عصر بازار

وضعیت بازار آتی سکه

عصر اعتبار-یکی از مواردی که در بورس های مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و خواهان فراوانی دارد، اهرم است. به عنوان مثال برای خرید سهام در بورس نیویورک اهرم یک به بیست استفاده می شود. یعنی سود و زیان شما بیست برابر می شود. از سوی دیگر اختیار معامله در حد اعلا مورد استفاده قرار می گیرد.

وضعیت بازار آتی سکه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، بر روی تمامی سهام شرکتها اختیار معامله اعمال شده و فعالان بازار سرمایه قادر خواهند بود حتی در صورت نداشتن سهام شرکت، موقعیت فروش اتخاذ کرده و در روند نزولی سهام شرکت نیز سود کسب کنند. به بیان دیگر در کشورهای توسعه یافته با یک بازار تکامل یافته مواجه هستیم که تمامی ابزارها در بالاترین کیفیت خود و با بیشترین کارآیی مورد استفاده قرار می گیرند. حتی یک قدم فراتر رفته و در بازار مواد اولیه نیز اهرمهایی بسیار فراتر از انتظار وجود دارد که به بهترین شکل ممکن سبدهای مختلف سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران مختلف اعم از سرمایه گذاران ریسک گریز و ریسک پذیر فراهم می سازد. در برخی از بازارهای مواد خام از جمله نفت خام، گاز طبیعی، قهوه، شکر و ... برای انتخاب اهرم، حداقلی وجود دارد که برابر است با 100، به عبارتی برای انجام معامله در برخی از بورسهای دنیا، حداقل اهرمی که سرمایه گذار می تواند استفاده نماید 100 است. سود و ضرر خریدار در 100 ضرب می شود. البته امکان افزایش اهرم توسط سهامدار وجود دارد که قطعا فعالان ریسک پذیر از این مزیت استفاده خواهند نمود. به طور کل معاملات در بورسهای توسعه یافته از جذابیتهای خاصی برخوردار است که فعالان ریسک گریز و ریسک پذیر را در قالبی درست تفکیک و سبد مورد انتظار هر طبقه را به ایشان ارائه می نماید.

    اما شرایط در بازار سرمایه کشور، مقداری متفاوت است. ابزارهای اختیار معامله آنطور که باید در بازار سرمایه جا نیفتاده و بسیار محدود و آن هم در مورد چند سهم اجرا شده است. در ماههای اخیر اتفاقات خوبی در خصوص استفاده از ابزار اختیار معامله رخ داده و گویا اراده استفاده از ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه و متولیان آن وجود دارد. اما بایستی در گذر زمان این مهم صورت پذیرد که امید است در آینده نزدیک شاهد تکامل یافتن هر چه بیشتر بازار سرمایه باشیم. اما در بین بازارهایی که در بازار سرمایه وجود دارد، بازار آتی سکه از جمله بازارهایی است که بیشترین شباهت را به بورسهای معتبر دنیا داشته، قانون اهرم در آن لحاظ شده است و کالای مورد معامله در این بازار که سکه طلاست با سررسیدهای مختلف مورد معامله قرار می گیرد. هرچه قراردادهای موجود در بازار بیشتر باشد به پویا بودن بازار کمک کرده و قدرت تحلیل سرمایه گذاران را در خصوص آینده قیمت سکه افزایش می دهد. این قانون در تمامی بازارها صادق است. به عنوان مثال در هفته گذشته تعداد 12 هزار قرارداد آتی در بازارهای نفت خام با قیمت 80 دلار با سررسید سال 2018 منعقد شد که می تواند تا حدودی روند قیمتی آینده نفت خام را از نظر فعالان بازار روشن کند.

    در خصوص بازار آتی سکه نیز شرایط به همین صورت می باشد. در حال حاضر 6 قرارداد با سررسیدهای آبان 96، دی 96، اسفند 96، اردیبهشت 97، تیر 97 و شهریور 97 در بازار وجود دارد که نزدیکترین سررسید که عبارت است از 23 آبان 96 با قیمت 1 میلیون 400 هزار تومان و دورترین سررسید که عبارت است از 25 شهریور 97 با قیمت 1 میلیون 595 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد. در حال حاضر قیمت نقدی سکه برابر است با 1 میلیون 400 هزار تومان که افزایشی بیش از 100 هزار تومان در یک ماه گذشته را در کارنامه خود ثبت کرده است. اما فعالان بازار که در بازار آتی سکه مشغول بوده و یا تصمیم دارند در این بازار مشغول به خرید و فروش شوند، بایستی نکاتی را مورد توجه قرار دهند که در ادامه بدانها اشاره شده است.

    اولین نکته حائز اهمیت رصد دقیق اخبار اقتصادی و قیمت جهانی اونس طلاست. پایش مستمر بازار طلا در داخل و خارج از کشور از مهمترین نکاتی است که می بایست فعالان بازار سکه بدان توجه نمایند. زیرا اهرمی بودن بازار آتی سکه ریسک بازار را 7 برابر نموده و برای فعالانی که بصورت آماتور وارد بازار می شوند، خطرناک است. در سالهای گذشته اهرم معاملاتی این بازار 1 به 10 بود که به دلیل احساسی عمل کردن برخی از فعالان بازار و بروز مشکلات اساسی، متولیان بازار، اهرم این بازار را کاهش داده و در حال حاضر اهرم بازار مذکور 1 به 7/7 میباشد.

    نکته دیگری که در بازار آتی سکه بایستی بدان توجه شود، نرخ ارز است. چرا که قیمت سکه در داخل کشور یکبار از تغییرات قیمت اونس جهانی تاثیر می گیرد و یکبار نیز از تغییران نرخ ارز. زیرا قیمت اونس جهانی بر اساس دلار مشخص می گردد و در فرآیند تبدیل دلار به ریال، افزایش یا کاهش قیمت ارز تاثیرات خود را بر قیمت سکه می گذارد.

    در حال حاضر قیمت قرارداد تحویل شهریور سال 97 با قیمت 1 میلیون 420 هزار تومان باز شد و در تاریخ 23 آبان 96 به قیمت 1 میلیون و 600 هزار تومان رسید تا سودی حدود 13 درصد به خریداران خود اعطا نماید. اما همانطور که گفته شد اهرم بازار آتی برابر با 7/7 می باشد، لذا با ضرب 13 در عدد 7/7 به سودی معادل 100 درصد در یک ماه می رسیم که برای هر فعال اقتصادی در هر بازاری بسیار جذاب می باشد. لذا همانطور که محاسبه شد سودهای مناسبی در بازار آتی سکه وجود دارد که می توان با تحلیل درست وقایع اقتصادی و سیاسی منطقه و جهان و پیش بینی روند آتی سکه و متغیرهای دیگر، به سودهای مذکور دست یافت. اما می بایست آن سوی قضیه را هم در نظر گرفت. همانطور که اهرم 1 به 7 بازار آتی می تواند سودهای مناسبی به فعالان خود برساند، به همان نسبت قابلیت متضرر نمودن را نیز دارد. یعنی در صورت تحلیل غلط و متضرر شدن، ضرر در عدد 7 ضرب خواهد شد.

    نکته دیگری که در تحلیل بازار آتی سکه باید مورد توجه قرار گیرد، حباب قیمتی است که سکه در مراحل مختلف خواهد داشت. به دلیل آنکه قیمت سکه از متغیرهای مختلفی تاثیر می گیرد، لذا حباب قیمتی تقریبا همراه همیشگی قیمت سکه هست و خواهد بود. در حال حاضر قیمت سکه با نرخ دلار 4130 تومان، هزینه ضرب 7 هزار تومان و هزینه گمرک 25 هزار تومانی، حبابی برابر با 114 هزار تومان دارد. یعنی قیمت سکه نقدی در حال حاضر 114 هزار تومان گرانتر از قیمت واقعی خود معامله می شود که بیانگر وجود دو سناریو در خصوص علل افزایش قیمت مذکور است. سناریو اول، احساسی عمل کردن فعالان بازار در خرید سکه است که منجر به افزایش قیمت این کالا شده است. سناریو دوم تحلیلی است که فعالان بازار نسبت به آینده این کالا انجام داده اند. به عبارتی دیگر اگر تصور فعالان بازار از آینده سکه و یا آینده قیمت طلا، روند افزایشی باشد قطعا اقدام به خرید آن نموده و به عنوان سرمایه گذاری جدید با آن برخورد می کنند. در هر صورت هر دو سناریو می تواند توجیهی برای افزایش قیمت سکه در کوتاه مدت باشد. اما افرادی که در قیمتهای بالا اقدام به خرید می کنند، بایستی بسیار محتاط و با تحلیل هایی قوی، خریدهای خود را اجرایی نمایند تا دچار ضررهای سنگین نشوند. مخصوصا در بازاری که اهرم 7 داشته و ضررهای متحمل شده چند برابر می شود.

    پیشنهاد می شود افرادی که به بازار سرمایه علاقه داشته و در بازارهای بورس و فرابورس به معامله می پردازند، انجام معامله در بازار آتی را نیز امتحان نمایند و از مزایای آن بهره مند شوند. نکته ای که برای فعالیت در این بازار می بایست مد نظر قرار داد، شروع با حداقل سرمایه ممکن است که برابر با 1 میلیون و 800 هزار تومان می باشد. به عبارتی اسفاده از حداقل سرمایه برای ارزیابی محیط معاملاتی می تواند بسیار مفید واقع شود. لازم به ذکر است بهترین زمان ورود به بازارهای نو، زمانی است که تمامی هیجانات فروکش کرده و بازار به یک سطحی از تعادل رسیده باشد. در حال حاضر بازار آتی شدیدا درگیر هیجانات بوده و برای ورود مناسب نیست. اما افرادی که تمایل دارند فضای این بازار را تجربه کنند، بهتر است پس از برقراری تعادل در بازار، اقدام به ورود نمایند.

    نویسنده: محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی