عصر بازار

ورود اعتبار قراردادهای فاینانس به کشور

عصر اعتبار- مدیر عامل بانک توسعه صادرات از ورود اعتبار قراردادهای فاینانس به کشور خبر داد.

ورود اعتبار قراردادهای فاینانس به کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، علی صالح آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تا کنون اعتبار مربوط به قرار دادهای فاینانسی که در ماه های گذشته منعقد شده وارد کشور شده است یا خیر، اظهارداشت: یکی از طرح های در دست اجرا پژوه پالایشگاه تبریز با رقم 1.5 میلیارد یورو است که تکنولوژی آن توسط یکی از شرکت های کره ای وارد می شود.

    وی با اشاره به تولید نفت کوره در پالایشگاه های کشور، خاطر نشان کرد: 30 درصد تولیددر پالایشگاه تبریز نفت کوره است  در حالی که  نفت کوره ارزش افزوده بسیار پایینی دارد و قرار است به جای آن روغن های با کیفیت برای خودرو های با حجم موتور بالای 1500 سی سی به بالا تولید شود که البته بخش عمده آن صادراتی بوده و دوره بازگشت آن 2.5 سال است.

    یادآور می شود، بانک مرکزی ایران و بانک توسعه چین یادداشت تفاهمی در ماه های گذشته معادل 15 میلیارد یورو با موضوع ارائه تسهیلات تأمین مالی پروژه های عمرانی و تولیدی امضاء کردند. همچنین قرارداد یک میلیارد یورویی بین 14 بانک ایرانی با «اوبر بانک» اتریش با حضور سید احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی، محمد خزاعی رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی و مدیران عامل بانک ها امضا شد.

    البته پیش از انعقاد این قراردادها محمد خزاعی رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی از امضای قراردادهای 29 تا 30 میلیارد دلاری خبر داده بود.

    وی درباره وضعیت فعالیت بانک توسعه صادرات، اظهارداشت: مجموع تسهیلات پرداختی ارزی و ریالی در شش ماه نخست سال جاری دو هزار و 980 میلیارد تومان بوده که 35.5 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

    صالح آبادی ادامه داد: در بخش سرمایه در گردش دو هزار و 34 میلیارد تومان تسهیلات ارایه شده که 9 درصد رشدداشته است؛ همچنین در بخش طرح ها نیز 433 میلیارد تومان تسهیلات با رشد 50 درصد پرداخت شده که این رقم نسبت به ماه قبل 24.5 درصد افزایش داشته است.

    مدیر عامل بانک توسعه صادرات خاطر نشان کرد: مانده تسهیلات بانک 19 هزار و 236 میلیارد تومان است که 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. البته این رقم در سال ورود من به این بانک 8 هزار میلیارد تومان بوده است.

    وی درباره مطالبات معوق این بانک نیز گفت: این رقم حدود 15 درصد ارزی و ریالی است که البته این میزان در بخش ریالی بسیار کم و حدود 3 تا 4 درصد است. مطالبات معوق در بخش ریالی به دلیل اعتبار خریدها بوده که یکی از این کشورها تاجیکستان است که البته سرعت پرداخت آنها بسیار کم است.

    صالح آبادی با بیان اینکه، مطالبات معوق سریلانکا بعد از برجام بسیار کاهش یافته است، تصریح کرد: بازپرداخت های مناسبی در سال جاری توسط این کشور انجام شده است. مدیر عامل بانک توسعه صادرات خاطر نشان کرد: همچنین بازپرداخت های کوبا نیز با مشکلاتی مواجه بود که در سال جاری حل شده است.

    وی با بیان اینکه، با کشورهایی نظیر ونزوئلا و سودان در بازپرداخت ها با مشکلاتی مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: بانک توسعه صادرات در حال حاضر برای هر کشوری که صندوق ضمانت صادرات ریسک بانک آن را اعلام و درصد پوشش صندوق را داشته باشند، خط اعتباری صادر می کند.

    صالح آبادی درباره برنامه های این بانک نیز گفت: قرار است همایش سراسری مدیران بانک توسعه صادرات 30 آبان ماه سال جاری برای بررسی وضعیت خطوط اعتباری بانک های خارجی و فعال شدن در بخش فاینانس و ریفاینانس برگزار شود.

    وی گفت: همچنین در این همایش آخرین وضعیت روابط کارگزاری، بسته صادرات غیر نفتی در سال 96، چگونگی بهره گیری از منابع صندوق توسعه ملی و برنامه های آتی بانک بررسی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو