عصر بازار

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران :

منطقی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن فاصله عرضه و تقاضا را کاهش می‌دهد

عصر اعتبار- مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با تاکید بر اینکه با منطقی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن فاصله عرضه و تقاضا کم می‌شود، گفت:اگر سود بانک‌ها منطقی شود دیگر نیازی به دادن یارانه از سوی دولت برای افزایش سقف تسهیلات و کاهش نرخ سود مسکن نیست.

منطقی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن فاصله عرضه و تقاضا را کاهش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس ، نادر محمدزاده در خصوص پیشنهاد جدید کاهش اقساط وام 80 میلیونی مسکن گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که مسکن از طریق سیستم بانکی و پس‌انداز متقاضیان تأمین شود و آمار مراجعان نشان داده است که تاکنون 300 هزار سپرده‌گذاری در صندوق یکم انجام شده است.

    وی افزود:پس اگر بتوانیم رقم و سقف تسهیلات و دوره بازپرداخت را بالا ببریم و نرخ سود آن را کاهش دهیم، خود به خود خوداتکایی بالایی ایجاد کردیم تا مردم خودشان نسبت به خرید و تولید مسکن تشویق و بازار مسکن رونق و فاصله تقاضا با عرضه کاهش خواهد یافت.

    وی ادامه داد: دولت تلاش می‌کند که با یک شیب ملایم به این سمت حرکت کند که سقف تسهیلات مسکن و دوره بازپرداخت را افزایش دهد و از سوی دیگر نرخ سود را کاهش دهد تا سهم رقم تسهیلات سهم بیشتری از قیمت یک واحد مسکونی را تأمین کند، بنابراین با این فرمول دیگر نیازی به ایجاد خط اعتباری نیست و مردم سپرده‌گذاری کرده و با پس‌انداز و کمک بانک مسکن تسهیلات مورد نیاز پرداخت می شود.

    محمدزاده در پاسخ به این سئوال که بانک مسکن با پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات و یا کاهش نرخ سود و اقساط تسهیلات مسکن مخالف است و معتقد است باید دولت برای اجرای این موضوع یارانه اختصاص دهد گفت: اگر سود بانک‌ها منطقی شود دیگر نیازی به دادن یارانه از سوی دولت برای افزایش سقف تسهیلات و کاهش نرخ سود مسکن نیست.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ادامه داد:به هر حال سودی که بانک‌ها از بابت سپرده‌گذاری مردم پرداخت می‌کنند و از سوی دیگر برای تسهیلات داده شده دریافت می‌کنند، غیرمنطقی است و با تورم بازار همخوانی ندارد، بنابراین اگر این سود منطقی شود خود به خود دیگر نیازی به دادن یارانه از سوی بانک مرکزی و یا دولت نیست.

    محمدزاده افزود: به هر حال یک سود غیرواقعی از سوی بانک‌ها به افرادی که سپرده‌گذاری می‌کنند پرداخت می‌شود و از سوی دیگر نرخ سود تسهیلات اعطا شده با نرخ بالاتری می‌دهند که با هم همخوانی پیدا نمی‌کند.

    وی ادامه داد: اگر بتوانیم سود سپرده‌های بانکی را کاهش دهیم، چرخه تولید هم به حرکت درخواهد آمد و بیشتر فعالیت‌های تولیدی به دلیل سود بالای بانکی صرفه اقتصادی ندارد، در حالی که در کشورهای پیشرفته فعالیت‌های اقتصادی تا 5 درصد توجیه‌پذیر است، اما در ایران چون سود بانکی بالا است، صرفه اقتصادی در بخش تولیدی زیر 30 درصد توجیه‌پذیر نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو