عصر بازار

ایجاد نظام مالیاتى الکترونیک یک مسیر برای دور شدن از اقتصاد نفتى

عصر اعتبار- با ایجاد مالیات الکترونیک؛ ضمن پایان دادن به فرار مالیاتی، دور شدن از اقتصاد نفتی نیز آغاز می شود.

ایجاد نظام مالیاتى الکترونیک یک مسیر برای دور شدن از اقتصاد نفتى
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، استقرار یک نظام مالیاتی مدرن یکی از اهداف برنامه ریزی شده در چارچوب اصلاح نظام مالیاتی کشورمان به شمار می رود ؛مالیاتی که همیشه از آن به عنوان شریان حیاتی اداره کشور یاد شده این روزها در مرحله جمع آوری دچار چنان معضلاتی گشته که کارشناسان تنها راه حل رفع آن را در الکترونیکی شدن این مهم معرفی کرده اند.

    با ایجاد مالیات الکترونیک ؛ضمن افزایش درآمد مالیاتی کشور ، فرار مالیاتی مؤدیان به شدت کاهش یافته و شفافیت مالی در حساب تمامی فعالان اقتصادی جامعه به وجود خواهد آمد.علاوه بر این کاهش فساد و پول شویی از دیگر آثار افزایش شفافیت در امور مالیاتی محسوب می شود.

    همچنین با افزایش سهم مالیات در درآمدهای کشور، کاهش اتکاء اقتصاد به نفت کلید خورده و یکی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی به منصه ظهور خواهد رسید.
    کارشناسان بر این باورند که نظام مالیاتی نقش موثری در حوزه های اقتصادی و اجتماعی همچون رونق اقتصادی، افزایش تولید و رفع مشکلات و دغدغه های مردم بر عهده دارد.

    اگرچه اجرای مالیات الکترونیک در دل دولت الکترونیک گنجانده شده ولی با استقرار این دولت هنوز خبری از تحقق این مهم نه دیده شده و نه به گوش می رسد.این در حالیست که گفته شده با الزامات تدوین شده آماده سازی زیرساخت های این امر بیش از یکسال به طول نخواهد انجامید و اکنون بخش زیادی ازاین زمینه ها مهیا نیست.

    از کاهش وابستگی بودجه به نفت تا پایان فرارمالیاتی

    سید جواد حسینی کیا دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:الکترونیکی نبودن نظام مالیاتی کشور باعث شده تا شاهد فرار مالیاتی بسیار بسیار بالایی در سطح جامعه اقتصادی ایران باشیم.به طوریکه شاید اکنون ،میزان فرار مالیاتی کشورمان بالغ بر 50 درصد باشد.

    وی ادامه داد:آیا کسی از میزان دقیق درآمد فروشگاه ها،سوپر مارکت ها ،هتل ها ،پزشکان و ... که با پول نقد سروکار دارند،اطلاعی دارد؟

    دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:با الکترونیکی شدن تمامی کارها وانجام امورات مالی به وسیله کارت خوان ها ؛ظرفیت فرار مالیاتی از بین رفته و گردش مالی به راحتی قابل رصد خواهد بود.

    حسینی کیا با بیان اینکه با الکترونیکی شدن نظام مالیاتی پرونده پول شویی برای همیشه مختومه خواهد شد،گفت:با انجام این مهم،ضمن مشخص شدن ارزش افزوده ؛معلوم خواهد شد که چه فعالیت هایی در جامعه قابلیت پرداخت ارزش افزوده را دارند.

    وی افزود:برای تحقق این ظرفیت لازم ، باید در ابتدا زیرساخت های آن آماده شود ولی اکنون بخش زیادی از زمینه های انجام این امر مهیا نیست .

    دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد:بهر حال باید هر چه زودتر نظام مالیاتی کشور الکترونیکی شود .بنابراین هراسیدن و هر گونه تاخیر در انجام این امر درست نیست.

    حسینی کیا تصریح کرد:مجلس شورای اسلامی باید برای دولت الزاماتی ایجاد کند ،تا قوه مجریه تمامی فعالان اقتصادی کشور را به سیستم الکترونیکی مجهز کرده و آنها را به حذف پول نقد و خروج آن از گردونه داد وستد ها تشویق کند.

    وی بیان کرد:با تدوین الزامات ،آماده سازی زیرساخت های الکترونیکی 6 ماه تا یکسال به طول خواهد کشید و بعد در کارگروه های دولت و مجلس بحث شده و پس ازآن در کمیسیون مربوطه و صحن علنی مطرح خواهد شد.

    دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هم اکنون 60 درصد از بودجه کشور از مالیات تامین می شود،گفت:الکترونیکی شدن نظام مالیاتی ضمن افزایش بودجه،دولت را در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی کمک رسان خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو