عصر بازار

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد؛

قرارداد یک میلیارد دلاری بانکی اوبر بانک با ۱۴ بانک ایرانی

عصر اعتبار- دبیر کل اتاق بازرگانی تهران نخستین قرارداد تأمین اعتبار بانکی پسابرجام به ارزش یک میلیارد یورو بین ۱۴ بانک ایرانی و اوبر بانک اتریش را امضا کرد.

قرارداد یک میلیارد دلاری بانکی اوبر بانک با ۱۴ بانک ایرانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، بهمن عشقی در نشست مشترک تجاری ایران و جمهوری اسلواکی که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: پیشینه مناسبات دو جانبه ایران و چک اسلواکی سابق به بیش از 85 سال پیش باز می‌­گردد و پس از تفکیک مسالمت آمیز چک اسلواکی سابق و تاسیس جمهوری اسلواکی در سال 1993 تاکنون، روابط دوجانبه ایران و اسلواکی مراحل مختلفی را پشت سرگذاشته که طی یک دهه گذشته تا حدودی متاثر از همگامی اسلواکی با نهادهای اروپایی و فرا آتلانتیکی مخصوصا اتحادیه اروپا و ناتو بوده است.

    وی با بیان اینکه معتقدم که درحال حاضر، در سایه مشارکت­های صنعتی و سرمایه ­گذاری مشترک می‌­توان در مسیر تقویت پیوند دو کشور گام برداشت، افزود: با تولید صادرات گرا به بازارهای بین­ المللی، توازن تجاری میان خود را بهبود بخشید. برای دستیابی به این هدف ضروری است، پیش نیازها و سازوکارهای لازم از جمله فعال­سازی روابط بانکی، بیمه ­ای و حمل و نقل را فراهم آوریم.

    دبیر کل اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: طی دو سال اخیر، سفرهای متعددی از جمله سفر نخست وزیر، وزرای امور خارجه، اقتصاد و دارائی اسلواکی به تهران و نیز سفر  ظریف به براتیسلاوا انجام شده که جملگی نشان دهنده عزم، اراده و حمایت دو طرف در برداشتن گام­های موثر برای توسعه همکاری­ های سودمند دوجانبه است.

    عشقی تصریح کرد: برخورداری جمهوری اسلواکی از توان فنی پیشرفته در صنایع مهم و زیربنائی، لزوم ارتباط مستمر دو کشور را جهت تکمیل طرح­های در دست اجرا و راه اندازی سایر طرح­های توسعه صنعتی در ایران خصوصا در بخش­های خودروسازی، انرژی­های سبز و تجدیدپذیر، ارتباطات و مخابرات، کشاورزی، مدیریت آب و پسماند، آموزشی و تحقیقاتی، گردشگری و سایر زمینه ­های فنی ایجاب می‌نماید.

    وی گفت: در ماه گذشته نخستین قرارداد تأمین اعتبار بانکی پسابرجام به ارزش یک میلیارد یورو بین 14 بانک ایرانی و «اوبر بانک اتریش» به امضا رسید. همچنین علاوه بر امضای یادداشت همکاری مشترک بین بانک­های ایرانی و بانک­های «AKF» و «اگزیم بانک» دانمارک، 10 بانک ایرانی قرارداد 500 میلیون یورویی را با «دانسکه بانک دانمارک» به امضا رساندند. به علاوه، تأمین خط اعتباری 100 میلیون دلاری از طرف بانک صادرات چک، از جمله دیگر گشایش­های حاصل شده در مراودات بانکی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

    رییس هیات تجاری اعزامی به جمهوری چک اظهار داشت: همکاری­های بانکی بین ایران و اسلواکی از این لحاظ قابل اهمیت است که اسلواکی با دارا بودن نظام بانکداری خصوصی، زمینه­ای را فراهم کرده تا اغلب بانک­های بین­‌المللی شعبه‌­ای در براتیسلاوا دایر نمایند و اکنون با توجه به اینکه اگزیم بانک اسلواکی، یک خط اعتباری 100 میلیون یورویی برای پروژه ­های مشترک دو کشور در نظر گرفته است، ما از شرکت­های فعال دو کشور انتظار داریم، تا در صورتی که پروژه‌­هایی با مطالعات امکان سنجی برای همکاری مشترک در اختیار دارند، از این طریق اقدام نمایند.

    وی افزود: مع الوصف، امیدواریم بانک­های دیگر جمهوری اسلواکی نیز اقدام‌های مثبت انجام شده در زمینه همکاری‌ بانکی را سرعت بخشند و موضوعات را در جلسات مستمر با همتایان ایرانی خود به­ طور جدی دنبال کنند.

    وی گفت: به اعتقاد ما جمهوری اسلواکی با همه امکانات و توانایی­هایی که ذکر شد، یکی از کشورهایی است که می­‌تواند موقعیت و جایگاه ویژه­ای در آینده روابط تجاری و اقتصادی ایران داشته باشد، و این جایگاه نه تنها در بخش دولتی بلکه در بخش­های خصوصی دو کشور نیز به­ وضوح دیده می­‌شود. جمهوری اسلواکی به ­عنوان عضو مهم اتحادیه اروپا، ضمن ارتباط نزدیک با کمیسیون و پارلمان اروپا می‌­تواند طرف خوبی برای رایزنی­‌ها جهت رفع موانع رفت و آمد تجار و فعالان اقتصادی دو کشور و نیز تسهیل همکاری­های مشترک بوده و نقش سازنده­ای ایفا کند.

    عشقی اظهار داشت: اتاق بازرگانی تهران طی ماه­های اخیر پس از امضای توافق برجام، اقدامات آینده‌نگرانه دیگری را نیز در دستور کار خود قرار داده که از جمله می­‌توان به افتتاح مرکز داوری برای رسیدگی به اختلافات احتمالی بین طرفین قراردادهای تجاری و نیز راه‌اندازی مرکز خدمات جلب سرمایه‌گذاری برای بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه همکاری‌ بخش خصوصی ایران با سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد. ماموریت این مرکز، رصد مجموعه شرایط سرمایه‌گذاری در ایران، تلاش برای بهبود آن و نیز پیگیری ارتقای رتبه اقتصاد ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی از طریق موسسه­ های معتبر و شناخته شده بین ­المللی همچون بنیاد بوش، موسسه فریزر و PwC است.

    وی افزود: اینجانب یک بار دیگر آمادگی کامل اتاق بازرگانی تهران را به ­عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی ایران برای کمک و همکاری در این زمینه اعلام می­‌نمایم و امیدوارم این گونه تبادل هیات­های تجاری بین دو کشور به انجام هرچه سریع­تر و عمیق­‌تر همکاری­های فنی-تجاری منجر شود.

    یک هیأت تجاری متشکل از 35 شرکت ایرانی در زمینه های مختلف بازرگانی در این سفر حضور دارند، تا از نزدیک با فرصت‌های تجاری بین دو کشور آشنا شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو