عصر بازار

بازگشت یورو به اوج سابق

عصر اعتبار- این روزها معامله‌گران به میزان فزاینده‌ای یورو خریداری می‌کنند و به نظر می‌رسد ارز واحد اروپایی در حال بازگشت به روزهای اوج سابق است.

بازگشت یورو به اوج سابق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ارز واحد اروپایی که تا همین چند سال پیش تقریبا مترادف بی‌ثباتی سیاسی شده بود و حتی با تهدیدهایی برای حیاتش مواجه بود، اکنون در شرایطی که دارایی‌های پرریسک در سراسر جهان فروخته می‌شوند، خریداران را جذب می‌کنند. جذابیت یورو منعکس کننده خوش‌بینی نسبت به رشد و تورم در اروپا حتی در شرایطی است که مقامات بانک مرکزی این منطقه نسبت به تعدیل تدابیر محرک مالی محتاط مانده‌اند.

    به گفته ویراج پاتل، استراتژیست ارز در شرکت ING Groep، اروپا به مقصد جذابی برای سرمایه‌ گذاری مالی تبدیل می‌شود و سرمایه‌گذاران مالی میان مدت که نسبت به روندهای سیاسی گسترده و وقایع اقتصادی دوره‌ای حساس‌تر هستند، به این منطقه علاقه پیدا می‌کنند. در حالی که سرمایه‌گذاران دست‌کم تا سال 2019 روی هیچ افزایش نرخ بهره‌ای از سوی بانک مرکزی اروپا حساب نمی‌کنند، استراتژیست‌ها می‌گویند نادیده گرفتن زمینه اقتصاد کلان روبه بهبود این قاره آن هم زمانی که یورو در برابر همتایانش مورد مقایسه قرار می‌گیرد، دشوارتر می‌شود.

    در شرایطی که نرخ‌های بهره اروپا همچنان در رکورد پایینی قرار دارند، ارز واحد اروپایی هنوز نتوانسته به بالای مرز 1.20 دلار صعود کند، اما پشت بهبود اخیر این ارز این واقعیت نهفته است که بانک مرکزی اروپا ممکن است دیگر بهانه‌ای برای حفظ تدابیر محرک مالی خود نداشته باشد و سیاست‌گذاران اروپایی ممکن است بزودی به این نقطه برسند.

    ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، اخیرا اظهار کرد: رشد دستمزد بایستی تسریع شود و کمک کند تورم به هدف حدود دو درصدی بانک مرکزی بازگردد. اظهارات دراگی به دنبال اظهارات ایو مرش، یکی از اعضای هیات مدیره بانک مرکزی اروپا صورت گرفت که عنوان کرد بازارها به اشتباه منتظر یک دور دیگر تمدید خرید دارایی پس از سپتامبر سال 2018 هستند.

    بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران، یورو در سال آینده به 1.22 دلار و در سال 2019 به 1.25 دلار صعود خواهد کرد. بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی کرده یورو در 12 ماه آینده به 1.20 دلار افزایش خواهد یافت و تغییراتی که امسال به رشد ارزش این ارز کمک کردند، فضای بیشتری پیدا خواهند کرد.

    به گفته واسیلی سربریاکف، استراتژیست بازار ارز در بانک کردیت اگریکل، مازاد حساب جاری منطقه یورو که معیار گسترده تجارت و خدمات است، از جذابیت یورو به عنوان دارایی مطمئن حمایت کرده است. در مجموع یورو در فضای بدون ریسک عملکرد نسبتا خوبی داشته است. ثبات سیاسی فزاینده نیز بی‌تاثیر نبوده است ریسک‌های ناشی از رویدادهایی مانند انتخابات فرانسه اکنون تا حد زیادی فروکش کردند و تاثیر اختلالات غیرمنتظره‌ای مانند ناآرامی‌های اخیر در کاتولونیا نیز نسبتا خنثی شده است. شرایط کنونی با صحنه‌هایی که در اوج بحران بدهی یورو در این قاره به چشم می‌خورد، فاصله زیادی دارند. در مقابل سایر ارزهای بزرگ مانند دلار و پوند در حال حاضر گرفتار ابهامات سیاسی بزرگ پس از انتخابات سال گذشته آمریکا و رای بریگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) شده‌اند. رشد ارزش یورو در حالی روی می‌دهد که سرمایه‌گذاران انتظارات برای توسعه اقتصادی اروپا را بالاتر برده‌اند و بازار منتظر دورنمای قوی‌تری برای تورم است.

    تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ نرخ رشد پیش‌بینی برای منطقه یورو در سال جاری را 2.2 درصد اعلام کرده‌اند که بالاتر از نرخ حدود 1.5 درصد برآورد شده در آغاز ژانویه است. آمار تولید ناخالص داخلی آلمان که هفته گذشته منتشر شد و بهتر از حد مطلوب بود منعکس‌ کننده توان اقتصاد اروپاست که در مسیر بهترین سال رشد خود در یک دهه اخیر قرار دارد و انگیزه بیشتری به خریداران یورو می‌دهد و در حالی که رشد تورم کمتر از هدف دو درصد بانک مرکزی اروپا مانده و سیاست‌گذاران همچنان در تعدیل تدابیر محرک مالی فوق العاده محتاط مانده‌اند، متوسط نرخ تورم پنج ساله به بالاترین سطح از مارس صعود کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی