عصر بازار

دبیر کل سازمان جهانی گمرک مطرح کرد؛

گمرک ایران یک الگوی موفق جهانی است

عصر اعتبار- میکوریا گفت: گمرک ایران در فناوری اطلاعات تحولات قابل توجهی ایجاد کرده است و ما می خواهیم این تجربیات را در سازمان جهانی گمرک و برای استفاده اعضاء به کار گیریم.

گمرک ایران یک الگوی موفق جهانی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان,کونیو میکوریا دبیرکل سازمان جهانی گمرک پس از بازدید سامانه های الکترونیکی گمرک ایران  اظهار کرد: گمرک ایران در فناوری اطلاعات تحولات قابل توجهی ایجاد کرده است و ما می خواهیم این تجربیات را در سازمان جهانی گمرک و برای استفاده اعضاء به کار گیریم.

    کونیو میکوریا در جریان بازدید از سامانه جامع گمرکی با تقدیر از پیشرفت های گمرک ایران، گفت: متصل شدن 27 سازمان قابل تقدیر است ،در حالیکه خیلی از کشورها تلاش کرده اند تا این اقدام را انجام دهند اما با دشواری مواجه شدند.

    وی ادامه داد : شما پنجره واحد را بسیار گسترده و فراگیر طراحی و اجرا کردید، در حالیکه این کار دغدغه اعضای سازمان جهانی گمرک است و کشورهای بسیاری تا به حال در این زمینه تلاش کردند ولی متاسفانه موفق نشدند اما من دیدم که با مدیریت بسیار خوب توانسته اید 27 سازمان را به پنجره واحد گمرک وصل کنید و این موضوع مرا شگفت زده کرده است .

    دبیرکل سازمان جهانی گمرک افزود: تعامل داخلی سازمان های ایرانی در پیاده سازی پنجره واحد می تواند الگوی موفقی برای سایر کشورهای جهان باشد.

    میکوریا با دریافت توضیحات از مسوولین گمرک در جریان بازدید با ابراز شگفتی نسبت به کارکرد پنجره واحد، تصریح کرد: شفافیت در ارزش گذاری و همچنین دسترسی آزاد به اطلاعات رویکرد مهم گمرک ایران است و این رویکرد را تحسین می کنم . این مساله دارای اهمیت است که مراجع کنندگان به گمرک ایران می توانند به اطلاعات مربوط به فرآیندهای گمرکی دسترسی آزاد داشته باشند.

    وی نسبت به امکان استعلام بر خط گمرک از بانک ها تقدیر کرد و گفت: ناشناس بودن کارشناسان در زمانی که اظهارنامه ها را کارشناسی می کنند بسیار ارزشمند و در راستای اهداف سازمان جهانی گمرک در رفع ابهامات در فرایندهای گمرکی است.

    میکوریا همچنین تاکید کرد: به نظر می رسد شما در جریان راه اندازی پنجره واحد منسجم عمل کردید.

    وی همچنین ارتباط الکترونیکی گمرک و مالیات را ارزشمند توصیف کرد و با اشاره به ظرفیت ها و قابلیت های سامانه جامع گمرکی، گفت : تبادل اطلاعات گمرک و مالیات در سطح بسیار خوبی انجام می شود و می توان سیستم مالیاتی را هم به همین روش هوشمند کرد .

    دبیرکل سازمان جهانی گمرک با ابراز شگفتی از تعامل سیستم های اطلاعاتی سازمان های دخیل در تجارت کاهش سلیقه شخصی را در فرآیند گمرکی ارزشمند دانست.

    کونیو میکوریا دبیرکل سازمان جهانی گمرک پس از بازدید از سامانه های گمرک الکترونیک گفت : در این سامانه ها همه رویه های گمرکی به صورت الکترونیک و منسجم در حال انجام بوده که کار فوق العاده ای است.

    وی ادامه داد: این سامانه ها از پیچیدگی هایی برخوردار بوده و باعث شده ، اعمال سلیقه افراد در فرآیند گمرکی حذف شود و میزان درستی و صحت کار را افزایش داده است.

    دبیرکل سازمان جهانی گمرک با اشاره به تبادل اطلاعات گمرک ایران با 27 سازمان همجوار ، بیان کرد: کاهش زمان ترخیص واردات از 26 به 3 روز و زمان ترخیص صادرات از 7 به یک روز دستاورد مهمی است که در بستری قانونی میسر شده و در تجارت خارجی ایران بسیار مفید خواهد بود.

    گفتنی است؛ سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت مرزی در گمرک ایران به دست دانش پژوهان داخلی و بومی طراحی و پیاده سازی شده است .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی