عصر بازار

رفع موانع تجارت ایران و پاکستان، خواسته فعالان بازرگانی ایرانی

عصر اعتبار- جمعی از بازرگانان و فعالان تجاری ایرانی شرکت کننده در اکسپو ۲۰۱۷ پاکستان، رفع موانع تجاری دو کشور ایران و پاکستان را خواستار شدند.

رفع موانع تجارت ایران و پاکستان، خواسته فعالان بازرگانی ایرانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا, هیات 15 نفره ایرانی به دعوت سفارت پاکستان در ایران و هیاتی از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن زاهدان در نمایشگاه اکسپو 2017 پاکستان در شهر تجاری کراچی حضور یافتند.

    اکسپو 2017 پاکستان به عنوان بزرگترین نمایشگاه تجاری پاکستان قلمداد می شود که در آن، توانمندی های این کشور در بخش کالاهای صادراتی و خدمات به دیگران نشان داده می شود.
    این نمایشگاه با حضور بیش از 85 کشور جهان تا دوازدهم نوامبر - یکشنبه 21 آبان ماه - در شهر کراچی پاکستان دایر شد.
    اعضای هیأت ایرانی شرکت کننده در این اکسپو به همراه محمد رفیع سرکنسول پاکستان در زاهدان و نظرمحمد رانجها رایزن بازرگانی پاکستان در تهران با احمد محمدی سرکنسول کشورمان در کراچی دیدار و گفت و گو کردند.
    ملاقات با رئیس و هیأت رئیسه اتاق بازرگانی کراچی به همراه مراد نعمتی رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان (کراچی) و همچنین ملاقات با معاون فدراسیون اتاق های بازرگانی پاکستان از دیگر برنامه های سفر اعضای هیات ایرانی به کراچی پاکستان بود.
    در نشست ها و دیدارهای اعضای هیات ایرانی با مسئولان، در خصوص رفع مشکلات و موانع دوجانبه تجاری دو کشور تبادل نظر شد.
    به گفته مراد نعمتی زرگران رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کراچی، در ملاقات اتاق بازرگانی و فدراسیون اتاق های بازرگانی در خصوص حل مشکلات بانکی و رفع مشکلات مربوط به ویزا از سوی طرف پاکستانی تبادل نظر شد.
    آمار رسمی موجود در خصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاکستان، حاکی است، در سال 1394، کل مبادلات تجاری رسمی میان دو کشور تنها 861 میلیون دلار بود که این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز کرد.
    اعداد و ارقام مربوط به سال 1395 حاکی است حجم تجارت دوسویه بین ایران و پاکستان در این سال، به بیش از یک میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت. انتظار می رود در پایان سال جاری، تجارت میان دو کشور نسبت به سال گذشته نیز افزایش یابد.
    ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.
    اگرچه مقامات هر دو کشور عزم خود را برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور تا 5 میلیارد دلار که مورد توافق دو کشور است، جزم کرده اند، تحقق این مهم با مشکلاتی مواجه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی