عصر بازار

افزایش تعاملات ایران و اروپا از سر گرفته شد

عصر اعتبار- موقعیت ویژه ایران در تولید محصولات کشاورزی، نظر بسیاری از کشورها را برای سرمایه گذاری و توسعه روابط تجاری به خود جلب کرده است که تحقق این امر در پایداری اقتصاد نقش بسزایی دارد.

افزایش تعاملات ایران و اروپا از سر گرفته شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، موقعیت ویژه ایران در تولید محصولات کشاورزی به همراه فضای امن اقتصادی،انگیزه خوبی برای  کشورهای عضو اتحادیه اروپا فراهم کرده است.

    براین اساس، بعد از پسابرجام، بیش از 200 هیات تجاری و اقتصادی عمدتا از اروپا برای سرمایه گذاری به ایران آمدند تا بتوانند با سرمایه گذاری مشترک، روابط تجاری خود را گسترش دهند.

    البته ناگفته نماند که تا پیش از تحریم ها، اتحادیه اروپا شریک نخست تجاری ایران بود که با اعمال تحریم ها و کاهش مبادلات تجاری اقتصادی ایران و اروپا، بازهم کشور توانست مسیر رشد را ادامه دهد.

    با وجود آنکه توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی به درآمد های نفتی، یکی از اهداف مورد توجه دولتمردان در ادوار مختلف بوده است چرا که نه تنها از دیدگاه ارزآوری بلکه از حیث ایجاد اشتغال و پایداری اقتصاد اهمیت فراوانی دارد.

    حال جای سوال است که در جهت افزایش همکاری میان اتحادیه اروپا و ایران،  تسهیل شرایط بانکی به عنوان مهم ترین اصل تحقق می یابد؟

    رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی  با اشاره به اهمیت ویژه بخش کشاورزی در اقتصاد اظهار کرد:براساس اعلام سازمان فائو، ایران به سبب پتانسیل بالا در بخش کشاورزی قادر به تامین محصولات غذایی خود و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

    وی با اشاره به تمایل اتحادیه اروپا به سرمایه گذاری مشترک با ایران افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی و پتانسیل بالای تولید در کشور، مقامات اتحادیه اروپا در سفر اخیر خود به ایران به این نتیجه رسیدند که می توانند سرمایه گذاری مشترکی  در زمینه واردات و صادرات با ایران داشته باشند.

    نورانی با اشاره به چالش های پیش رو جذب سرمایه در ایران گفت: با وجود مشکلات متعدد در زیرساخت های صادراتی، مسوولان امر باید تمهیداتی برای رفع آن به کار گیرند چرا که هدف از توسعه صادرات محصولات کشاورزی، خروج وابستگی اقتصاد از ارز نفتی است.

    رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به دستاورد مهم سفر اخیر هیات بلند پایه مقامات اتحادیه اروپا به ایران تصریح کرد: تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران در توسعه روابط میان دو کشور تاثیر بسزایی دارد از این رو، این امر در دستور کار وزارت امور خارجه ایران قرار گرفته است.

    اتحادیه اروپا در صدد توسعه روابط تجاری خود با ایران است

    کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران  گفت: با توجه به عزم اتحادیه اروپا برای افزایش تجارت میان دوکشور، تسهیل تعاملات بانکی و مالی امری ضروری است.

    وی افزود: مقامات اتحادیه اروپا معتقدند که اظهارات اخیر رییس جمهور آمریکا تاثیری در ارتباط با ایران ندارد چرا که آنها با پایبندی به تعهدات برجام درصدد افزایش روابط تجاری خود هستند.

    زرگران، با اشاره به ضرورت اخذ مجوز و گواهی لازم محصولات کشاورزی برای صادرات به اتحادیه اروپا تصریح کرد: در برخی کالاها نظیر زعفران و پسته مزیت نسبی و خدادادی وجود دارد و به سهولت امکان صادرات آن به بازارهای هدف، میسر است اما در خصوص مابقی محصولات ،افزایش کیفیت امری ضروری تلقی می شود.

    این مقام مسوول در پایان، با اشاره به دلایل انگیزه مقامات اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری در ایران یادآورشد: ثبات اقتصادی و تورم سال های اخیر در کشور، انگیزه خوبی برای بسیاری از کشورها به سبب فضای امن کسب و کار در ایران فراهم کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو