عصر بازار

رشد یک هزار درصدی صادرات غیر نفتی کشور در ۱۵ سال گذشته

عصر اعتبار-قائم مقام سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه ایران کشور جوانی در صادرات است افزود : در طول ۱۵ سال گذشته افزون بر یک هزار درصد در صادرات غیر نفتی رشد داشته ایم .

رشد یک هزار درصدی صادرات غیر نفتی کشور در ۱۵ سال گذشته
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدرضا مودودی شامگاه چهارشنبه در بیست و یکمین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان هرمزگان افزود: به رغم اینکه هنوز مسائل پایه ای و ریشه ای زیادی در فرآیند صادرات وجود دارد ولی در مجموع کارنامه موفقی را شاهد بوده ایم.

    وی اضافه کرد: کشور در طول 15 سال گذشته افزون بر یک هزار درصد در صادرات غیر نفتی رشد داشته است و نباید از تغییر رویکرد جهان نسبت به تجارت غافل شد.
    قائم مقام سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: تحقیق سازمان تجارت جهانی در سال 2010 نشان داد در سال 1990 حدود 70 پیمان تعرفه ترجیحی بین کشورها منعقد شده بود و در سال 2010 که گزارش منتشر شد حدود 450 قرار داد تعرفه ترجیحی بین کشورها و ملت ها منعقد شد.
    بنا به گفته مودودی، این قراردادها گستره وسیعی از اقلام را شامل می شد که می توانست چندین برابر چیزی باشد که آمار و ارقام نشان می دهد.
    وی خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهایی که تازه منتشر شده نشان می دهد بیش از 50 درصد کالاهای تولیدی به مقصدهایی صادر می شوند که پیمان های تعرفه ترجیحی بین کشورها وجود دارد.
    قائم مقام سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: کشورها از اقتصاد آزاد بین کشورها به سمت پیمان های منطقه ای گام بر می دارند.
    مودودی یادآور شد: امسال هنگام بررسی علت افت صادرات در شش ماهه اول در تماس با برخی تولید کنندگان مشخص شد چیزی که سال گذشته صادر شده انباشت کالاهای ذخیره شده بوده است.
    وی اشاره کرد: 70 میلیون دلار کاهش صادرات پسته در 5 ماه اول امسال بوده است و اعلام شد باید تا فصل برداشت محصول صبر کرد ،به عبارتی دیگر چیزی در انبارها وجود ندارد.
    قائم مقام سازمان توسعه تجارت ظرفیت سازی را یکی از کلیدی ترین موضوع ها برای صادرات ذکر کرد و افزود: دولتمردان در گذشته صادرات را به عنوان ضرورت واقعی احساس نکرده بودند و هیچ گاه درآمد کارمندان به تولید و صادرات وابسته نشد که همین امر موجب شد فرصت ها را از دست بدهیم.
    وی یادآور شد: اگر امروز بینش صادراتی در دولتی ها، کارمندان و مدیران نهادینه نشود تنها به نفع طرف خارجی فرصت سوزی می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو