عصر بازار

بزرگ‌ترین کشف هنری قرن ۴۵۰ میلیون دلار چکش خورد

عصر اعتبار- یک اثر هنری از لئوناردو داوینچی که بسیاری از کارشناسان آن را «بزرگ‌ترین کشف قرن بیست و یکم» می‌دانند، در حراجی روز چهارشنبه در کریستیز نیویورک ۴۵۰ میلیون دلار چکش خورد و تمام رکوردهای دنیای هنر را فروریخت.

بزرگ‌ترین کشف هنری قرن ۴۵۰ میلیون دلار چکش خورد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از همشهری آنلاین، تابلویی که نقاش نامدار حدود 500 سال پیش از چهره حضرت مسیح کشیده بود و امروز آن را با نام «نجات‌دهنده جهان» می‌شناسند، با قیمت پایه 100 میلیون دلار وارد حراجی کریستیز شد. یوسی پیلکانن به مدت حدود 20 دقیقه چکش را دست داشت و قیمت‌های پیشنهادی را اعلام می‌کرد. در لحظه‌ای که انتظار می‌رفت کار فروش «سالواتور موندی» با 200 میلیون دلار به پایان رسیده باشد، ناگهان حراجی از سر گرفته شد و قیمت تا 332 میلیون دلار بالا رفت.

    کدام نقاش، کدام نقاشی

    کار با حضور شش خریدار نهایی ادامه داشت و وقتی آخرین پیشنهاد به مرز 400 میلیون دلار رسید، پیلکانن فریاد زد: «آقایان و خانم‌ها، تابلوی داوینچی به قیمت 400 میلیون دلار فروخته شد.» قیمت نهایی 450 میلیون دلار هم با در نظر گرفتن حق کمیسیون کریستیز و دیگر هزینه‌ها اعلام شده است. مدیران حراجی قصد ندارند نام و هویت خریدار یا حتی منطقه و سرزمین او را اعلام کنند و اگر خریدار تصمیم بگیرد، می‌تواند از هویت خودش رونمایی کند.

    به این ترتیب، «نجات‌دهنده جهان» که حوالی سال 1500 خلق شده، گران‌ترین اثر تاریخ هنر تا امروز است که در یک حراجی عمومی یا خصوصی به فروش می‌رسد. پیش‌تر چهره‌هایی چون پابلو پیکاسو با 179 میلیون دلار و آمادئو مودیلیانی با 170 میلیون دلار در این عرصه پیشتاز بودند. هر چند تصور می‌شود پل سزان با 250 میلیون دلار و پل گوگن با 300 میلیون دلار پس از تابلوی 450 میلیون دلاری نابغه ایتالیایی دوران رنسانس در رده‌های بعد قرار دارند.

    کریستیز که «سالواتور موندی» را «بزرگ‌ترین کشف هنری قرن 21» می‌داند، آن را ماه گذشته به نمایش عمومی گذاشت. این تابلو که حضرت مسیح را با گویی بلورین در دست نشان می‌دهد، سال‌ها گم شده بود و پس از پیدا شدن ترمیم و بازسازی شد. دمیتری ریبولوفلیف (میلیاردر روس و مالک باشگاه فوتبال موناکو) که تابلو را چند سال پیش با 127 میلیون دلار از چنگ یک مجموعه‌دار فرانسوی به نام ایو بوویه درآورده بود، آن را به کریستیز سپرده و حالا به نظر می‌رسد رقمی در حدود 270 میلیون دلار از فروش تابلو سود کرده است.

    بوویه هم در 2013 «نجات‌دهنده جهان» را با 50 میلیون دلار از حراجی ساثبیز خریده بود. سرنوشت گران‌ترین و ارزشمندترین تابلوی تاریخ هنر البته عجیب‌تر از اینهاست؛ کمتر کسی تصور می‌کرد اثری که سال 2005 فقط 10 هزار دلار فروخته شده است، 12 سال بعد بتواند رکورد 450 میلیون دلار را بزند. این بازدیدکنندگان نشنال گالری لندن در 2011 بودند که نخستین بار نسخه بازسازی‌شده تابلو را تماشا کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی