عصر بازار

طی هفته گذشته رقم خورد؛

سکه تحویل تیر ۹۷ پرطرفدارترین سررسید بازار آتی

عصر اعتبار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۷۵ هزار و ۲۰۶ قرارداد افزایش یافت و ارزش آن نیز به ۱۱ هزار و ۲۱۷ میلیارد ریال رسید.

سکه تحویل تیر ۹۷ پرطرفدارترین سررسید بازار آتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران ، در همین حال روز جمعه قیمت جهانی طلا تحت تاثیر گمانه زنی ها در مورد برنامه مالیاتی امریکا افزایش یافت.

    به این ترتیب طلا در بازار جهانی با رسیدن به قیمت 1288 دلار و 34 سنت بالاترین قیمت خود از 20 اکتبر را تجربه کرد  و در حال ثبت بیش از  یک درصد افزایش قیمت هفتگی است.

    نرخ هر اونس طلا در بازار نیویورک برای تحویل فوری در دسامبر 0.1 درصد کاهش داشت و به 1285 دلار و 80 سنت داد و ستد شد.

    در معاملات آتی سکه نیز طی هفته گذشته، سررسید تیرماه سال 97 به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران 60 هزار و 485 قرارداد را به ارزش 9 هزار و 990 میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند.  در رتبه دوم معاملات آتی سکه، سررسید شهریور ماه سال جاری با 5 هزار و 405 قرارداد به ارزش معاملاتی 836 میلیارد ریال قرار گرفت. در مکان سوم  بازار آتی نیز قرارداد اردیبهشت ماه سال جاری قرارگرفت؛ به طوری که این سررسید با 3 هزار و 838 قرارداد به ارزش 557 میلیارد ریال معاملات خود را در هفته اخیر به پایان رساند.

    همچنین سررسید آبان ماه نیز با 2 هزار و 801 قرارداد به ارزش 375 میلیارد ریال در مکان بعدی بازار آتی از نظر حجم معاملات قرار گرفت. در ادامه، سررسید دی ماه با یک هزار و 480 قرارداد به ارزش 204 میلیارد ریال معامله شد. در پایان نیز سررسید اسفند ماه با یک هزار و 197  قرارداد به ارزش 169 میلیارد ریال در جایگاه آخر ایستاد.

    معاملات آتی سکه در روز چهارشنبه هفته گذشته

    همچنین بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (چهارشنبه) نشان می دهد در مجموع  13هزار و 758 قرارداد منعقد شد.

    به این ترتیب در معاملات روز چهارشنبه، 6 سررسید فعال بازار آتی در بورس کالا با نوسان قیمتی متفاوتی همراه شدند، به طوری که 2 سررسید با نوسان مثبت،  2 سررسید با نزول قیمت رو به رو شدند و 2 سررسید نیز بدون تغییر قیمت مورد معامله قرار گرفتند. بر اساس آمار معاملات سکه تحویل آبان ماه با ثبت قیمت یک میلیون و 349 هزار تومان، رشد 0.15 درصدی را تجربه کرد.

    این در شرایطی است که قرارداد تحویل دی ماه سال جاری با قیمت یک میلیون و 383 هزار تومان رشد 0.11 درصدی را به ثبت رساند. همچنین سکه تحویل اسفند ماه امسال نیز با نرخ یک میلیون و 421 هزار تومان به فروش رسید. سررسید اردیبهشت ماه هم با نرخ یک میلیون و 458 هزار تومان معامله و با افت 0.02 درصدی رو به رو شد. از سویی دیگر سررسید تیرماه سال 97 نیز با قیمت یک میلیون و 501 تومان به ثبت رسید و با افت قیمت 0.07درصدی رو به رو شد. همچنین سررسید شهریورماه سال 97 نیز با قیمت یک میلیون و 547 تومان روندی ثابت داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی