عصر بازار

بی‌وزنی دلار در بازار‌ها

عصر اعتبار- پاسخ منفی حزب دموکرات آزاد آلمان به ائتلاف «مرکل» صبح یورو را کاهشی کرد اما بی‌حسی دلار نسبت به افت رقیب اروپایی، روند کاهشی صبحگاهی را به روند افزایشی عصر تغییر داد. یورو پس از افت ۶دهم درصدی صبح، عصر دیروز را با ۶/ ۰ درصد تقویت ادامه داد تا نرخ برابری یورو به دلار تا ساعت ۴ بعد از ظهر بی‌تغییر باقی بماند.

بی‌وزنی دلار در بازار‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اولین علامت بی‌وزنی دلار در بازار‌ها با بازگشت شاخص یورو (اینوور) به‌رغم پتانسیل کاهشی یورو مخابره شد. در ادامه اونس طلا نیز بدون توجه به افت شاخص دلار، تضعیف شد تا علامت دوم نیز تولید شود. افت دلار در شرایط معمول، اونس فلز زرد را تقویت می‌کند؛ اما فلز زرد تنها به دلیل سقف مقاومتی 1294 دلاری وارد کانال کاهشی شده و دلار را نادیده گرفته بود.


    گسست سیاسی آلمان‌ها

    یورو پس از شکست آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در راه ایجاد ائتلاف سیاسی، دیروز 6/ 0 درصد افت صبحگاهی را تجربه کرد. ژرمن‌ها همواره پشتیبان اصلی اتحادیه اروپا و ارز اروپایی بوده‌اند؛ بنابراین هرگونه اخلال سیاسی و اقتصادی در آلمان یورو را تضعیف می‌کند. پس از انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر آلمان که با کاهش تعداد کرسی‌های ائتلاف مرکل همراه شده بود، دبیر کل حزب سوسیال دموکرات، مارتین شولتز، جدایی خود را از این ائتلاف اعلام کرد. در آن زمان انزوای حزب دموکرات مسیحی، به ریاست مرکل، یورو را با افت شدیدی روبه‌رو کرد. پس از انزوای حزب حاکم، تلاش‌ها برای ایجاد نسخه جدیدی از ائتلاف، یورو را به روال معمول باز گرداند. اما یکشنبه شب، تنش‌های ائتلافی بازهم یورو را تحت فشار قرار داد. حزب دموکرات آزاد پاسخ منفی خود را به ائتلاف با حزب مرکل اعلام کرد و به تبع آن یورو در بازار جهانی صبح دوشنبه با 6/ 0 درصد افت مواجه شد.
    بازگشت یورو با سکوت دلار

    تضعیف صبح دوشنبه یورو فرصت مناسبی برای رقبای ارزی مانند دلار پدید آورده بود اما شاخص دلار کماکان در موضع ضعف خود باقی ‌ماند. بازار جهانی عدم استقبال مثبت دلار از افت یورو را با جبران افت یورو تا ساعت 4 بعد از ظهر پاسخ داد. نرخ برابری یورو به دلار در بازار دوشنبه در عدد 179/ 1 باز شد و در نوبت‌های صبح و عصر دو روند متفاوت از خود بروز داد. در ابتدا تضعیف قدرت آنگلا مرکل این نرخ را تا عدد 172/ 1 پایین کشید. اما در ادامه عقب‌نشینی دلار باعث شد تا نرخ برابری یورو به دلار بار دیگر به عدد 179/ 1 بازگردد. بی‌اطمینانی از شرایط سیاسی، دلیل عمده‌ای است که کارشناسان به عقب‌نشینی دلار نسبت می‌دهند. این بی‌اطمینانی که در حال سرایت از سیاست به حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی است، شاخص دلار را تا ساعت 4 عصر دیروز با رشد منفی 37/ 0 درصدی همراه کرد. شاخص دلار که دیروز در عدد 94 واحد هفته خود را آغاز کرده بود، تا ساعت 5 بعد از ظهر به 76/ 93 واحد نزول کرد.
    طلا زیر سقف مقاومتی

    اونس طلا بی‌توجه به افت شاخص دلار، دوشنبه را در یک کانال کاهشی آغاز کرد و تا عصر دیروز در همان کانال حرکت کرد. افت دلار همواره عاملی افزایشی برای فلز زرد تلقی می‌شود اما شرایط بازار دوشنبه از رابطه معکوس دلار و طلا تبعیت نکرد تا افت 37/ 0 درصدی شاخص دلار با افت 27/ 0 درصدی اونس فلز زرد همراه شود. عدم تبعیت از رابطه معمول پای مولفه‌های تکنیکال به تحلیل روند اونس فلز گرانبها باز کرد. تحلیلگران فنی بازار طلا، تقویت جمعه پیش را به سقف مقاومت قیمتی تشبیه کرده بودند که اونس طلا برای عبور از آن به سیگنال‌های قوی نیاز خواهد داشت. در نبود سیگنال قدرتمند، قیمت اونس فلز زرد که با سقف مقاومتی 1294 دلاری برخورد کرده بود نتوانست این مرز را بشکافد و به قیمت‌های پایین‌تری بازگشت کرد. اونس فلز زرد صبح دیروز در قیمت 1294 دلاری باز شد، اما تا ساعت 6 و  30دقیقه عصر به قیمت 1287 دلاری عقبگرد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی