عصر بازار

الگوهای پیشنهادی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری خارجی در صنعت برق

عصر اعتبار- رییس سندیکای صنعت برق ایران با تاکید بر اینکه بخش خصوصی مخالف ورود سرمایه گذاری خارجی نیست، معتقد است سرمایه گذاری خارجی نباید به فلج شدن بخش خصوصی داخلی منجر شود.

الگوهای پیشنهادی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری خارجی در صنعت برق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا, علی بخشی اظهار کرد: برای فرار از بحران اقتصادی در صنعت برق، به سراغ تامین کنندگان سرمایه خارجی رفته ایم که اگر با دیپلماسی هوشمندانه ای همراه نباشد، می تواند صنعت برق کشور را به نابودی بکشاند و پای واردکنندگان کالاهای بی کیفیت را به کشور باز کند.

    رییس سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه به طور متوسط 70 درصد ظرفیت واحدهای تولیدی صنعت برق کشور به دلیل رکود بدون استفاده مانده است، گفت: در حالی که تولیدکندگان داخلی با 30 درصد ظرفیت فعالیت می کنند، نباید اجازه دهیم پروژه ها به واسطه شیوه غلط جذب سرمایه، با کالاهای خارجی اجرایی شوند.
    وی افزود: متاسفانه آن بخش از سرمایه گذاری خارجی صنعت برق که اجرایی شده، از جنس «فاینانسِ به شرط ورود کالا و تجهیزات کشور تامین کننده مالی»
    بوده است.
    بخشی در مورد سهم کالاهای خارجی در این پروژه ها نیز گفت: سهم کالاهای خارجی در برخی پروژه ها 30 درصد و در برخی پروژه ها نیز تا 70 درصد اعلام شده است اما معتقدیم که تامین 10 درصدی کالا و تجهیزات نیز اضافه است زیرا نیازی به واردات کالا در صنعت برق نداریم.
    وی به تشریح الگوهای پیشنهادی بخش خصوصی برای «ورود سرمایه بدون آسیب به بخش خصوصی» پرداخت و افزود: روش نخست اینکه بخش خصوصی در کنار تامین کننده خارجی قرار گیرد؛ از آنجا که بخش خصوصی می داند چه کالاهایی را باید از خارج از کشور تامین کند و چه کالاهایی تولید داخل دارد، از ورود کالاهایی مشابه تولید داخل جلوگیری می کند.
    رییس سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد: به این ترتیب هم پای کالاهای خارجی به کشور وارد نمی شود و هم فاینانس اتفاق می افتد.
    بخشی در این ارتباط افزود: به عنوان نمونه با واردات ترانفسرماتورهای آماده از کشورهای دیگر، در عمل به فلج شدن تولیدکننده ها و به نابودی آنها کمک می کنیم؛ اما وقتی بخش خصوصی در کنار سرمایه گذار خارجی قرار گیرد، به جای خرید ترانسفرماتور، قطعه هایی که اکنون وارد می کنیم (مانند هسته ترانسفرماتور) را از طرف خارجی خریداری می کنند.
    وی اضافه کرد: در این روش، در ازای فاینانس، کالایی را خریداری می کنیم که ورود آن نه تنها ضربه ای به صنعت نمی زند، بلکه کالای مورد نیاز نیز تامین می شود.
    رییس سندیکای صنعت برق ایران، دومین الگوی پیشنهادی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری خارجی را تاسیس شرکت مشترک (جوینت ونچر) با شرکت های داخلی و احداث خط تولید در داخل کشور به منظور تامین نایز داخلی و صادرات به بازارهای منطقه بیان کرد.
    بخشی گفت: با اجرای این الگو، ضمن جذب سرمایه خارجی، بخش داخلی نیز مشارکت خواهد داشت و رقابتی سالم در کشور ایجاد می شود؛ علاوه بر این، محصولات تولید این مشارکت می تواند راهی بازارهای منطقه شود.
    وی گفت: صنعت برق در طول 40 سال گذشته از یک صنعت به طور کامل وابسته به یک صنعت صد درصد خودکفا تبدیل شده است. به طوری که اکنون در تامین 95 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت برق خودکفا و در بخش پیمانکاری و خدمات فنی مهندسی نیز صد درصد به تولید داخلی دست یافته ایم.
    بخشی، ارزش صادرات صنعت برق را حدود سه میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: افزایش صدور کالا و خدمات در 2 فاز به 10 و 25 میلیارد دلار امکانپذیر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو