عصر بازار

ایران به دنبال گسترش صادرات به فیلیپین

عصر اعتبار- تجار ایرانی در حال بررسی فرصت های تجاری در زمینه نفت، کود شیمایی، زغال سنگ، سیمان و محصولات کشاورزی در فیلیپین هستند.

ایران به دنبال گسترش صادرات به فیلیپین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، تجار ایرانی در حال بررسی فرصت های تجاری در زمینه نفت، کود شیمیایی، زغال سنگ، سیمان و محصولات کشاورزی در فیلیپین هستند.

    پدریتو علی موسوی مرتاضی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، دولت های ایران و فیلیپین در حال بررسی امکان ارسال نفت ایران به کشور ثالث هستند تا بعد از پالایش با قیمتی پایین تر به فیلیپین صادر شود.

    مرتاضی افزود، فیلیپین در حال حاضر نفت و فرآورده های پتروشیمی را از تجاری در سنگاپور با قیمتی 40 درصد بالاتر خریداری می کند. وی افزود، اما ایران می تواند به آسانی همان محصولات را 20 درصد ارزان تر از قیمت های فعلی به فیلیپین بفروشد.

    به گفته مرتاضی هدف عرضه انرژی به توزیع کنندگان کوچکتر نفت است زیرا شرکت های بزرگی نظیر شل، پترون و شورون پالایشگاه های خودشان را دارند.

    مرتاضی گفت: «این اولین توافق مستقیم دولت با دولت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران خواهد بود. از آن زمان به این طرف، هیچ موافقتنامه جدی ای بین ایران و فیلیپین منعقد نشده است. صنعت نفت و پتروشیمی یک تجارت چند میلیون دلاری است.»

    به گفته این مقام فیلیپینی، هیئت هایی از وزارت انرژی فیلیپین و شرکت ملی گاز ایران در ماه اوت یک موافقتنامه همکاری در این زمینه منعقد کرده است. وی افزود، فیلیپین 40 درصد موز وارداتی ایران را تامین می کند.

    وی در ادامه گفت، فیلیپین به صورت جدی به دنبال افزایش صادرات موز به ایران است.

    فیلیپین همچنین به دنبال واردات کود شیمیایی از ایران است که دارای یک صنعت کود قوی است و می تواند بحش کشاورزی فیلیپین را تامین کند.

    دو کشور همچنین تلاش دارند در زمینه عرضه زغال سنگ نیز همکاری کنند. به گفته مرتاضی، نود درصد واردات زغال سنگ فیلیپین از اندونزی می آید اما این نوع زغال سنگ دارای کیفیت پایینی است. به گفته مرتاضی، یک شرکت ایرانی مجوز کیفیت لازم را از دولت فیلیپین گرفته و این بدان معناست که این شرکت می تواند زغال سنگ را با قیمتی نسبتا بالاتر یعنی 88 تا 90 دلار در هر تن، اما با کیفیتی بالاتر به فیلیپین صادر کند.

    به گفته مرتاضی، یک شرکت دیگر ایرانی به دنبال خرید یک شرکت تجهیزات ساختمانی در فیلیپین برای بسته بندی مجدد سیمان صادراتی از ایران به فیلیپین است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو