عصر بازار

سقوط هزار دلاری «بیت کوین»

عصر اعتبار- زندگی روی خط دنیای مجازی تا جایی پیش رفته است که همه چیز بر پایه «مجاز» قرار گرفته، حالا حتی تراکنش‌های مالی با پول‌هایی انجام می‌شوند که در واقع «نیستند»، هیچ وجود خارجی ندارند، رمز ارز یا ارز رمزنگاری شده خوانده می‌شوند، در هیچ بانکی مبادله نمی‌شود و در هیچ حساب بانکی جایی ندارند. هیچ دولتی نمی‌تواند روی آنها نظارت داشته باشد و حتی هیچ کس نمی‌داند نخستین کسی که آنها را اختراع کرد، واقعاً چه کسی بود.

سقوط هزار دلاری «بیت کوین»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایران آنلاین, بیت کوین، ارزشمندترین این پول‌هاست. طی سال 2014 تا 2015 قیمت بیت کوین کاهش یافت اما طی سال 2016 تا 2017 تقاضا برای این ارز بالا رفت و قیمت آن را افزایش داد. تقاضا به حدی بود که طی هفته‌های گذشته شبیه به حبابی ارزش آن بیشتر و بیشتر شد تا به نزدیکی‌های ارزش 8 هزار دلاری برای هر یک بیت کوین رسید اما دوران خوشی آن زود به سر رسید و پیش‌بینی کارشناسانی که برای خرید این ارز هشدار می‌دادند، به واقعیت نشست. بر اساس گزارش رویترز افزایش قیمت 7 برابری آن از ابتدای سال تا کنون باعث شد تا اخطارهای بسیاری در مورد بازار آن داده شود. حالا که ارزش این بازار به بیش از 100 میلیارد دلار رسیده است، شبیه به یک حباب است که ممکن است هر لحظه بترکد.

    اما در پایان معاملات روز جمعه قیمت بیت‌کوین به زیر 7000 دلار سقوط کرد؛ سقوطی هزار دلاری نسبت به مبادلات روز چهارشنبه. این درحالی صورت گرفت که برخی از تاجران بیت‌کوین را برای خرید زیرشاخه آن که به آن «بیت‌کوین کش» می‌گویند، فروختند و قیمت بیت‌کوین کش به میزان یک سوم جهش کرد.
    سقوط هزار دلاری چطور اتفاق افتاد؟
    فوربز می‌نویسد: «جامعه بیت کوین طی سه سال گذشته در حال جنگ با یکدیگر بوده‌اند. طی سه ماه اخیر، این جنگ فراگیر شده است، مبارزه‌ای بر سر سؤالی به ظاهر بی‌اهمیت: چطور از طریق شبکه امکان تراکنش‌های بیشتری را فراهم کنیم؟» کویتن تلگراف افرادی را که برای این سؤال به ظاهر ساده با هم چالش دارند، چنین معرفی می‌کند: «توسعه دهندگان هسته‌ای، ممکن است که احساس کنند آنها جنگ را برده‌اند، اما اکثریت آرام و بی‌صدا، از بازار بیرون خواهند رفت. آنها سکه‌هایشان را می‌فروشند و به همین ترتیب قیمت را پایین می‌کشانند. این شروع عصر جدیدی در «تاریخ انسانی» است. عصری که در آن افراد آزادی انتخاب کردن و آزادی دست کشیدن از انتخاب‌هایشان را دارند.»
    ماجرا از این قرار است که قرار بود ارتقای نرم افزاری بیت کوین در هفته آینده انجام شود و یک زیرشاخه جدید از این پول به نام «سگ‌ویت 2 اکس» ایجاد کند. اما این برنامه کنسل شد و قیمت بیت کوین تا 7888 دلار بالا رفت. اما خیلی زود در معاملات روز جمعه از این قله سقوط کرد و به قیمت 6718 دلار رسید و کمی بعد با اندکی بهبود در قیمت 6880 دلار تثبیت شد، هر چند که سقوطی 4 درصدی را طی یک روز تجربه کرده بود. درحالی که بیت‌کوین سقوط کرده بود، بیت‌کوین کش که از تقسیم شدن نرم‌افزاری بیت‌کوین در اول آگوست به وجود آمده بود، اوج گرفت و در یک روز جهش بزرگ 35 درصدی را تجربه کرد و طبق اعلام وبسایت صنعت پول دیجیتال، کوین‌مارکت‌کپ، قیمت آن به حدود 850 دلار رسید.
    قرار بود ارتقای نرم افزاری بیت کوین در هفته آینده انجام شود و یک زیرشاخه جدید از این پول به نام «سگ‌ویت 2 اکس» ایجاد کند. اما این برنامه کنسل شد و قیمت بیت کوین تا 7888 دلار بالا رفت. اما خیلی زود در معاملات روز جمعه از این قله سقوط کرد و به قیمت 6718 دلار رسید و کمی بعد با اندکی بهبود در قیمت 6880 دلار تثبیت شد، هر چند که سقوطی 4 درصدی را طی یک روز تجربه کرده بود. درحالی که بیت‌کوین سقوط کرده بود، بیت‌کوین کش که از تقسیم شدن نرم‌افزاری بیت‌کوین در اول آگوست به وجود آمده بود، اوج گرفت و در یک روز جهش بزرگ 35 درصدی را تجربه کرد و طبق اعلام وبسایت صنعت پول دیجیتال، کوین‌مارکت‌کپ، قیمت آن به حدود 850 دلار رسید.
    مهم‌ترین چالش دنیای مدرن
    صندوق بین‌المللی پول سال گذشته در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، ارز مجازی را به عنوان مهم‌ترین چالش دنیای مدرن مطرح کرد.
    بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در حالی که این پول‌ها مجازی هستند اما پاداش خطرات آنها واقعی است. این سازمان که سیاست‌های پولی و نظام مالی 188 کشور را زیر نظر دارد این روزها تمرکز خود را روی ارزهای مجازی قرار داده‌ است. کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول گفته‌ است: «ارزهای مجازی و تکنولوژی‌های زیرساختی آن می‌تواند هزینه‌های نظام مالی را کاهش و سرعت فعالیت آن را افزایش دهد. به این ترتیب می‌تواند به ابزاری قدرتمند در دنیای در حال توسعه تبدیل شود.» از نظر لاگارد بسیاری از افرادی که از نظام مالی دور افتاده‌اند می‌توانند به کمک ارزهای مجازی وارد نظام مالی جهانی بشوند. اما این مسأله باعث شده که توجه ویژه‌ای به ارزهای مجازی صورت بگیرد و برای آن قوانینی در نظر گرفته شود. بیت کوین در فضایی به اسم wallet یا کیف پول ذخیره می‌شود. کیف پول مانند حساب بانکی است اما تحت نظر هیچ واسطه‌ای نیست و متعلق به خودتان است. در پروتکل بیت کوین، افراد مختلفی در سراسر جهان کامپیوتر‌های قدرتمند خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند. اما این کار آنها فقط برای کمک به بیت کوین نیست. کسانی که کامیپوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند ماینر یا استخراج‌کننده نامیده می‌شوند. به ازای محاسبات و تأیید تراکنش‌ها، ماینر‌های شبکه به عنوان پاداش بیت کوین دریافت می‌کنند یا به نوعی بیت کوین را استخراج می‌کنند.
    چارلی لی، مؤسس پنجمین رمزارز بزرگ دنیا به نام لیت کوین در مصاحبه با بلومبرگ می‌گوید: «اگرچه در حال حاضر ارزش بیت کوین سقوط کرده است اما این ارز با ارزش‌ترین ارز مجازی دنیا باقی خواهد ماند. برنامه سگ ویت بالاخره معرفی خواهد شد و راهی برای نقل و انتقال ساده‌تر پول فراهم خواهد کرد. اما اشتباهاتی وجود دارد. بیت کوین تلاش می‌کند همه چیز را به مقیاس «زنجیره» بکشاند، اما چنین کاری برای سیستم‌های غیرمتمرکز جواب نمی‌دهد. بیت کوین تحت کنترل ماینرها و با مرکزیت ماینرها عمل می‌کند، چیزی که کاملاً اشتباه است.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو