عصر بازار

شکاف حزب محافظه‌کار بریتانیا عمیق‌تر شد؛

سقوط «ترزا‌می» همگام با پوند

عصر اعتبار- ۴۰ نماینده حزب محافظه‌کار از آمادگی برای امضای نامه بی‌کفایتی «ترزا‌می»، نخست‌وزیر انگلستان خبر دادند. این اقدام هم‌قطاران ناامید نخست‌وزیر، ارزش پوند را نسبت به دلار و یورو پایین کشید.

سقوط «ترزا‌می» همگام با پوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، نرخ برابری پوند به یورو تا بعدازظهر دیروز 8/ 0 درصد تضعیف شد. افت ارز انگلستان به افزایش فشار‌های سه گروه بر سیاست‌های می مربوط بود. دسته اول که به «شکاکین به اروپا» معروف هستند، کندی روند برگزیت را مرکز اعتراض‌های خود قرار دادند. گروه دوم که هم‌حزبی‌های خسته از سیاست‌های ترزا‌می، هستند، 40 نفر از نمایندگانی را شکل می‌دهند که اگر 8 عضو جدید پیدا کنند، قدرت نخست‌وزیر را با چالش جدی روبه‌رو می‌کنند. دسته سوم نیز اعضای فعال حزب مخالف بودند که از کانال بی‌اعتمادی نسبت به آینده اقتصادی کشور، وارد جدال انتقادی با حزب حاکم شدند.
    ریزش محبوبیت حزب حاکم

    پوند استرلینگ در واکنش به اعلام آمادگی 40 نماینده محافظه‌کار برای اعلام بی‌کفایتی ترزا‌می، به شدت تضعیف شد. نرخ برابری پوند به یورو از مقدار باز شده در صبح دوشنبه یعنی 129/ 1، پس از چند ساعت 8/ 0 درصد سقوط کرد. دیروز 40 نماینده پارلمان انگلستان که عضو حزب محافظه‌کار بریتانیا هستند، آمادگی خود را برای امضای نامه بی‌کفایتی ترزا‌می، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کردند. ترزا‌می در طول ماه‌های اخیر تحت فشار‌های اقتصادی و سیاسی شدیدی قرار گرفته بود. از سمتی گروه «شکاکین به اروپا» ضمن کنایه به تعلل می در انجام مذاکرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (برگزیت)، سیاست‌های او را به ضرر کشور عنوان کرده‌اند. آنها به تسریع مذاکرات دو جانبه اروپا و انگلیس برای مختومه شدن پرونده برگزیت تمایل دارند، اما پیشرفت کند کارگروه نخست‌وزیر، فریاد مخالفت آنها را تشدید کرد. از طرفی فشار درون‌حزبی که پس از شکست در انتخابات پارلمانی تقویت شده بود، در حال افزایش است. انتخابات پارلمانی گذشته انگلستان، اکثریت کرسی‌هایی که به حزب حاکم تعلق داشتند را از چنگ آنها درآورد. از سمت دیگر حزب کارگر انگلستان که رقیب دیرینه محافظه‌کاران هستند نیز فشار‌های خود را با اشاره به آینده نامشخص اقتصادی و سیاسی انگلستان و ناتوانی دولت حاکم برای کنترل روند رشد اقتصادی افزون کرده‌اند. نگرانی‌های عمومی در رابطه با افزایش تورم و نابرابری‌های اجتماعی در کنار فشار‌های سیاسی، عرصه را بر نخست‌وزیر انگلستان تنگ‌تر کرده است.
    عوامل تنگ شدن عرصه بر نخست‌وزیر

    بی‌کفایتی: اعلام آمادگی 40 نماینده محافظه‌کار پارلمان برای اعلام بی‌کفایتی ترزا‌می، ستون قدرت او را برای باقی ماندن در سمت نخست‌وزیری، به لرزه در آورد. در صورتی که 8 نماینده دیگر از حزب حاکم، به جمع 40 نفره بپیوندند، تداوم حضور می در صدر قدرت، مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت. مخالفت‌های گسترده وزرای هم‌حزبی نیز ستون فقرات دولت انگلیس را متزلزل‌تر کرده است تا پیوستن 8 نماینده دیگر، در آینده نزدیک محتمل باشد.وعده‌های تحقق نیافته: حزب محافظه‌کار به رهبری ترزا می، وعده یک انگلستان مترقی را پس از برگزیت به عموم داده بود. روندی که اقتصاد انگلستان از سال گذشته تاکنون از خود بروز داده، نشانی از پیشرفت اقتصادی در خود ندارد. می، تسریع و تسهیل برگزیت را جزو برنامه‌های اصلی خود عنوان و خاطرنشان کرده بود، برگزیت به هیچ عنوان اقتصاد انگلستان را دچار اختلال نخواهد کرد.

    این وعده‌ها به واقعیت تبدیل نشدند تا فشار‌ها بر حزب حاکم افزایش یابند و از محبوبیت محافظه‌کاران در دیدگاه عمومی کاسته شود. ریزش کرسی‌های پارلمانی حزب می، نشانه کاهش محبوبیت این حزب کهنه‌‌کار بود.کرسی‌های از دست رفته: در انتخابات پارلمانی سال 2015 میلادی، حزب محافظه‌کار از مجموع 650 کرسی موجود، 330 کرسی را از آن خود کرده بود. اما نتیجه انتخابات سال‌جاری میلادی، از کاهش 15 کرسی این حزب حکایت داشت. در مقابل حزب کارگر به تعداد اعضای پارلمانی‌اش 31 عضو افزود تا با260 کرسی از پارلمان 2017، زنگ مخالفت را با سیاست‌های نخست‌وزیر فعلی به صدا در آورند. در این میان اونس طلا نیز  اولین روز کاری هفته را در قیمت 1275 دلار آغاز کرد. طبق پیش‌بینی‌های افزایشی کارشناسان و وجود خط حمایتی در قیمت 1275 دلاری، اونس طلا تا 5 بعد از ظهر دیروز سقف 1279 دلاری را نیز لمس کرد.



     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی