عصر بازار

وام ۲ میلیارد دلاری انگلیس به عربستان برای عرضه سهام آرامکو در بورس لندن

عصر اعتبار- در حالی که آمریکا و انگلیس در حال رقابت برای میزبانی عرضه اولیه سهام غول نفتی عربستان در بورس های خود هستند، دولت انگلیس با اعطای یک تضمین وام ۲ میلیارد دلاری به شرکت نفتی آرامکو موافقت کرده است.

وام ۲ میلیارد دلاری انگلیس به عربستان برای عرضه سهام آرامکو در بورس لندن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در حالی که آمریکا و انگلیس در حال رقابت برای میزبانی عرضه اولیه سهام غول نفتی عربستان در بورس های خود هستند، دولت انگلیس با اعطای یک تضمین وام 2 میلیارد دلاری به شرکت نفتی آرامکو موافقت کرده است.

    این تضمین اعتبار صادراتی قابل توجه و غیرمعمول که برای تامین مالی خرید کالاهای انگلیسی پیش بینی شده، از سوی بسیاری از تحلیلگران به عنوان تلاش دولت انگلیس برای تشویق عربستان به عرضه سهام شرکت آرامکو در بورس لندن تفسیر شده است. هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتر خود نسبت به عرضه سهام شرکت آرامکو در بورس نیویورک ابراز علاقمندی کرده بود.

    یک مقام سابق وزارت خزانه داری انگلیس با انتقاد از این اقدام دولت این کشور، آن را توهینی به بازارهای آزاد توصیف کرده است. نیکولاس مک فرسون، که تا سال 2016 یکی از ارشد ترین مقامات وزارت دارایی انگلیس به شمار می رفت در توئیتر خود نوشت: «تضمین اعطای وامی به آرامکو به معنای سقوط بیشتر در ورطه مرکانتیلیسم است.»

    پیشتر یک سخنگوی وزارت خزانه داری انگلیس تایید کرده بود که دولت این کشور در حال برنامه ریزی برای اعطای این وام به شرکت آرامکو است. رقم این وام از آن جهت قابل توجه به نظر می رسد که در طی 5 سال گذشته، آژانس اعتبار صادراتی انگلیس مجموعا 18 میلیارد دلار اعتبار برای حمایت از فروش های خارجی انگلیس اختصاص داده است.

    ترزا می، نخست وزیر انگلیس در ماه آوریل به عربستان سفری داشت که در این سفر، ژاویر رولت، رئیس گروه بورس لندن نیز نخست وزیر را همراهی می کرد.

    پیش از این، نهاد رفتار مالی، عالی ترین رگولاتور مالی انگلیس، به دلیل پیشنهاد ایجاد تغییراتی در مقررات عرضه سهام شرکت ها در بورس لندن، که موجب تسهیل عرضه سهام آرامکو در این بورس می شود، با انتقاداتی مواجه شده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی