عصر بازار

خروج سرمایه‎های عربی از عربستان به سوئیس سرعت گرفت

عصر اعتبار- بانکداران بخش خصوصی می گویند، به دنبال بازداشت های اخیر، سرمایه گذاران عرب در حال انتقال سرمایه های خود از عربستان به سوئیس هستند. این روند انتقال سرمایه به حدی سرعت گرفته که از زمان وقوع انقلاب های عربی در خاورمیانه در سال ۲۰۱۱ تاکنون بی سابقه است.

خروج سرمایه‎های عربی از عربستان به سوئیس سرعت گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، با گذشت نزدیک به دو هفته از زندانی شدن سرمایه داران و چهره های متمول سعودی در هتل ریتز کارلتون ریاض، احساس بسیاری از سرمایه گذارانی که در حال بررسی سرمایه گذاری در بزرگترین کشور صادر کننده نفت جهان بودند، از حالت اشتیاق به حالت دلهره و ترس تغییر یافته است.

    یک سرمایه گذار برجسته در این باره گفت: «نیمی از طرف های همکاری تجاری من اکنون در هتل ریتز کارلتون زندانی هستند. با این وجود آنها می خواهند من در آنجا سرمایه گذاری کنم؟ به هیچ وجه.» وی افزود: «دیواری از پول که قرار بود به سمت عربستان سرازیر شود در حال فرو ریختن است.»

    تصفیه حساب های سیاسی به بهانه مبارزه با فساد که برخی از ثروتمندترین و شناخته شده ترین تجار سعودی از جمله میلیارد عربستانی شاهزاده الولید بن طلال را هدف قرار داده، سرمایه گذاران خارجی را نگران ساخته است. در شرایطی که مدیران سعودی در حال بررسی پیشنهادات برای سرمایه گذاری در برخی از پروژه های بزرگ از جمله شهر 500 میلیارد دلاری طراحی شده در دل کویر بودند، بازداشت های گسترده نگرانی هایی را در مورد رفتار عادلانه قضایی با افراد برانگیخته است.

    یک سرمایه گذار منطقه ای در این باره گفت: «یک روز ما در هتل ریتز کارلتون خوابیده بودیم و از فرا رسیدن دورانی جدید هیجان زده بودیم... اما روز بعد آنها این هتل را به زندان تبدیل کردند. این اقدام چه پیامی به ما ارسال می کند؟ ما به مقداری ثبات نیاز داریم.»

    روزنامه فایننشال تایمز هفته گذشته فاش کرد که مقامات سعودی در حال مذاکره با برخی از افراد بازداشتی هستند و به آنها پیشنهاد کرده اند که در قبال آزادی شان مبالغی را پرداخت کنند. به گفته دو منبع آگاه، در برخی موارد به افراد بازداشت شده پیشنهاد شده که در ازای به دست آوردن آزادی شان، 70 درصد از ثروتشان را به دولت واگذار کنند.

    این بازداشت ها در حالی صورت می گیرد که تداوم قیمت های پایین نفت موجب بروز رکود در اقتصاد عربستان شده و ریاض را با کسری بودجه 79 میلیارد دلاری در سال گذشته مواجه کرده است.

    بانکداران بخش خصوصی می گویند، سرمایه گذاران عرب در حال انتقال سرمایه های خود از عربستان به سوئیس هستند. این روند انتقال سرمایه به حدی سرعت گرفته که از زمان وقوع انقلاب های عربی در خاورمیانه در سال 2011 تاکنون بی سابقه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو