عصر بازار

سکه پس از ۵ افزایش متوالی، کاهشی شد؛

حرکت دلار با علامت درهم

عصر اعتبار- در دومین روز هفته، دلار دومین افزایش متوالی را به ثبت رساند تا به محدوده ۴ هزار و ۹۰ تومان قدم بگذارد. روز یکشنبه، شاخص بازار ارز ۱۴تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۴ هزار و ۹۳ تومان رسید. این بیشترین رشد روزانه دلار در ۵ روز گذشته بود و موجب شد که این ارز به بالاترین قیمت خود در سال ۹۶ برسد. به گفته فعالان، روز گذشته سیگنال رشد به بازار داخلی از درهم امارات رسید. حواله درهم در ابتدای روز با قیمت هزار و ۱۱۹ تومان به فروش رفت که۳ تومان بالاتر از روز ابتدایی هفته بود.

حرکت دلار با علامت درهم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در ادامه روز درهم به قیمت  هزار و 120 تومان رسید. رشد این ارز موجب شد خریدها و تحرکات معامله‌گران پاساژ افشار نیز افزایش پیدا کند و به تبع آن قیمت دلار به آستانه 4  هزار و 100 تومان برسد. حتی برخی فعالان اعتقاد داشتند، قیمت دلار متناسب با افزایش درهم افزایش پیدا نکرده است و پتانسیل رشد بیشتری را داشت. با این حال، به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، عرضه ارز روز یکشنبه تا حد زیادی به تقاضای معامله‌گران پاسخ داد و مانع از هیجانی شدن نوسانات شد.  برخلاف رشد دلار، روز یکشنبه پایانی بر روند افزایشی سکه بود. سکه تمام بهار آزادی پس از 5 افزایش متوالی، روز گذشته 5  هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و 355  هزار تومان رسید. به گفته فعالان، اشباع خریدها و احتیاط سکه بازان مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز تعدیل قیمت فلز گرانبهای داخلی شد. سکه در کمتر از یک هفته 43  هزار تومان افزایش را تجربه کرده بود. این رشد که چندان از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی‌شد، موجب شده بود که روز شنبه حباب سکه به بالای 130  هزار تومان برسد. با این حال، افت روز یکشنبه در شرایطی که قیمت دلار افزایشی شده بود، زمینه‌ساز کاهش حباب تا 120  هزار تومان شد.
      یک شائبه در بازار ارز

    روز یکشنبه زمزمه‌هایی متفاوتی در مورد درهم در میان معامله‌گران بازارداخلی وجود داشت. بخشی از معامله‌گران شائبه و خبری را مطرح می‌کردند که یکی از بانک‌های اماراتی به تجار ایرانی اطلاع داده، حق مراودات اقتصادی با این بانک را ندارند. متن نامه این بانک نیز در بعضی سایت‌ها انتشار یافته بود و به‌طور وسیع در گروه‌های تلگرامی معامله‌گران نیز در مورد آن بحث می‌شد. با این حال، صحبت با شماری از فعالان بازار نشان دهنده آن بود که آنها در جابه جایی درهم یا خرید و فروش حواله آن مشکل خاصی نداشتند و شایعه فوق حتی در صورت صحت نیز نتوانست فضای بازار را تحت تاثیر قرار دهد. در این میان، دسته دوم رشد نرخ حواله درهم را بیشتر به افزایش تقاضا نسبت می‌دادند. آنها باور داشتند، به‌طور طبیعی هر چقدر به انتهای سال میلادی نزدیک شویم، تقاضا برای خرید درهم بالا خواهد رفت و به تبع آن قیمت دلار در بازار داخلی نیز در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. روز یکشنبه حواله درهم معاملات خود را با قیمت  هزار و 119 تومان آغاز کرد. این موضوع موجب شد که معاملات دلار نیز با هیجان بیشتری کلید بخورد. در دومین روز هفته، معاملات دلار با قیمت 4  هزار و 90 تومان کلید خورد که افزایشی 11 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز این ارز رشد بیشتری را تجربه کرد و در نهایت با قیمت 4  هزار و 93 تومان به کار خود پایان داد. در حالی که برخی رشد نرخ حواله درهم را عامل اساسی افزایش قیمت دلار دانستند، گروه دیگری باور داشتند، معامله‌گران با جوسازی پیرامون تنش‌های منطقه‌ای زمینه افزایش قیمت را فراهم کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی