عصر بازار

در دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر مشاور در روابط خارجی هند مطرح شد:

استقبال ایران از سرمایه‌ گذاری هند در چابهار

عصر اعتبار-وزیر راه و شهرسازی در حاشیه همایش توسعه همکاری منطقه‌ای برای افغانستان (RECCA) در عشق آباد (پایتخت ترکمنستان) با وزیر مشاور در امور خارجی هند دیدار و درباره گسترش روابط دوجانبه گفت وگو کرد.

استقبال ایران از سرمایه‌ گذاری هند در چابهار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در این دیدار «عباس آخوندی» با اشاره به عزم و اراده جدی کشورمان در جذب سرمایه‌ گذاری خارجی در توسعه بندر چابهار افزود: توسعه چابهار گامی اساسی در راستای تحقق راهبرد دولت در توسعه محور شرق و تسهیل ارتباطات منطقه بویژه ارتباط کشورهای افغانستان و آسیای مرکزی با دریای عمان و اقیانوس هند است؛ به همین دلیل از سرمایه‌گذاری دیگر کشورها از جمله هندوستان استقبال می‌کنیم.

    وی، موافقتنامه چابهار را به دلیل کمک به روند توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشورهای آسیای میانه، گامی مهم و اساسی در رونق اقتصادی سه کشور ایران، هندوستان و افغانستان برشمرد و گفت: انتقال نخستین محموله گندم از هندوستان به افغانستان از طریق بندر چابهار گام نخست در رسیدن به این هدف است و باید این سه کشور با تلاشی بیشتر در راستای تحقق اهداف موافقتنامه حرکت کنند.
    آخوندی در ادامه به همکاری ضعیف تجاری سه کشور هندوستان، ایران و روسیه در چارچوب کریدور شمال- جنوب اشاره کرد و اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری میان هندوستان و روسیه سالیانه هفت میلیون تن، اما سهم ایران در ترانزیت این مبادلات صفر است.
    وی تاکید کرد: این رویه نیازمند تجدید نظر در سیاست‌های همکاری تجاری سه کشور در کریدور شمال جنوب خواهد بود؛ امری که از سوی رئیس جمهور روسیه - از بهبود مناسبات در این کریدور - استقبال شده و در ادامه توجه بیشتر هندوستان را می‌طلبد.
    در این دیدار، «مبشر جاوید اکبر» با وزیر مشاور در امور خارجی هندوستان با استقبال از پیشنهاد ایران برای گسترش مبادلات تجاری 2 کشور، بیان داشت: این امر نیازمند افزایش سطح همکاری¬‌ها و مقام های کشورهاست تا موضوعات از نزدیک و به طور جدی ‌تری پیگیری شود.
    وی ادامه داد: برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی 2 کشور می‌تواند به بهبود مناسبات و روابط تجاری و اقتصادی آنها کمک شایانی کند.
    هند با بیش از یک میلیارد و 250 میلیون نفر جمعیت، به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان دارای فرصت های طلایی بی شماری برای گسترش روابط تجاری با کشورهای مختلف بویژه ایران است.
    هند پس از چین چهارمین مصرف کننده نفت جهان و دومین مشتری بزرگ نفت ایران است.
    به گفته کارشناسان،حجم تجارت بین ایران و هند با استفاده از طرح توسعه بندر چابهار، کریدور شمال و جنوب و ایجاد بازارچه مشترک ایران و هند در چابهار می تواند به سرعت گسترش یابد.
    در حال حاضر بیشترین صادرات ایران به هند را پس از نفت با 70 درصد، محصولات شیمیایی و پتروشیمی، قیر، خشکبار، خرما و مقدار کمی میوه تشکیل می دهد.
    برنج ،قطعات خودرو، انواع ماشین آلات، فولاد، دارو، لاستیک و چای از مهمترین اقلام صادراتی هند به ایران با یک میلیارد و980 میلیون دلار در سال است.
    برنج مهمترین محصول صادراتی هند به ایران است و این کشور در سالهای گذشته حدود یک میلیون تن برنج باسماتی به ایران صادر کرده است.
    صادرکنندگان ایرانی، وجود قوانین دست و پاگیر گمرکی، تحمیل هزینه های جانبی، تعرفه بالای گمرکی و مشکلات بانکی را از مهمترین عوامل افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور می دانند.
    به گفته فعالان امور صادراتی دو کشور این مشکلات سبب شده که تجار ایرانی، توان رقابت با کالاهای کشورهای دیگر را که با هزینه های گمرکی بسیار پائین و حتی صفر وارد بازار هند می شود، نداشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو