عصر بازار

سکه سه کانال بالا رفت؛

هیجان «درهم» در بازار دلا‌ر

عصر اعتبار- روز گذشته، دلار برای اولین بار از دی‌ماه سال گذشته به بالای مرز ۴۱۰۰ تومانی سرک کشید. عامل اصلی افزایش قیمت شاخص ارزی، رشد نرخ حواله درهم بود که هیجان در میان معامله‌گران بازار داخلی را بالا برد. رسیدن حواله درهم به قیمت ۱۱۲۷ تومان موجب شد بهای شاخص ارزی تا ۴۱۲۰ تومان رشد کند. هیجان درهم با اثرگذاری بر قیمت دلار به‌طور غیرمستقیم در بازار سکه نیز اثرگذار شد. روز گذشته فلز گرانبهای داخلی ۳۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان رسید. این بیشترین قیمت سکه در ۴ سال اخیر بود.

هیجان «درهم» در بازار دلا‌ر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در سومین روز هفته، دلار و سکه رکوردهای افزایشی جدیدی را به ثبت رساندند. روز دوشنبه، دلار با 27 تومان افزایش به بهای 4 هزار و 120 تومان رسید. این بیشترین افزایش بهای شاخص ارزی از 18 مهرماه بود و موجب شد که این ارز برای اولین بار از تاریخ 7 دی‌ماه 95 بالای سطح 4 هزار و 100 تومانی نوسان کند. همسو با مرزشکنی دلار، روز دوشنبه سکه تمام بهار آزادی نیز از میانه کانال یک میلیون و 350 هزار تومان فاصله گرفت و با 30هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و 385 هزار تومان رسید. این بالاترین قیمت سکه نسبت به میانگین قیمت آن در بهمن سال 91 بود. عامل اصلی رشد سکه، افزایش بهای شاخص ارزی بود.

    به گفته فعالان، عوامل متعددی در رشد دلار نقش داشتند که از آن میان نقش حواله درهم برجسته‌تر بود. در واقع می‌توان گفت کلید افزایش قیمت دلار در دستان حواله درهم بود. روز گذشته، پیش از آغاز معاملات بازار داخلی، در کانال‌های تلگرامی عنوان شد که اولین معامله درهم با قیمت هزار و 125 تومان انجام شد. این قیمت که 5 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود، موجب شد افزایشی‌های بازار در پاساژ افشار فعال‌تر شوند و با افزایش خریدها قیمت را بالاتر ببرند. در این وضعیت، عده‌ای نیز افزایش قیمت را غیرقابل اجتناب دانسته و عنوان کردند با نزدیک شدن به آخرین ماه پاییز تقاضا در بازار بالا رفته و به تبع آن قیمت تحریک شده است. حتی عده‌ای باور دارند، تقاضا در پاییز سال‌جاری بیشتر از سال‌های گذشته خواهد بود. به گفته آنها از یکسو روابط تجاری بهبود یافته و به تبع آن واردات کشور افزایش یافته است و از سوی دیگر، عده زیادی به امید تکرار روند افزایشی آذرماه‌های سال‌های اخیر برای خرید دلار وارد بازار می‌شوند. به‌عبارت دیگر، این عده اقدام به خرید دلار می‌کنند؛ چراکه امیدوارند مانند آذر سال‌های گذشته قیمت روند افزایشی را طی کند.
    توقف فروش صرافی‌ها

    ساعت 11 ظهر روز دوشنبه بر تابلوی اکثر صرافی‌ها نرخ فروش دلار زیر 4هزار و 100 تومان ثبت شده بود و بیشتر بازیگران رسمی بازار نرخ بسته شده روز یکشنبه خود را تغییر نداده بودند. با این حال، وقتی متقاضی از صرافی‌ها خواستار دریافت دلار می‌شد، با پاسخی مبنی‌بر نبود موجودی دلار در آن مرکز خرید و فروش مواجه می‌شد. به این ترتیب، صرافی‌هایی که در ابتدای روز قیمت را زیر 4 هزار و 100 تومان درج کرده بودند، دلاری برای عرضه نداشتند یا در صورت داشتن موجودی دلار تمایلی به فروش آن نداشتند.به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، افزایش قیمت دلار در میان معامله‌گران پاساژ افشار و رشد نرخ حواله درهم موجب شده بود که در ساعات ابتدای روز هیجان در بازار افزایش پیدا کند و فضا برای بازیگران با ابهام مواجه شود. با این حال، هر چه قدر از ابتدای روز فاصله گرفتیم، بازار بیشتر به اعداد بالای مرز 4 هزار و 100 تومان عادت کرد و شدت نوسانات نیز برای یک روز پرتقاضا نسبتا معقول ماند.  دلار که در پاساژ افشار معاملات خود را با قیمت 4 هزار و 106 تومان آغاز کرده بود، در نهایت روی رقم 4 هزار و 120 تومان به کار خود پایان داد. در کنار رشد دلار، روز دوشنبه، قیمت ارزهای اروپایی مهم نیز افزایشی شد. در سومین روز هفته، یورو با 25 تومان افزایش به بهای 4 هزار و 860 تومان رسید. پوند انگلیس نیز با رشد 25 تومانی به رقم 5 هزار و 520 تومان رسید. رشد پوند در شرایطی ثبت شد که در بازارهای جهانی در برابر دلار تضعیف شده بود. همچنین در ساعات انتهایی روز گذشته، سکه و دلار نیز در معاملات غیررسمی رشد بیشتری را تجربه کردند تا به محدوده‌های قیمتی جدید ورود کنند.
    هیجانات درهمی

    صبح روز دوشنبه، حواله درهم هزار و 125 تومان قیمت خورد. این قیمت که 5 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود، سیگنال افزایشی به بازار داخلی ارسال کرد، به‌طوری‌که در ساعات ابتدایی روز در معاملات پاساژ افشار هیچ معامله‌گری حاضر نشد زیررقم 4 هزار و 105 تومان اقدام به فروش کند. به این ترتیب، رشد نرخ حواله درهم در مقطعی موجب شد که معامله‌گران بازار داخلی ارز خود را احتکار کنند، هرچند که خیلی زود فضای بازار عادی و معاملات از سر گرفته شد. در ادامه روز نرخ حواله درهم به افزایش خود ادامه داد و تا رقم هزار و 127 تومان بالا رفت. همسو با آن معامله‌گران داخلی نیز خریدهای خود را بالا بردند. فعالان بازار، عوامل متفاوتی را برای رشد نرخ حواله درهم ذکر کردند. برخی بیشتر به هیجانات و شایعات خبری تکیه داشتند،حال آنکه گروه دیگری بیشتر عوامل بنیادی را در رشد قیمت موثر دانستند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، برخی معامله‌گران غیررسمی سعی می‌کردند با جوسازی پیرامون برخی اخبار این فضا را در بازار داخلی ایجاد کنند که در آینده روابط تجاری بین ایران و امارات تیره‌تر خواهد شد و به تبع آن، قیمت درهم راه صعودی را با نوسان شدید خواهد پیمود. این عده حتی سعی داشتند خبر بازی نکردن تیم‌های اماراتی در ایران و قطر را به‌عنوان نشانه‌ای از بد شدن روابط تجاری ایران و امارات قلمداد کنند. این در حالی است که منابع رسمی عنوان کرده‌اند که در روابط بانکی ایران و امارات تغییر خاصی به‌وجود نیامده است.  در کنار آن، تنش‌های اخیر منطقه‌ای دیگر موضوعی بود که این عده سعی داشتند با ایجاد سناریوهای بدبینانه در مورد آن، هیجان را در بازار بالا ببرنددر این میان، عده‌ای رشد نرخ حواله درهم را ناشی از افزایش تقاضا دانستند و عنوان کردند به‌طور طبیعی در این وقت از سال، تقاضای تجاری افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن قیمت را در مسیر افزایشی قرار می‌دهد. در این مسیر، اگر روند قیمت مطابق با سال‌های گذشته رقم بخورد، باید در فصل آخر سال در انتظار بازگشت ارزهای خریداری شده به بازار باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو