عصر بازار

بررسی توسعه روابط تجاری با اتریش و اسلواکی در سفر هیات اتاق بازرگانی تهران

عصر اعتبار-هیاتی مرکب از دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و ۲۸ شرکت ایرانی در سفر به اتریش و اسلواکی زمینه های همکاری مشترک و گسترش روابط تجاری و اقتصادی را بررسی می کند.

بررسی توسعه روابط تجاری با اتریش و اسلواکی در سفر هیات اتاق بازرگانی تهران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، این هیات اقتصادی در اولین مقصد از سفر پنج روزه خود، روز دوشنبه این هفته 22 آبان در براتیسلاوا پایتخت اسلواکی در سمینار تجاری که با همکاری سفارت کشورمان در وین و اتاق بازرگانی براتیسلاوا برگزار شده بود، شرکت کرد.

    در بخش اول این سمینار یک روزه ، دکتر عبادلله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و اکردیته در اسلواکی و همچنین دکتر بهمن عشقی دبیرکل و محمدرضا بختیاری معاون بین الملل اتاق بازرگانی تهران سخنرانی و آخرین وضعیت روابط کشورمان با اسلواکی و همچنین زمینه ها و ظرفیت های موجود برای توسعه روابط را تشریح کردند. علاوه بر این، نمایندگانی از اتاق بازرگانی براتیسلاوا، سازمان توسعه سرمایه گذاری و تجارت اسلواکی (ساریو) و همچنین اگزیم بانک اسلواکی نیز در مورد وضعیت اقتصاد اسلواکی سخنرانی کردند. در بخش دوم این سمینار نیز شرکت های تجاری دو طرف با همتایان خود به صورت دوجانبه (B2B) ملاقات و در مورد زمینه های همکاری فیمابین تبادل نظر نمودند.
    این همایش با استقبال بسیار زیادی از سوی دو طرف مواجه شد و در مجموع بیش از 50 شرکت و 70 نفر از هر دو طرف در آن حضور یافتند.
    ** نشست مشترک اتاقهای بازرگانی وین و تهران روز پنجشنبه در پایتخت اتریش
    هیات تجاری ایران در ادامه این سفر امروز پنجشنبه در نشست مشترک تجاری اتاق های بازرگانی وین و تهران در پایتخت اتریش شرکت می کند. در مراسم روز پنجشنبه عبادلله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران ، آنتون اوفنر قائم مقام اتاق بازرگانی وین و همچنین بهمن عشقی دبیر کل اتاق بازرگانی تهران سخنرانی خواهند کرد . همچنین چند تن از مقامات تجاری دو طرف نیز درباره روابط تجاری ایران و اتریش ، فرصتهای سرمایه گذاری خارجی در ایران و موضوعات مرتبط با ضمانت و تامین مالی صادرات به ایران سخنرانی تخصصی ایراد خواهند کرد.
    عبادلله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران اواخر مهر ماه در همایشی در اتاق بازرگانی اتریش گفت که سفر آتی هیات تجاری از اتاق تهران و سفر روسای اتاقهای بازرگانی استانی و همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران در ماههای آینده به اتریش ، چشم انداز جدیدی در روابط ایران و اتریش خواهد گشود.
    مولایی با اشاره به توافق خط اعتباری بانکی امضا شده در روز 30 شهریور بین 14 بانک ایرانی با اوبربانک اتریش ، گفت: در هفته ها و ماههای آینده شاهد تحولات خوبی در جهت گسترش روابط خواهیم بود و می توانیم قرارداد امضا شده با بانک اتریشی را به سایر بانکهای اروپایی نیز تعمیم دهیم.
    در همین ارتباط ، سه شنبه این هفته ، سفیر اتریش در ایران به اتاق بازرگانی ایران رفت و در دیدار با غلامحسین شافعی رئیس اتاق بر لزوم افزایش حجم روابط تجاری ایران و اتریش تأکید کرد.
    رئیس اتاق ایران در این دیدار با تاکید بر رابطه خوب میان ایران و اتریش گفت: در میان کشورهای اتحادیه اروپا رابطه ایران با کشور اتریش از گذشته رابطه خاصی بوده و اتریش هم نگاه ویژه‌ای به ایران داشته است؛ در دوران تحریم نیز که ما دچار محدودیت‌های بسیاری بودیم، رابطه ما با اتریش برقرار بود.
    ** روسای اتاقهای بازرگانی سراسر کشور در راه اتریش
    شافعی از سفر روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به اتریش در هفته آینده خبر داد و گفت: اتاق‌های بازرگانی دو کشور هم از گذشته تاکنون رابطه نزدیکی داشته‌اند و هفته آینده هیاتی شامل روسای اتاق‌های سراسر کشور به اتریش سفر می‌کنند.
    شافعی با تاکید بر لزوم تشکیل اتاق‌های مشترک ایران-اتریش و اتریش- ایران گفت: بعد از بازگشت از سفر اتریش، تشکیل اتاق مشترک ایران-اتریش را دنبال می‌کنیم. وی درباره همکاری ایران و اتریش نیز گفت: زمینه‌های همکاری ما با اتریش زمینه‌هایی متنوع است؛ رد پای شرکت‌های اتریشی همیشه در ایران بوده است و فعالان اقتصادی هم خاطرات خوبی از روابط خود با اتریشی‌ها دارند.
    'اشتفان شولتز' سفیر اتریش نیز در این دیدار یکی از اهداف مهم خود در مدت حضور در ایران را افزایش مبادلات تجاری میان ایران و اتریش به میزان قبل از تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: ایران قبل از تحریم‌ها دومین شریک تجاری اتریش خارج از منطقه اروپا بود و بسیار امیدوارم تا پایان دوره مأموریتم رابطه ایران و اتریش را به این حد برسانم.
    به گفته شولتز، گام مهم دیگر در روابط ایران و اتریش، اختصاص خط اعتباری یک میلیارد یورویی اتریش برای همکاری با ایران بوده است که نه‌تنها یک سیگنال مثبت به سرمایه‌گذاران اتریشی بلکه به تمام اروپا است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی