عصر بازار

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خبر داد؛

در لایحه بودجه ۹۷ احتمال دارد ریل اجرای هدفمندی یارانه تغییر کند

عصر اعتبار- نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور احتمال دارد ریل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تغییر یابد و به مسیر عمرانی هدایت شود.

در لایحه بودجه ۹۷ احتمال دارد ریل اجرای هدفمندی یارانه تغییر کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا, هادی قوامی افزود: لایحه بودجه سال آینده در آذرماه به مجلس ارایه می شود و احتمال دارد امسال تغییراتی در سیستم بودجه ریزی انجام شود.
    وی در ادامه به قانون هدفمندی یارانه ها در بودجه اشاره و اظهار کرد: مسیر اجرای قانون هدفمندی در لایحه بودجه سال 97 ممکن است عوض شود و از این وضع موجود جدا شویم.
    وی یادآور شد: از سال 89 تا پایان سال 96 بیش از 320 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است که 70 درصد آن از محل اصلاح قیمت ها و 30 درصد از محل بودجه عمومی بوده است در صورتی که براساس قانون هدفمندی باید 30 درصد به تولید و 20 درصد به دولت اختصاص یابد که این اتفاق نیفتاده و عکس آن عمل شده است.
    نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین تلاش ما این است که قانون هدفمندی یارانه ها در سال 97 به مسیر عمرانی هدایت شود یعنی به همه استان ها و مناطق یارانه ها مستقیم تعلق بگیرد اما با مصوبات شورای برنامه ریزی استان و کمیته برنامه ریزی شهرستان ها تصمیم بگیرن که این یارانه چگونه هزینه شود.
    قوامی ادامه داد: به عنوان مثال شهرستان اسفراین که بنده نماینده آن هستم 136 هزارنفر جمعیت دارد و ماهیانه هفت میلیاردتومان یارانه به مردم این شهرستان پرداخت می شود که با برنامه ریزی جدید این مقدار پول را کمیته برنامه ریزی شهرستان به اولویت ها و زیرساخت ها تخصیص خواهد داد.
    وی تاکید کرد که این بودجه برای عمران مناطق هزینه و در واقع به کالای سرمایه ای تبدیل می شود اما وقتی که یارانه ها مستقیم به مردم پرداخت می شود در واقع در جیب مردم نابود شده و از بین می رود.
    نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: در این شرایط سخت اقتصادی که کشور در حال توسعه است و می خواهیم زیرساخت را درست کنیم باید حتما اصلاحاتی انجام شود و شیوه ای را در هدفمندی یارانه ها دنبال کنیم.
    قوامی در ادامه به وضعیت هزینه ها در کشور اشاره کرد و گفت: اگر به سمت اصلاح سیستم های موجود نرویم امکان ادامه این شرایط ممکن نیست.
    وی افزود:باید به بهره وری توجه شود و قانون مالیات ارزش افزوده را اصلاح و به سمت دائمی شدن برود . درآمدهای دولت بیشتر متکی به مالیات ها باشد یعنی این که دولت موانع پیش روی شرکت را بردارد تا سود آنها بیشتر شود که این کار باعث می شود مالیات بیشتری نصیب دولت شود.
    نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: وقتی دولت متکی به درآمدهای مالیاتی شود وابسته به مردم می شود، نهادهای مدنی گسترش پیدا می کند و شفافیت بیشتر می شود آن زمان می توانیم اقتصاد سالم و مقاومتی را دنبال کنیم.
    قوامی در ادامه به تشریح برنامه های این کمیسیون پرداخت و گفت: در حال تهیه گزارش های از وضعیت بعضی دستگاه های کشور مانند سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی هستیم که این گزارش ها به صحن علنی مجلس ارایه می شود.
    وی پیگیری وضعیت دریافت ها و پرداخت های کشور در هفت ماهه اخیر و موضوعات جاری ازدیگر برنامه های جاری این کمیسیون ذکر کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی