عصر بازار

مهمترین رویدادهای اقتصادی پیش رو؛

هفته شلوغ بازارهای مالی در جهان

عصر اعتبار- بازارهای جهانی در حالی روز دوشنبه آغاز به کار می کنند که تحولات بسیار موثری در هفته گذشته رخ داد و به موجب آن ها شاهد نوسانات زیادی در بازار طلا، فلزات و نفت بودیم.

هفته شلوغ بازارهای مالی در جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، قیمت طلا که امروز دوشنبه، با رشد اندکی به یک هزار و 277 دلار رسیده است، روز جمعه به دنبال ثبت یک سفارش فروش سنگین به شدت کاهش یافت.

    این کاهش قیمت در حالی بازار را تکان داد که منبع آن همچنان نامشخص است و پس از آن بهای اونس در روز جمعه، نزدیک به یک درصد افت کرد و به یک هزار و 274 دلار و 20 سنت رسید که کمترین قیمت پایانی طلا در هفته قبل محسوب می شود.

    کاهش قیمت روز جمعه در حالی اتفاق افتاد که در اثر تحولات عربستان سعودی و افزایش تنش ها در منطقه خاورمیانه روز پنجشنبه بالاترین رشد سه هفته اخیر را تجربه کرده بود.

    اختلاف جمهوری خواهان؛ عامل کاهش شاخص دلار

    علامت سوالی که توجه فعالان و تحلیل گران بازار طلا را به خود جلب کرده این است که فروش هنگفت طلا که موجب عقب نشینی خریداران شد مقارن با کاهش ارزش دلار بود.

    شاخص دلار در پی افزایش تردیدها به توانایی جمهوری خواهان برای اجرای برنامه اصلاح نظام مالیاتی در زمان باقیمانده از سال 2017 میلادی با 0.13 درصد افت مواجه شد و به 94.30 واحد رسید، در حالی که پیش بینی می شد به روند رو به رشد خود ادامه دهد.

    شاخص دلار در پایان هفته ای که گذشت با کاهش 0.61 درصدی روند رشد خود را در سه هفته متوالی شکست. عامل اصلی افزایش تردیدها در خصوص برنامه اصلاح نظام مالیاتی که با هدف کاهش مالیات شرکت های مستقر در ایالات متحده تنظیم شده است از آنجا شروع شد که جمهوری خواهان سنا، روز پنجشنبه طرحی را با این عنوان رونمایی کردند که با آنچه قبلا توسط نمایندگان همین حزب در مجلس عوام ارائه شده بود، تفاوت داشت که با توجه به زمان اندک باقیمانده از سال جاری، حل و فصل چالش های پیش رو برای هماهنگ کردن این دو طرح و جلب نظرات مخالف، آن هم پیش از پایان مهلت قانونی بسیار دشوار به نظر می رسد.

    امیدواری سرمایه گذاران امریکایی به تصویب این برنامه در سال جاری از اوایل سپتامبر به رشد شاخص دلار کمک کرده است، چراکه بسیاری از آن ها عقیده دارند، کاهش مالیات ها می تواند منجر به افزایش رشد اقتصادی شود و این امر فدرال رزرو را به افزایش حتمی نرخ بهره در ماه دسامبر وا خواهد داشت.

    هفته ی شلوغ بازارهای مالی در جهان

    هفته جدید را که از امروز آغاز شده است، می توان هفته تورم نامید. گزارش های اقتصادی در خصوص تورم و شاخص بهای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ایالات متحده، انگلستان، منطقه یورو و کانادا که این هفته منتشر خواهد شد از جالب توجه ترین رویدادهای اقتصادی برای سرمایه گذاران به شمار می رود.

    در این هفته همچنین، نشست بانک های مرکزی به میزبانی بانک مرکزی اروپا برگزار خواهد شد. روسای بانک های مرکزی ایالات متحده، بریتانیا و ژاپن به عنوان قدرت های بزرگ مالی در جهان در این نشست حضور به هم می رسانند که بر اهمیت تصمیمات اتخاذ شده در آن می افزاید.

    مهم ترین رویدادهای اقتصادی هفته جاری

    مهم ترین رویدادهای اقتصادی این هفته، در کشورهای مختلف که می تواند بر بازار تاثیر بگذارد به شرح زیر است:

    روز دوشنبه هاروهیکو کورودا رئیس بانک مرکزی ژاپن مهم ترین جهت گیری های سیاست پولی این کشور را برای ادامه سال جاری میلادی معرفی خواهد کرد که با توجه به قدرت ین و رقابت اقتصاد ژاپن با امریکا، می تواند بر شاخص دلار موثر باشد.

    روز سه شنبه روز پر خبری برای بازارهای جهانی است. در این روز، گزارش های با اهمیت چین در خصوص داده های مربوط به تولید صنعتی، سرمایه گذاری و خرده فروشی منتشر می شود که در صورت پیشی گرفتن این شاخص ها از ارقام پیش بینی شده، امیدواری ها به رشد تقاضای جهانی تقویت می شود و می تواند به رشد قیمت ها کمک کند.

    همچنین گزارش اولیه آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست در خصوص نرخ رشد اقتصادی سه ماهه سوم میلادی منتشر خواهد شد که پیش بینی می شود گزارش مثبتی بوده و انتظارات بازار را برآورده کند.

    این امر می تواند به دستیابی اتحادیه اروپا به نرخ رشد برنامه ریزی شده کمک شایانی کرده و یورو را در برابر دلار تقویت کند. البته اگر رشد آلمان کمتر از پیش بینی ها باشد، با تضعیف یورو شاخص دلار تقویت خواهد شد. به همین دلیل این گزارش برای بازارها اهمیت دارد.

    رویداد مهم دیگری که روز سه شنبه شاهد آن خواهیم بود نشست روسای بانک های مرکزی است که در فرانکفورت آلمان برگزار می شود و خانم یلن که تنها چهارماه به پایان دوره کاری اش به عنوان رئیس فدرال رزرو امریکا باقیمانده، همراه با ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا و مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلستان در این نشست شرکت خواهد کرد.

    روز سه شنبه، نرخ تورم انگلستان نیز منتشر می شود که می تواند در تعیین زمان تغییر نرخ بهره این کشور، حایز اهمیت باشد.

    منطقه یورو نیز گزارش اولیه رشد اقتصادی خود را در سه ماهه سوم میلادی منتشر می کند، همچنین، داده های اقتصادی مربوط به شاخص بهای تولیدکننده در ایالات متحده در این روز اعلام می شود.

    روز چهارشنبه نیز در ادامه هفته شلوغ گزارش های اقتصادی حاوی رویدادهای با اهمیتی است. در این روز آخرین گزارش مربوط به اشتغال در بریتانیا و داده های اقتصادی مربوط به شاخص بهای مصرف کننده و شاخص قیمت خرده فروشی در امریکا منتشر می شود که شامل گزارش فعالیت های تولیدی در منطقه ی نیویورک نیز خواهد بود.

    روز پنجشنبه نرخ تورم منطقه یورو توسط بانک مرکزی اروپا اعلام می شود و ایالات متحده نیز گزارش هفتگی مربوط به رشد متقاضیان بیمه بیکاری و همچنین میزان تغییر نرخ دستمزد را برای بخش غیرکشاورزی اعلام می کند.

    در این روز آقای کارنی، رئیس بانک مرکزی بریتانیا در لیورپول سخنرانی دارد و بسیاری از فعالان اقتصادی منتظر شنیدن نظرات تاره او در خصوص سیاست های پولی این کشور هستند. او قبلاً وعده داده بود که برای مقابله با اختلال برگزیت در فعالیت بانک های انگلیس و رشد اقتصادی این کشور پس از جدایی از اتحادیه اروپا، برنامه ی جامعی را تدوین خواهد کرد که افزایش نرخ بهره یکی از سیاست های بانک مرکزی است.

    ولی این مورد با توجه به سطح پایین تورم به تعویق افتاد. باید منتظر بود و دید که آیا شاخص های اعلامی این هفته می تواند تسریع روند مورد نظر سیاست گذاران اقتصادی بریتانیا را بدنبال داشته باشد یا نه.

    روز جمعه و در پایان این هفته پر خبر، آقای ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا، در فرانکفورت سخنرانی خواهد کرد، همچنین صورتجلسه نشست بانک های مرکزی که می تواند حاوی تصمیمات قابل توجهی باشد، منتشر خواهد شد. در سوی دیگر آب ها نیز، در ایالات متحده، سرمایه گذاران منتظرند تا داده های مربوط به تعداد مجوزهای ساخت و ساز جدید منتشر شود.

    این تحولات بر روی نرخ برابری ارزهای مهم تاثیر خواهد گذاشت و می تواند جهت شاخص دلار را تعیین کند. به همین دلیل انتظار می رود بازارهای جهانی تا اعلام قطعی این داده ها قدری با نوسان و احتیاط همراه باشد.

    * علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی الپری

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو