه‌ای علاقه‌مند است که هرگز ایالات متحده را در موضع ضعف قرار ندهد.

    رییس‌جمهور چین شی جین‌پینگ از همین اجلاس برای تاکید بر توافقات چندجانبه استفاده کرد و گفت که جهانی‌سازی یک گرایش بازگشت‌ناپذیر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو