عصر بازار

عرضه درهم، دلالان را عقب راند؛

نزول دلا‌ر به زیر مرز روانی

عصر اعتبار- اولین کاهش دلار پس از ۴ افزایش متوالی رقم خورد. کاهشی که زمینه‌ساز نزول شاخص بازار ارز به زیر مرز روانی شد. روز گذشته، شاخص بازار ارز با ثبت افت ۲۴ تومانی بیشترین کاهش از ۲۲ مهر را تجربه کرد و تا قیمت ۴ هزار و ۹۷ تومان پایین رفت. قدرت‌نمایی بازارساز در دو جبهه زمینه‌ساز تغییر مسیر این ارز بود. به گفته بخشی از بازیگران با تجربه بازار، بازارساز با عرضه حواله درهم و دلار از همان ابتدای روز موجب شد دلالان ارزی از موضع خرید خود عقب‌نشینی کنند.

نزول دلا‌ر به زیر مرز روانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته، دلار پس از 4 افزایش متوالی، سرانجام تن به کاهش قیمت داد؛ روز چهارشنبه، دلار بالای مرز روانی 4 هزار و 100 تومان آغاز به کار کرد، ولی در نهایت با پایین رفتن از این مرز با قیمت 4هزار و 97 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که 24 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود، موجب شد بیشترین میزان کاهش دلار از 22 مهر سال‌جاری به ثبت برسد.

    به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در تغییر مسیر این ارز نقش داشت، افت نرخ حواله درهم بود، همان عاملی که در روزهای ابتدایی هفته چند بار زمینه‌ساز جا‌به‌جایی سقف دلار در سال 96 شده بود. به گفته بخشی از بازیگران با تجربه بازار، بازارساز از همان ابتدای روز عرضه حواله درهم و دلار را به شکل جدی دنبال کرد؛ موضوعی که موجب عقب‌نشینی دلالان ارزی شد. روز گذشته حواله درهم معاملات خود را با قیمت هزار و 123 تومان آغاز کرد که 4 تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود.  افت ابتدای روز درهم علامت کاهشی را به بازار داخلی مخابره کرد تا معامله‌گران پاساژ افشار نیز موقعیت فروش ارز را دنبال کنند. همزمان با این اتفاقات، یک صرافی‌ بانکی نیز در ابتدای بازار (حدود ساعت 11 ظهر) قیمت دلار را 4 هزار و 82 تومان اعلام کرد؛ این قیمت‌گذاری سیگنال دیگری بود که زمینه‌ساز افزایش فروش‌ها در بازار شد. صرافی یاد شده نرخ حواله درهم را نیز حدود ساعت 30: 10، زیر هزار و 120 تومان اعلام کرده بود.

    با وجود افزایش عرضه ارز در بازار، عده‌ای از معامله‌گران انتظار داشتند که قیمت در روزهای آینده به بالای سطح روانی بازگردد. به گفته آنها، به‌طور سنتی تقاضا در سومین ماه پاییز بالا می‌رود و با ورود تقاضای بیشتر زمینه برای رشد دوباره فراهم خواهد شد. این در حالی است که عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند بازارساز در سال 96 به خوبی قیمت‌ها را مدیریت کرده است و با توجه به بهبود وضعیت عرضه، احتمال نوسان شدید قیمت‌ها دور از ذهن خواهد بود. آنها پیش‌بینی می‌کنند، قیمت دلار تحت‌تاثیر افزایش تقاضا یک رشد مدیریت شده را تجربه کند، به‌گونه‌ای‌که وضعیت بازار ملتهب نشود.

    روز گذشته، برخلاف افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و 390 هزار تومان رسید.  این بهای سکه در حجم عمده بود و قیمت آن در حجم خرد بر تابلوی صرافی‌ها تا نزدیکی یک میلیون و 400 هزار تومان نیز ثبت شده بود. به گفته فعالان، عامل اصلی که موجب شد فلز گرانبهای داخلی همسو با دلار حرکت نکند، به نوسانات افزایشی اونس جهانی مربوط بود. طلای جهانی روز چهارشنبه وارد محدوده هزار و 280 دلار شده و تا نقطه هزار و 290دلار بالا رفت هرچند عصر دیروز دوباره رو به کاهش گذاشت و تا ساعت 20 به 1277 دلار رسید. افزایش اونس که ضربه‌گیر اثر کاهشی دلار در بازار سکه شده بود، در صورت افزایش دوباره و بیشتر حتی می‌تواند زمینه‌ساز ورود این فلز گرانبها به کانال یک میلیون و 400 هزار تومان شود. سکه تمام بهار آزادی در روزهای گذشته پس از شکست مرز یک‌میلیون و 320 هزار تومان با سرعت زیادی در مسیر افزایشی قرار گرفت. روند افزایشی این فلز گرانبها توجه بسیاری از معامله‌گران بازارهای دیگر را به سوی خود جلب کرده است، عاملی که موجب شد، برخی از معامله‌گران بازارهای دیگر به بازار سکه کوچ کنند.


     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو