عصر بازار

ضرورت چرخش سکان صادرات ایران به افغانستان

عصر اعتبار- گسترش روابط تجاری با افغانستان، توسعه مبادلات معدنی و توجه به ایجاد توازن در روابط تجاری بین دو کشور، ضروری به نظر می‌رسد.

ضرورت چرخش سکان صادرات ایران به افغانستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آمار نشان می‌دهد که صادرات به کشورهای همسایه، اصلی ترین سهم را در صادرات خارجی کشور در سال های گذشته داشته است و می توان گفت؛ عراق و افغانستان بیشتر از سایر کشورها، مشتری کالاهای ایرانی هستند.

    افغانستان کشور فارسی زبانی است که مشترکات فرهنگی و تاریخی بی‌شماری با ایران داشته و برای مصرف کالاها یا خدمات ایرانی می تواند یک مقصد مناسب باشد. هرچند که مردم این کشور تا به حال از کالاهای ایرانی استقبال خوبی کرده اند، اما باید توجه داشت که همیشه با روند موجود نمی توانیم به صادرات به افغان ها ادامه دهیم و برای موفقیت در بازار این کشور، نیازمند نقشه راه و استراتژی جدیدی هستیم.

    افغانستان با داشتن نظام مبتنی بر بازار آزاد و کمترین میزان دخالت دولت در بازار، در حوزه تولید کالاها به دلیل مواجه بودن با موضوع ناامنی و به رغم ظرفیت های قابل توجهی که در این کشور وجود دارد، توفیق چندانی نداشته است.

    حدود 97 درصد حجم تجارت این کشور را واردات تشکیل می‌دهد و می توان گفت که ایران یکی از بزرگترین شرکای تجاری افغانستان در سال های اخیر بوده است.

    مهم ترین اقلام وارداتی این کشور را مواد نفتی، مواد غذایی، ماشین آلات و ادوات سنگین و منسوجات تشکیل می‌دهد و عمده محصولات صادراتی کشورمان به افغانستان را انواع مواد نفتی، مواد غذایی، مقاطع فولادی و انواع کف پوش ها تشکیل می دهند.

    در موضوع صادرات و واردات کشورمان با افغانستان شاهد یک عدم توازن مشهود هستیم و آمارها نشان می دهد که حجم صادرات ما به افغانستان بسیار بیشتر از حجم واردات ما از افغانستان بوده است و بر اساس آنچه که قانون تجارت جهانی می‌گوید برای دستیابی به پایداری و استمرار در حوزه تجارت ، مبادلات باید منطقی و دوطرفه باشد تا به ادامه روابط تجاری بین دو کشور امیدوار باشیم.

    ایران، بزرگترین شریک تجاری افغانستان

    محمدرضا مودودی مشاور وزیر صنایع و قائم مقام سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: ایران با حدود 2.5 میلیارد دلار صادرات به افغانستان ، اولین شریک تجاری این کشور به حساب می آید.

    وی در ادامه افزود: از آنجاییکه کل واردات افغانستان 7 میلیون دلار است، ما 30 درصد این بازار را از آن خود کرده ایم.

    مودودی با بیان نزدیکی‌های فرهنگی بین دو کشور، بیان کرد: با توجه به اینکه افغانستان تمایل به گسترش صنایع خود دارد، باید شکل تجارت با این کشور را عوض کنیم.

    قائم مقام سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: بسیاری از خط تولیدهای ایرانی برای افغان ها ، جذاب بوده و ما می توانیم این خطوط تولیدی صنعتی را به افغانستان منتقل کنیم.

    وی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکردها در روابط تجاری با کشورهای همسایه، در خاتمه گفت: عملی کردن این استراتژی موجب پایدار شدن روابط تجاری ما با کشورهای همسایه خواهد شد.

    افغانستان و ایران دارای خطوط معدنی مشترک هستند

    علی اصغرزاده مدیریت اکتشاف سازمان نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اظهار کرد: در طی چند سال گذشته، چندین سفر به کشور افغانستان داشته ایم و جلسات متعددی با مقامات و متخصصان معدنی این کشور صورت گرفته است.

    وی با بیان اینکه، تشکیل این جلسات به منظور گسترش روابط معدنی بین دو کشور بوده ،گفت: در زمینه تولیدات مشترک معدنی و استفاده از پتانسیل های بالای منطقه در این حوزه هنوز به توافقی دست نیافته ایم.

    اصغرزاده اضافه کرد: دو کشور افغانستان و ایران از سال های گذشته همکاری های خوبی در حوزه صادرات مواد معدنی داشته اند، که امیدواریم این همکاری ها در آینده گسترش پیدا کند.

    وی در پایان یادآور شد: نقشه های زمین شناسی نشان می دهد که دو کشور دارای خطوط معدنی مشترکی بوده و برای شناسایی و بهره برداری درست از این خطوط معدنی نیاز به همکاری ها و تفاهم نامه های بیشتری داریم.

    ورود تولیدکننده های ایرانی به افغانستان، موجب پایداری روابط تجاری دو کشور می شود

    محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان اظهار کرد: با توجه به وجود ظرفیت های گوناگون برای همکاری دو کشور در حوزه های تبادلات تجاری، توسعه صنایع کوچک و متوسط و انتقال دانش فنی مربوطه، همکاری در حوزه معادن و فرآوری مواد معدنی و توسعه ترانزیت امکان همکاری های دو جانبه و حتی چند جانبه به طور کامل میسر و چشم انداز مثبتی را در مقابل ما قرار داده است.

    وی در ادامه افزود: علاوه بر این، اقتصاد می تواند عامل موثری در توسعه مناسبات و پیوندهای دو کشور در دیگر حوزه های دوجانبه نیز محسوب شود.

    بهرامی تصریح کرد: با توجه به ضرورت اصل حفظ بازار و توسعه آن، توجه به موضوعات کیفیت کالاهای صادراتی، انجام تحقیقات لازم در مورد بازار این کالاها و در واقع توجه به تقاضای بازار از منظر مصرف کنندۀ افغان، فراهم کردن زمینه مشارکت طرف های تجاری افغان در فرآیند تولید، همچنین بهره گیری از ظرفیت های خوب افغانستان با مشارکت تجار افغان در صادرات مجدد کالا به دیگر کشورها، حائز اهمیت است.

    سفیر ایران در افغانستان اضافه کرد: با توجه به تمایل افغان ها به توسعه صنایع کوچک و متوسط، فرصت مناسبی برای حضور شرکت های مهندسی و سازندگان ماشین آلات برای بهره گیری در این بخش فراهم است.

    وی در پاسخ به این پرسش که افغانستان در چه حوزه هایی پتانسیل جذب سرمایه‌گذار خارجی را دارد،گفت: ظرفیت های تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان در حوزه های گوناگونی نظیر تامین انرژی، ترانزیت، تکنولوژی اطلاعات، معدن و خدمات فنی و مهندسی به ویژه در حوزه های زیرساخت و توسعه شهری نیز قابل برنامه ریزی و بهره برداری است.

    بهرامی در خاتمه، یادآور شد: اراده مسوولان بخش های دولتی و خصوصی دو کشور موجب فراهم شدن زمینه همکاری دوجانبه خواهد بود، اما نکته مهم در این بین برنامه ریزی برای حضور بلندمدت در این بازار است که فکر می‌کنم با ورود تولیدکنندگان ایرانی به افغانستان و ایجاد واحدهای تولیدی در دل این بازار، ضمن تداوم حضور، از نیروی کار فعال افغان بهره بیشتری برده و بسترسازی برای آینده فراهم خواهند کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو