عصر بازار

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری تشریح کرد:

فرهنگ سازی و تنوع ابزارها، مسیر توسعه مداوم بازار سرمایه

عصر اعتبار- آنچه همواره در بازار سرمایه کشور جریان دارد معلول شرایط کلان اقتصادی است، در صورتی که اقتصاد با چالش مواجه باشد یا میزان ریسک افزایش یابد، سرمایه گذاران آن را حس می کنند.

فرهنگ سازی و تنوع ابزارها، مسیر توسعه مداوم بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا ، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری، ضمن بیان مطلب فوق، در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: بخشی از عملکرد اصلی بازار سرمایه مربوط به شرایط کلی اقتصادی است و برای رشد بورس باید منتظر تحولات در بخش اقتصاد کلان بود. به عنوان مثال اگر سال آینده رشد اقتصادی کشور و تولید افزایش یابد، ریسک های بین المللی کاهش داشته باشد و مشکلات شبکه بانکی کم شود به طور خودکار بازار سرمایه شاهد رونق خواهد بود.

    وی با بیان اینکه برای توسعه بازار سرمایه باید مدیران و فعالان با برنامه ریزی مناسب؛ شفافیت و نقد شوندگی را افزایش دهند، افزود: سازمان بورس با طرح راهکارها و صدور بخش نامه در حال حل این مشکل است.

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری در خصوص نقدشوندگی و حجم معاملات، گفت: یکی از مسایل بازار سرمایه تنوع ابزارهای مالی است. با وجود اینکه نسبت به سال های گذشته ابزارهای خوبی به بازار معرفی شدند اما با توجه به حجم بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای مشابه در دنیا، همچنان نیاز به ابزارهای مالی بیشتر و متنوع تر احساس می شود.

    سعید اسلامی ادامه داد:  علاوه بر این، نیاز است ابزارهایی در بازار تعریف شوند که در زمان رکود یا رونق به روند معاملات کمک کند.

    وی با تاکید بر اینکه توسعه ابزارهای مالی به نقدشوندگی جریان بازار کمک می کند، اضافه کرد: توسعه ابزار ها باعث جذب سلیقه های مختلف و سرمایه گذاران با درجه ریسک پذیری متنوع می شود و در نتیجه درجه نفوذ بازار را افزایش می دهد.

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری یکی دیگر از راه های توسعه بازار سرمایه را فرهنگ سازی دانست و گفت: کانون نهادهای سرمایه گذاری و هر نهاد خود انتظام یک وظیفه اساسنامه ای فرهنگ سازی در حوزه بازار سرمایه دارد، اما اجرای این وظیفه به ظرفیت اقتصاد کشور باز می گردد. طی سال های گذشته میلیاردها تومان از بودجه شرکت های بانکی که عمدتا در آن سالها به عنوان شرکت دولتی محسوب می شدند در رسانه ملی صرف تبلیغ شد.

    به گفته دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری اگر دولت تمایل دارد سهم تامین مالی بخش تولیدی کشور از طریق بازار سرمایه را افزایش دهد موظف است حداقل بخشی از آنچه طی 4 دهه گذشته از بودجه بانک ها به عنوان شرکت های دولتی صرف تبلیغ و هدایت منابع به سمت بانک ها شده را صرف تبلیغ و فرهنگ سازی برای بازار سرمایه کند.

    وی ادامه داد: در سه الی 4 سال اخیر یکی از مشکلات بازار سرمایه و اقتصاد کشور نرخ های بهره بالا و غیر واقعی بود. نرخ بهره بانکی به دلیل عدم نظارت کافی بانک مرکزی و مشکلاتی از این نوع بسیار بالا و غیر واقعی بود.

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری، اضافه کرد: با توجه به تبلیغات دولتی و وجود بانک های خصوصی به عنوان بخش بدون ریسک بازار پول ایران و حوزه سرمایه گذاری، تمایل مردم به سرمایه گذاری در دارایی های واقعی کاهش یافت. افراد تمایلی به احداث یک کارخانه نداشتند و ترجیح  می دادند سرمایه خود را به بانک منتقل و نرخ های بالای سود را بدون نظارت بانک مرکزی دریافت کند.

    اسلامی ادامه داد: موضوع بازار سرمایه محدود به رسانه های تخصصی است. به این ترتیب که در رسانه های عمومی مثل بیلبوردهای تبلیغاتی، سمینارهای عمومی و صدا و سیما اثری از تبلیغات برای بازار سرمایه کشور وجود ندارد و تنها اخبار محدود و خاص در رسانه های عمومی کشور منعکس می شود.

    وی، ادامه داد: البته در آن شرایط حتی تبلیغات بازار سرمایه هم اثرگذار نبود و سرمایه گذاران بانک ها را با سود بالا به هر بازاری از جمله بازار سرمایه ترجیح می دانند.

    اسلامی با تاکید بر اینکه زمانی که یک بخش از اقتصاد در یک تعادل نابهنجار قرار می گیرد توسعه بخش های دیگر هم با چالش جدی مواجه می شود، گفت: یکی از وظایف دولت ها این است که مردم را برای تصمیم های اقتصادی درست هدایت کنند. این بخش با اطلاع رسانی صورت می گیرد.

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری یکی از اقدامات کانون نهادهای سرمایه گذاری در مسیر فرهنگ سازی را مسابقه تحلیل برتر دانست و گفت: در کانون تلاش شده چند برنامه برای فرهنگ سازی اجرایی شود. این برنامه ها برای فرهنگ سازی مدیران، عمق بخشی بازار سرمایه و آشنایی عموم جامعه پیش بینی شده است.

    وی با بیان اینکه یکی از برنامه های پیش بینی شده در مسیر فرهنگ سازی تحلیل برتر بود، گفت: تا 30 آبان تحلیل ها دریافت و تا پایان آذر ماه بررسی می شود، البته تعداد آنها زیاد نیست ولی همین تعداد هم امیدوار کننده است. تحلیل برتر با هدف فرهنگ سازی و ارتقای سطح دانش و تحلیل متخصصین برگزار شد و البته مخاطب آن عموم جامعه نبود.

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری در پایان تصریح کرد: همه نهادهای دولتی و خصوصی  مسولیت اجتماعی دارند. ما نیز در تلاش هستیم تا ارتباط خود را با کانون های مردم نهاد بیشتر کنیم، در این راستا از محک و کهریزک بازدید شد.

    وی با تاکید بر اینکه توسعه مسولیت های اجتماعی توسط نهادها اعتماد در جامعه ایجاد می کند، گفت: این احساس که در بازار سرمایه گروهی از افراد هستند که فقط به پول فکر می کنند حس خوبی نیست و ما وظیفه داریم برای توسعه بازار سرمایه این نگاه را تغییر دهیم و برای این موضوع نیاز به همراهی و همکاری رسانه ها داریم.

    به گزارش سنا، اعضای هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در کنار مدیران و مسوولان ارشد و تمامی کارمندان و کارکنان این سازمان نیز در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی خود در پی وقوع زمین لرزه شدید در غرب کشور که منجر به آسیب دیدن بخش گسترده ای از هموطنانمان در استان کرمانشاه شد، همگام با سایر ارکان اقتصادی کشور، به منظور همدردی و همراهی با مردم شریف و مظلوم این مناطق، از یک تا ٥ روز حقوق خود را برای کمک به آسیب دیدگان زلزله غرب کشور اختصاص دادند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی