عصر بازار

دلار به یک قدمی محدوده جدید رسید؛

پرش سکه از پشت خط

عصر اعتبار- در اولین روز هفته، سکه از مرز روانی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان عبور کرد؛ روز شنبه، سکه۱۱ هزار تومان رشد کرد و به بهای یک میلیون و۳۶۰ هزار تومان رسید.

پرش سکه از پشت خط
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته بخشی از بازیگران باتجربه بازار، از انتهای روز چهارشنبه خریدهای سکه بیرون از فضای بازار سبزه‌میدان و در اتاق‌های معاملاتی سکه‌بازان آغاز شد؛ تحت‌تاثیر همین تحرکات، قیمت زودتر از شروع رسمی فعالیت بازار، مرز یک میلیون و 350 هزار تومان را شکست و فلز گرانبهای داخلی معاملات روز شنبه را با قیمت یک میلیون و 355 هزار تومان کلید زد.«دنیای اقتصاد» نیز در گزارش پیشین خود از احتمال مرزشکنی سکه در ابتدای روز شنبه خبر داده بود.با این وجود، آنچه موجب شد سکه بالای خط یک میلیون و 350 هزار تومان باقی بماند، افزایش قیمت دلار بود. در غیر‌ این صورت ممکن بود سکه بدون پشتوانه افزایشی خاصی مسیر قیمتی خود را تغییر دهد؛ به ویژه آنکه اونس جهانی نیز روز جمعه را در محدوده هزار و 270 دلار به پایان برده بود. در این شرایط، شاخص ارزی نه تنها از مرز روانی سکه حمایت کرد، بلکه زمینه رشد بیشتر آن را نیز فراهم کرد.روز گذشته، شاخص بازار ارز پس از 2 افت متوالی تک تومانی 6 تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت 4 هزار و 79 تومان رسید. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و ورود تقاضای معامله‌گران فنی به بازار دو عاملی بودند که شاخص ارزی را افزایشی کردند. با این حال، رشد دلار خارج از قاعده نبود و در یک فضای طبیعی و مدیریت شده به یک قدمی محدوده 4 هزار و 80 تومان

    رسید.
    شکست مرز مهم سکه

    روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با مرزشکنی مهمی آغاز کرد. در ابتدای معاملات روز شنبه، سکه یک میلیون و 355 هزار تومان قیمت خورد که 6 هزار تومان بالاتر از روز چهارشنبه بود. این مرزشکنی از آن جهت مهم بود که فلز گرانبهای داخلی از اواخر خرداد92 بالای یک میلیون و 350 هزار تومان معامله نشده بود. به گفته فعالان، این افزایش بیشتر ناشی از تحرکات معامله‌گران آتی در معاملات پشت خطی روزهای انتهایی هفته بود. سکه تمام بهار آزادی روز چهارشنبه 5 هزار تومان رشد کرد و به بهای یک میلیون و 349 هزار تومان رسید.سکه که در یک قدمی کانال بالاتر به کار خود پایان داده بود، از انتهای روز چهارشنبه تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران آتی قرار گرفت. آنها در اتاق‌های معاملاتی خریدهای آتی خود را افزایشی دادند تا از پشت خط‌های تلفن و در فضای مجازی، قیمت تحریک شود. در آن مقطع زمانی، تحرکات معامله‌گران بیشتر ناشی از افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود.با این حال، روز جمعه اونس به محدوده هزار و 270 دلار بازگشت تا نتوان ادامه رشد سکه در روز شنبه را به قیمت اونس ارتباط داد. سکه روز شنبه تا قیمت یک میلیون و 363 هزار تومان اوج گرفت ولی در نهایت با قیمت یک میلیون و 360 هزار تومان به کار خود پایان داد.
    حرکت با دلار؛ امید به اونس

    به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شد سکه تمام بهار آزادی، رشد ابتدای روز را پی بگیرد، افزایش بهای شاخص ارزی بود. روز شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 4 هزار و 78 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. این رشد موجب شد سکه‌بازان از روند افزایشی عقب‌نشینی نکنند و با افزایش بیشتر خریدها زمینه را برای افزایش بیشتر فراهم کنند. فعالیت سکه‌بازان با عبور مقطعی دلار از محدوده 4 هزار و 80 تومان شدت گرفت، ولی در انتهای این روز شاخص ارزی از محدوده یاد شده پایین آمد و با قیمت 4 هزار و 79 تومان به کار خود پایان داد تا تحرکات سکه‌بازان نیز کمی کاهش یابد.در کنار این، بخشی از سکه‌بازان، افزایش تقاضا در بازار سکه را به خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به آینده اونس طلا وابسته دانستند. به گفته آنها، بیشتر کارشناسان بازارهای جهانی باور دارند که بهای طلای جهانی در هفته جاری در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت، عاملی که ذهنیت بازیگران داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد.با وجود روند افزایشی سکه و نشانه‌های موجود که از امکان رشد بیشتر این فلز گرانبها حکایت دارد، بسیاری از معامله‌گران در تردید به سر می‌برند. به گفته فعالان، قیمت سکه در سطح حساسی قرار گرفته است و بخشی از معامله‌گران اعتقاد دارند پس از 5 روز افزایش پیاپی می‌توان انتظار اصلاح قیمتی را داشت. این در حالی است که عده دیگری به احتمال افزایش اونس اشاره می‌کنند و به تبع آن در انتظار صعود بیشتر قیمت‌ها در بازار سکه هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی