عصر بازار

مدیرکل دفتر اروپاو آمریکای سازمان توسعه و تجارت کشور :

بهبود روابط بانکی با بریتانیا از اولویت های سازمان توسعه و تجارت

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر اروپاو آمریکای سازمان توسعه و تجارت کشور گفت: بهبود روابط بانکی با بریتانیا یکی از مهم ترین اقدامات برای توسعه روابط با این کشور است.

بهبود روابط بانکی با بریتانیا از اولویت های سازمان توسعه و تجارت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، «بهروز حسن الفت» ، درباره سفر «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس به کشور، گفت: ماهیت این سفر، سیاسی است و از طریق وزارت امور خارجه هماهنگی های لازم در این باره انجام شده است.

    این مقام مسؤول درباره روابط تجاری ایران و انگلیس اظهار کرد: میزان صادرات و واردات ما به این کشور بر مبنای گمرک در سال 1395 به ترتیبت 40 میلون دلار و 366 میلیون دلار بوده است و همچنین در هفت ماهه نخست سال 1396 نیز به ترتیب 29 میلیون دلار صادرات و 536 میلیون دلار واردات داشتیم.
    وی، عمده کالاهای صادراتی کشورمان به بریتانیا را شامل انواع کفپوش ها در حوزه فرش، فرش ماشینی و موکت، مواد پتروشیمی همچون پلی اتیلن، محصولات آهن، فولاد، کُرک، سوماک و خرما عنوان کرد.
    مدیر دفتر اروپا و آمریکا، ذرت دامی، لوبیا، سویا، کنجاله، نیشکر، کائولین، خاک های رسی کائولینی، مکمل های دارویی، ماشین آلات و دستگاه ها را عمده ترین کالاهای وارداتی از بریتانیا برشمرد.
    وی با بیان اینکه تراز تجاری ایران و بریتانیا در سال 1395 نسبت به 1394 بهبود یافته، افزود: تراز تجاری ایران و انگلیس در سال 1394، منفی 376 بود که در سال 1395 به منفی 326 رسید.
    الفت اعلام کرد: تراز تجاری هفت ماهه ابتدای امسال به رقم منفی 507 رسیده و دلیل آن نیز واردات نهاده های دامی و محصولات کشاورزی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته و افزایش وارداتی در زمینه ماشین آلات و تجهیزات و محصولات صنعتی نداشتیم.
    وی درباره توسعه روابط میان دو کشور گفت: بهبود روابط بانکی با بریتانیا به منظور تسهیل فعالیت شرکت ها از اولویت های ماست.
    الفت عنوان کرد: در زمان حاضر دو یا سه شعبه از بانک های ایرانی در بریتانیا فعالیت می کنند اما طرف بریتانیایی مجوزهای لازم برای کار با پوند را به آنها نداده و در عملیات بانکی این شعبه ها محدودیت هایی وجود دارد و آنها تحت قوانین این کشور فعالیت می کنند و بنابراین لازم است اقدامات مقتضی در این زمینه انجام شود.
    وی تصریح کرد: در زمینه صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، ارتباطات، فروش و تعمیر موتور هواپیما، خدمات فنی و مهندسی، توسعه فرودگاه امام (ره)، ایجاد بیمارستان، تولید دارو و سرم و توربین های بادی با بریتانیا همکاری داریم و برخی شرکت ها نیز برای توسعه روابط مشخص شده است.
    مدیر دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه و تجارت با تأکید بر تعامل با انگلیس بر توسعه زیرساخت ها به ویژه در حوزه حمل و نقل، افزود: باید موافقت نامه حمل و نقل هوایی و دریایی، یادداشت تفاهم همکاری بین بنادر داشته باشیم و همچنین در زمینه دریافت و صدور روادید نیز همکاری متقابل صورت گیرد.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره همکاری در زمینه نیرو و انرژی نیز گفت: انرژی های نو و نیروگاه های انرژی، یکی دیگر از زمینه های همکاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
    الفت تأکید کرد: در بحث سرمایه گذاری و حمایت های اقتصادی به موافقت نامه های پایه ای از جمله تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری مستقیم، همکاری های گمرکی، تبادل هیأت های سرمایه گذاری و ایجاد خط اعتباری فاینانس نیاز است که باید در اولویت های بعدی توسعه روابط با بریتانیا توجه ویژه ای به آن داشته باشیم.
    «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در جریان سخنرانی خود در مجلس عوام انگلیس، اعلام کرد که به ایران سفر می کند و در جریان سفرش پیرامون تمام موضوعات کنسولی بحث و رایزنی خواهد کرد.
    وزارت امور خارجه انگلیس در آستانه سفر قریب الوقوع بوریس جانسون به ایران، در حال بررسی مجموعه ای از تدابیر با هدف کاستن از تنش ها در روابط لندن- تهران است.
    آخرین بار، فیلیپ هاموند وزیر خارجه وقت انگلیس در سال 2015 میلادی برای بازگشایی سفارت انگلیس به تهران سفر کرده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی