عصر بازار

۱۱ میلیون ایرانی خدماتی‌اند

عصر اعتبار- در حالی که توجه به تولید می تواند زمینه ای مناسب برای توسعه اشتغال و رونق اقتصاد باشد که مشاهده می کنیم طبق گزارش رئیس مرکز آمار مشاغل خدماتی رو به رشد است.

۱۱ میلیون ایرانی خدماتی‌اند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، رکود یکی از زمینه های  توسعه اشتغال و رونق تولید است و بارها کارشناسان بیان کرده اند که در صورتی که تولید رونق یابد بیکاری حل می شود امااین روزها مشاهده می کنیم به جای رونق در بخش تولید  بخش خدمات رو به رشد است،  از سال 95 که 11میلیون و 482هزار نفر در بخش خدمات بودند امسال به 11میلیون و 798 هزار نفر در بخش خدمات رسیده ایم.

    *رئیس مرکز آمار:نرخ بیکاری در کشور 11.8 درصد است

    رئیس مرکز آمار ایران گفت: براساس آخرین نتایج نمونه گیری، جمعیت فعال اقتصادی کشور 26 میلیون و 980 هزار نفر بود که از این تعداد سه میلیون و 156 هزار نفر معادل 11.8 درصد به طور مطلق بیکار بوده اند.

    امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایان براساس آخرین نتایج نمونه گیری از نیروی کار در تابستان امسال تعداد 23 میلیون و 827 هزار نفر در کشور شاغل بوده اند که 9.2 درصد دارای اشتغال ناقص یعنی بین یک تا 44 ساعت کار در هفته هستند.

    وی به میزان اشتغال در بخش های مختلف اقتصادی اشاره کرد و گفت: از مجموع 23 میلیون و 827 هزار نفر شاغل، چهار میلیون و 500 هزار نفر در بخش کشاورزی، هفت میلیون و 480 هزار نفر در بخش صنعت و 11 میلیون و 798 هزار نفر در بخش خدمات خدمات ارایه می دهند.

    وی در ارتباط با تعریف اشتغال و افراد جویای کار گفت: مرکز آمار ایران این مهم را به سه دسته مطلق بیکاری (حتی یک ساعت کار نکرده اند)، اشتغال ناقص (بین یک تا 44 ساعت کار در هفته) و اشتغال کامل (کار بیش از 44 ساعت در هفته) تقسیم بندی کرده است.

    رئیس مرکز آمار ایران اظهار کرد: برای اینکه ببینیم حجم کار انجام شده توسط اشتغال ناقص، کامل و اضافه کار چقدر است باید مجموع حجم کار به تعداد شاغلان تقسیم شود که عدد به دست آمده همان عدد قانون کار خواهد بود. این بدان معناست که به طور متوسط تعداد شاغلان کشور، مجموع کل اشتغال ناقص و کامل است که مطابق با قانون کار خدمات ارایه می دهند.

    وی با بیان اینکه برای مفاهیم آماری همه کشورها باید تابع یک تعریف باشند افزود: تعریفی که برای فرد شاغل در طرح های آمارگیری مورد استفاده قرار می گیرد بین المللی بوده و به مرکز آمار ایران مربوط نیست.
    پارسا بیان کرد: مرکز آمار ایران مانند آزمایشگاهی است که وضعیت اشتغال و بیکاری را بررسی می کند لذا در طرح نیروی کار قرار نیست به این سئوال که آیا این اشتغال معیشت خانوار را تامین می کند یا خیر، پاسخگو باشد.

    پارسا گفت: افرادی که نسبت به آمار ارایه شده نرخ اشتغال و بیکاری مرکز آمار گلایه دارند به این دلیل است که نرخ اشتغال ناقص را با بیکار مطلق جمع می زنند در حالیکه اینگونه نیست، باید در اولویت نخست به فکر بیکار مطلق و سپس اشتغال ناقص بود.

    وی افزود: اشتغال ناقص نیز به 2 دسته افرادی که تمایل به کار بیشتر دارند و کسانی که تمایل به کار بیشتر ندارند تقسیم می شود لذا آماری که مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرجع اشتغال و بیکاری در اختیار نهادهای سیاستگذار و برنامه ریزان قرار می دهد همه موارد تعیین اشتغال از جمله اشتغال ناقص، کامل و غیره را در بر دارد.

    رئیس مرکز آمار گفت: از مجموع اشتغال ناقص کشور (9.2 درصد) 2 سوم این افراد اصلا دنبال کار بیشتر نیستند و یک سوم دنبال کار بیشتر و بهتر هستند. نرخ مشارکت اقتصادی درصد جمعیت بالای 10 سال که دنبال کار هستند در کشور 41 درصد و در خراسان جنوبی 41.3 درصد است که از میانگین کشوری بالاتر است.

    * نرخ اشتغال ناقص خراسان جنوبی 14.8 درصد است

    رئیس مرکز آمار ایران افزود: متوسط رشد سالانه تعداد شاغلان از سال 90 تا 95 در کشور سالانه 2.4 درصد و در خراسان جنوبی 4.4 درصد برآورد شده است. نرخ اشتغال ناقص استان در تابستان امسال 14.8 و در بهار 12.1 درصد بود که نسبت به متوسط کشور آمار بالایی است.

    وی با بیان اینگه گاهی اوقات تفسیر آمار و ارقام شبهه ایجاد می کند افزود: اینکه گفته می شود تورم کشور از 30 درصد به 8.2 درصد کاهش یافته است به این معنا نیست که به همین نسبت قیمت ها کاهش یافته بلکه به این معناست که قبلا هر سال قیمت ها بیش از 30 درصد افزایش داشت که امسال 8.2 افزایش یافت. مردم خراسان جنوبی در سرشماری سال 95 همکاری بی نظیر داشتند و در اجرای طرح های آمارگیری که به صورت مستمر در سال انجام می شود مشارکت مردم استان قابل تحسین است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو