عصر بازار

امضای یادداشت تفاهم همکاری کشاورزی و توسعه روستایی بین جمهوری اسلامی ایران و مکزیک

عصر اعتبار- یادداشت تفاهم همکاریهای کشاورزی و توسعه روستایی بین جمهوری اسلامی ایران و مکزیک در مکزیکوسیتی به امضا رسید.

امضای یادداشت تفاهم همکاری کشاورزی و توسعه روستایی بین جمهوری اسلامی ایران و مکزیک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، خوزه ادواردو کالسادا روبیروسا وزیر کشاورزی مکزیک و محمد تقی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از جانب دولت متبوع خود این یادداشت تفاهم را امضا کردند. این یادداشت تفاهم توسط کارشناسان دو کشور مورد مذاکره قرار گرفته و زمینه های مختلف همکاری دو کشور را تعیین کرده است. وزارت کشاورزی ، دام ، توسعه روستایی ، شیلات و غذای مکزیک و وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران مجری این یاداشت تفاهم است.

    بر اساس این یادداشت تفاهم دو طرف همکاریهای خود را در زمینه کشاورزی، شیلات و آبزیان، بهداشت دام و گیاه، تولید فراورده های دامی، حفاظت خاک و استفاده کامل از آن ، جمع آوری و مبادله ژرم پلاسم ، مبادله منابع فیتوژنتیک، مدیریت یکپارچه آفات، ارزیابی تولید محصول، فرآوری میوه، سبزی و غلات، تولید بذر و غذای دام، بازاریابی محصولات لبنی، زراعی و شیلات، پرورش طیور، مدیریت آب در مناطق خشک و بیابانی، مکانیزاسیون کشاورزی و تولید واکسن و آفت کش ها ادامه خواهند داد.
    محمدتقی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک با ابراز خرسندی از امضای این یادداشت تفاهم اظهار کرد: ایران و مکزیک زمینه های زیادی برای همکاری دارند و این یادداشت تفاهم سرآغاز همکاری های خوبی میان دو کشور می باشد.
    وی افزود: دو کشور ایران و مکزیک دارای تحقیقات و تجربیات زیادی در زمینه کشاورزی هستند و در زمینه امنیت پایدار غذایی کارهای زیادی انجام داده اند و همکاری آنها می تواند فصل نوینی را در این زمینه بگشاید. هر دو کشور از تنوع آب و هوایی زیادی برخوردارند و تنوع کشت نیز در هر دو کشور زیاد است.
    حسینی یادآور شد: ایران با سرمایه گذاری مناسب در بخش تحقیقات و فناوری و با افزایش بهره وری هم اکنون در تولید گندم به خود کفایی رسیده است و در زمینه برخی از محصولات غذایی دیگر نیز از صادر کنندگان مهم منطقه خاورمیانه است.
    وی با اشاره به سابقه طولانی تحقیق و توسعه کشاورزی در ایران گفت: خوشبختانه ایران از نیروی انسانی کار آمدی در زمینه تحقیقات کشاورزی برخوردار است و به برکت نیروی انسانی دارای مهارت در بخش کشاورزی و نیز برخورداری از مزایای تنوع اقلیمی در حال حاضر در تولید برخی از اقلام و محصولات کشاورزی رتبه اول جهانی را دارد و در برخی دیگر از محصولات در رده های اول جهانی است.
    سفیر ایران در مکزیک عنوان کرد: به عنوان نمونه در برخی از اقلام کشاورزی مانند زعفران، پسته و تولید برخی از انواع میوه و خشکبار ایران با فاصله زیادی از دیگر تولیدکنندگان، در جایگاه اول جهانی ایستاده است.
    حسینی گفت توجه به مسائل کشاورزی و حفظ امنیت پایدار مواد غذایی برای ایران به عنوان یک استراتژی مطرح است و دولت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اقدامات مهمی را انجام داده است.
    وی با اشاره به توانایی های مکزیک و اقدامات مثبتی که در این کشور در توسعه و تحقیقات کشاورزی صورت گرفته است، گفت: این یادداشت تفاهم به ما امکان می دهد که با بهره گیری از دانش و تجربه یکدیگر و تبادل اطلاعات و بهره گیری متقابل از تکنولوژی و مبادله اساتید و کارشناسان و اتخاذ روش های بهتر کشت، منافع متقابل و فراوانی را به دست آوریم.
    وی ابراز امیدواری کرد که این همکاری رابطه تجاری دو کشور را نیز به نحو مطلوبی افزایش دهد.
    وزیر کشاورزی مکزیک نیز با اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور اظهار داشت که رئیس جمهور آقای انریکه پنیانیه تو بسیار علاقمندند تا روابط تجاری با ایران افزایش پیدا کند و با توجه به اینکه ایران کشوری پیشرو در زمینه کشاورزی است، این یادداشت تفاهم می تواند اولین گام در زمینه همکاری های آتی و تبادل تجربیات، علم و دانش و تکنولوژی بین دو کشور باشد.
    خوزه ادواردو کالسادا روبیروسا همچنین اظهار کرد: دولت مکزیک در صدد تنوع بخشیدن به طرف های اقتصادی خود است و با توجه به جایگاه جهانی که در زمینه کشاورزی دارد، به دنبال شرکای مطمئن در جهان است و ایران و مکزیک می توانند همکاران خوبی در این زمینه باشند.
    مکزیک در زمینه کشاورزی و بهبود روش های کشت و افزایش محصول تجربیات خوبی دارد و در حال حاضر دوازدهمین کشور تولید کننده محصولات کشاورزی و دهمین صادر کننده این محصولات در جهان است.
    مقر مرکز ارتقای ذرت و گندم (سیمیت) در مکزیکوسیتی است که تحقیقات گسترده ای بر روی بهبود و افزایش تولید این دو محصول پر مصرف کشاورزی انجام می دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی