عصر بازار

معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری ایران:

ایران از کشورهای پیشرو جهانی در بخش تعاونی ها است

عصر اعتبار-معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری ایران گفت: اگر کشورهایی که تعاونی را به عنوان یکی از اهداف و ابزار مهم برای توسعه روستایی و کشاورزی قرار داده اند را در دنیا دسته بندی کنیم، ایران جزو چهار یا پنج مورد اول در جهان است که زیرساخت های اولیه را حدود ۷۰ سال پیش روی شبکه های اجتماعی و سرمایه های اجتماعی ملی و سنتی بنا کرده است.

ایران از کشورهای پیشرو جهانی در بخش تعاونی ها است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، 'عبدالرضا مسلمی' معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری ایران که برای شرکت در کنفرانس اتحادیه جهانی تعاون (ایکا) به مالزی سفر کرده ، روز دوشنبه گفت: بیش از 70 سال است که در بخش تعاون دارای ساختار سازمان یافته ای هستیم که ارتباطات خوبی با محافل بین المللی داشته و داریم.

    مسلمی با بیان اینکه که سازمان مرکزی تعاون روستایی جزو بنیان گذاران ایکا بوده است، بیان کرد: اتحادیه های این سازمان آرا خوبی در 'ایکا' دارند که نشان دهنده این است که دولت های ما همواره پس از انقلاب تلاش کرده اند که این شبکه را حفظ کرده و حمایت نمایند.
    وی با این عنوان که اتحادیه جهانی تعاون تلاش دارد اداره امور تعاون را کاملا غیر دولتی و غیروابسته به تعاون توسعه دهد، تصریح کرد: در کنفرانسی که مالزی میزبانی آن را بر عهده داشت معدود کشورهایی بودند که از بخش دولتی هیات ها را همراهی می کردند.
    کنفرانس جهانی و مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون با شعار 'قرارگیری مردم در مرکز توسعه' از روزهای 14 تا 17 نوامبر (23 تا 26 آبان) به میزبانی مالزی در محل هتل 'سان وی ریزورت' شهر عالم مالزی برگزار شد، که نمایندگانی از اتاق تعاون ایران، مجلس شورای اسلامی و اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران در آن حضور داشتند.
    معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری ایران بیان کرد: کار دولت در حوزه بین الملل نیست. دولت در داخل باید از شبکه حمایت کند و در عرصه بین الملل شبکه ها باید به گونه ای توانمند باشند که از حق و حقوق ملی خود دفاع کنند.
    'مسلمی' افزود: این سازمان در گذشته به واسطه تاثیراتی که داشته، عضو هیات مدیره ایکا بوده است در سال های اخیر نیز در سطح منطقه ای در حال تلاش برای کسب کرسی هایی بوده تا از ظرفیت خود برای کمک به توسعه تعاون در سطح بین المللی استفاده کند.
    وی بیان کرد که ایران جزو محدود کشورهایی است که در آن اتحادیه تعاونی و روستایی به مراتب قوی تر از اتحادیه و تشکل های تعاونی در بخش صنعت و بخش خدمات شهری هستند. هم سابقه تاریخی آنها طولانی تر است هم از نظر عضویت اعضای بیشتری دارند و هم مجامع آنها قانونی تر و نشست های آنها نیز منظم تر برگزار می شود. این یک سرمایه قابل توجه و دارایی ملی است قابل استفاده است.
    معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری ایران بر افزایش فعالیت و حضور شبکه ها در عرصه بین المللی تاکید کرد و گفت: این حضور نیازمند یک مجموعه تغییرات درونی شبکه ها است که باید ظرفیت های ارتباطی خود را توسعه دهند.
    'مسلمی' تعاون را به مثابه دو روی یک سکه دانست که یک روی آن کاملا اجتماعی و میزان تحرک اعضا، ارتباطات درونی و سطح تعامل آنها را نشان می دهد و یک روی دیگر تعاونی ها، کارکرد اقتصادی است.
    به اعتقاد وی، ایران در هر دو زمینه دارای تجربه هایی است که می تواند این قبیل تجربه ها را با کشورهای منطقه و جهان تبادل کند.
    این مقام ایرانی همچنین گفت که البته در هر یک از دو بخش چالش هایی هم وجود دارد. از جمله اینکه در ایران هنوز بنگاه های تعاونی به صورت مدرن اداره نمی شوند. بنگاه های در سطح درونی و ارتباطات بیرونی نیازمند آموزش و ارتباطات بیشتری هستند که این ارتباطات بین الملی می تواند به تبادل اطلاعات کمک کند تا هم مرکزی برای انتقال علم و تجربه ایران باشد و هم زمینه استفاده از تجارب دیگران را فراهم سازد.
    مسلمی در ادامه بیان کرد: برخلاف تعاونی هایی که در هند، بنگلادش و یا پاکستان وجود دارد، تعاونی ها در ایران تک منظوره هستند. تعاونی های روستایی ما بیشتر یک زنجیره تامین کننده کالاهای اساسی و تامین نهادهای کشاورزی هستند و در کنار آن تعاونی های کشاورزی کاملا موضوعی هستند.
    وی در پاسخ به اینکه آیا تعاونی ها عامل توسعه روستاها نیز بوده اند، گفت: اینکه بگوییم چه نسبت از رشد اقتصادی و تحول اجتماعی ناشی از تعاونی است، عدد و رقم دقیقی وجود ندارد، ولی هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ تجربی، در الگوی جدید توسعه، مشارکت مردم و داشتن نهادهای مردمی اصلی ترین و مهمترین موضوعات توسعه محسوب می شوند.
    وی با ارائه تعریفی از تعاونی به یک مجموعه انسان ها که با تجمیع ایده ها و سرمایه های خود می خواهند کار بزرگی انجام دهند، خاطرنشان کرد: تعاونی ها هدف توسعه در نظر گرفته نمی شوند، بلکه گاهی وسیله ای برای توسعه لحاظ می شوند.
    وی در ادامه با این عنوان که تعاونی های روستایی و کشاورزی اندکی عقب تر از تحولانی هستند که در محیط آنها اتفاق می افتد، بیان کرد: همه تلاش ها در بخش آموزش و توانمندسازی این است که تعاونی ها بتوانند بخش از تنش های محیطی را کنترل کنند. مثلا در هنگام نوسانات نرخ ارز شبکه های تعاون ممکن است ضرر و زیان زیادی کند.
    معاون توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره برداری ایران در پایان افزود: در حالی که تعاونی ها وظایف خود را در حوزه های مختلف انجام می دهند، با استفاده از تجربه های جهانی ، دانش موجود در کشور و فرصت هایی که از طریق قوانین و مقررات دولتی شکل گرفته باید بتوانند خود را به حدی ارتقا دهند که نگرانی های توسعه را رفع سازند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو