عصر بازار

واگرایی نرخ دلار بانکی و آزاد در نیمه نخست امسال

عصر اعتبار- باوجود تلاش بانک مرکزی برای کاهش شکاف قیمت دلار آزاد و بانکی با هدف یکسان سازی نرخ ارز، فاصله این دو در نیمه نخست امسال رو به فزونی نهاده است.

واگرایی نرخ دلار بانکی و آزاد در نیمه نخست امسال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در شرایطی که دلار مبادله ای در محدوده قیمتی 35 هزار و 230 ریال (35230ریال عرضه می شود و نرخ آن در بازار آزاد به بیش از 4100 هزار ریال رسیده است، فعالان بازار از تشدید تقاضای ارزی شرکت ها در هفته های پایانی سال میلادی برای انجام تسویه حساب های خود با شرکت های خارجی خبر می دهند.
    اگر چه انتظار می رود که روند رو به رشد تقاضا برای ارز، قیمت ها را در هفته های پیش رو پرنوسان کند اما آنگونه که ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی اعتقاد دارد، چنین وضعیتی در همین بازه زمانی در سال گذشته نیز تکرار شده و اتفاق جدیدی نیست.
    وی در گفت و گویی با خانه ملت، افزایش قیمت ها در بازار ارز را ناشی از یک تقاضای فصلی و «قابل کنترل» دانسته است که نمی تواند استمرار داشته باشد هرچند که به اعتقاد وی دلار به عنوان یکی از ارزهای جهانروا و اثرگذار بر بازار ایران امسال با یک نظم مناسبتری افزایش قیمت داشته است.
    با این حال نگاهی به متوسط ماهانه نرخ فروش دلار در بازارهای بین بانکی و آزاد بیانگر آن است که با وجود تلاش ها برای کاهش فاصله این دو، در نیمه نخست امسال شکاف نرخ رسمی و آزاد دلار بیشتر واگرایانه بوده است.
    برای نمونه شکاف قیمت دلار دولتی و آزاد در فروردین امسال 5339 ریال بود که در اردیبهشت و خرداد به ترتیب به 5159 ریال و 4902 ریال کاهش یافت اما از تابستان دوباره روند صعودی گرفت و به 5219 ریال رسید.
    در ماه های خرداد و شهریور نیز این فاصله به 5303 ریال و 5577 ریال افزایش یافت تا میانگین این شکاف در نیمه نخست امسال به حدود 5250 ریال برسد.
    این در حالیست که در نیمه نخست پارسال شکاف بین نرخ دلار رسمی و آزاد به طور متوسط 4350 ریال بود یعنی فاصله این دو در 6 ماه نخست امسال 900 ریال بیش از پارسال بوده است.
    بررسی تحولات قیمتی نرخ دلار رسمی و آزاد در نیمه دوم سال گذشته نیز خالی از لطف نیست زیرا به طور معمول تقاضای ارزی اشخاص و شرکت ها برای تسویه حساب های شرکت هایی که با طرف های خارجی معامله دارند، ثبت سفارش های جدید برای سال میلادی جدید و نیز تقاضای ارز برای مسافرت های خارجی در نیمه دوم سال به مراتب بیشتر است.
    در نیمه دوم سال گذشته، شکاف میان نرخ دلار رسمی و آزاد رو به افزایش نهاد و از 4382 ریال در مهر ماه به4560 ریال در آبان و 6479 ریال در آذر ماه رسید و در دی ماه رکود 7488 ریال را ثبت کرد و سپس با فروکش کردن اثر تقاضای فصلی در بهمن ماه به 6021 ریال و اسفند ماه به 5311 ریال بازگشت.
    بنابراین در سال گذشته و در حالی که در نیمه نخست امسال میانگین شکاف قیمتی دلار آزاد و رسمی حدود 4350 ریال بود، در نیمه دوم سال به 5700 ریال رسید و از این رو انتظار نمی رود که در نیمه دوم امسال، به تبع تحولات قیمت ارز که از مهرماه آغاز شده و نرخ ارز آزاد را به بالای 41 هزار ریال رسانده است، شکاف قیمت دلار آزاد و رسمی از روند واگرایی خود تغییر مسیر داده و همگرایی خود را تقویت کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو