عصر بازار

کناره‌گیری یلن از هیات فدرال‌رزرو

عصر اعتبار- جنت یلن پس از تصمیم ترامپ مبنی‌بر کنار گذاشتن وی از کرسی ریاست فدرال‌رزرو، از عضویت در هیات‌مدیره این بانک استعفا داد. استعفای یلن باعث شد بازار‌ها احتیاط بیشتری از خود به نمایش بگذارند و به انتظار سیگنال جلسه روز آینده «کمیته بازار باز» بنشینند.

کناره‌گیری یلن از هیات فدرال‌رزرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، جنت یلن پس از تصمیم ترامپ مبنی‌بر کنار گذاشتن وی از کرسی ریاست فدرال‌رزرو، از عضویت در هیات‌مدیره این بانک استعفا داد. استعفای یلن باعث شد بازار‌ها احتیاط بیشتری از خود به نمایش بگذارند و به انتظار سیگنال جلسه روز آینده «کمیته بازار باز» بنشینند. بازار جهانی طلا هم به نوبه خود درگیر احتیاط بازارها شد، اما افت شدید دوشنبه‌شب فلز زرد نیاز به تعدیل داشت. نیاز اونس به تعدیل، دیروز به کمک دو مولفه تسهیل شد. بازگشت تنش‌های مربوط به بحران ژئوپلیتیک کره‌شمالی مولفه اول را به‌وجود آورد. قرارگیری نام کره‌شمالی در لیست سیاه تامین‌کنندگان مالی تروریسم، بحران کره‌ را احیا کرد تا گرایش به سرمایه‌گذاری روی کالاهای امنی مانند طلا افزایش یابد. اونس فلز زرد با توجه به افزایش تقاضا‌ در بازار صبح دیروز را با شیب صعودی آغاز کرد. گزارش‌های بازار طلای فیزیکی و زینتی در چین از نظر کارشناسان مولفه دوم شکل‌دهنده روند صعودی فلز گرانبها در روز گذشته بود. سود خرده‌فروشان و عمده‌فروشان طلا در بازار‌های چینی پس از 3 سال افزایش یافته بود و این امر از بازگشت تمایل چینی‌ها به مصرف طلا حکایت داشت. افزایش تقاضای طلا در چین، بازار آسیایی طلا را داغ کرد و موج افزایشی ثانویه را روانه بازار فلز زرد کرد.


    استعفای یلن بازارها را محتاط کرد
    جنت یلن، رئیس کنونی فدرال‌رزرو، نامه رسمی استعفای خود را روز دوشنبه خطاب به دونالد ترامپ نوشت. وی عنوان کرد تنها تا زمان آغاز به‌کار رئیس جدید فدرال‌رزرو در هیات‌مدیره این بانک باقی خواهد ماند. یلن که از سال 2014 جانشین «بن‌برنانکی» در صدر فدرال‌رزرو شده بود، با توجه به اعلام نامزدی «جروم پاول» توسط ترامپ، از عضویت در هیات‌مدیره این بانک استعفا داد. یلن طبق قانون تا سال 2024 عضو رسمی هیات سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو محسوب می‌شد، اما با استعفای خود یک کرسی خالی دیگر در این هیات ایجاد کرد. پیش از این «استنلی فیشر» نیز از این هیات خارج شده بود. ترامپ باید علاوه بر پر کردن صندلی‌هایی که از پیش خالی بودند، جانشین مناسبی برای یلن به کمیته بانکی سنا معرفی کند. در این شرایط، سیطره ترامپ بر سیاست پولی آمریکا بیش از پیش افزایش خواهد یافت. کارشناسان معتقدند ترامپ از هیچ فرصتی برای معرفی کاندیداهای هم‌جهت با خود، فروگذار نخواهد کرد و سیاست پولی و مالی آمریکا ممکن است وارد شرایط بحرانی شود. یلن بیش از 3 دهه در فدرال‌رزرو حضور فعال داشت و از سال 2010 میلادی که به عنوان معاون فدرال‌رزرو انتخاب شد، تاثیرات عمیقی بر بهبود شرایط اقتصادی کشورش گذاشت. نرخ بیکاری در زمانی که او به عنوان معاون جدید فدرال‌رزرو معرفی شد، بالای 9 درصد بود. این نرخ هم‌اکنون حدود 1/ 4 درصد است و شرایط عمومی اقتصادی نیز در وضعیت مناسبی ارزیابی می‌شود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی، تغییر ریاست فدرال‌رزرو را تصمیم خطرناکی برای اقتصاد آمریکا پیش‌بینی کرده بودند. روز گذشته این دیدگاه در بازار‌های جهانی نیز سایه انداخت و باعث شد معامله‌گران در انتظار جلسه روز آینده کمیته بازار باز آمریکا، محتاطانه گام بردارند.

    افزایش کم‌سابقه عرضه، دوشنبه شب
    اونس طلا رشد هفته گذشته خود را با موج کاهشی دوشنبه‌شب پاک کرد. فلز زرد پس از برخورد با خط مقاومتی 1294 دلاری، در روز دوشنبه به‌تدریج افت کرد تا آنکه در نهایت فشار فروش ضربه نهایی را به قیمت فلز گرانبها وارد کرد. فشار فروش زمانی به اوج خود رسید که معامله‌گران موج کاهشی روزانه اونس طلا را جدی گرفتند. این معامله‌گران با بستن حد سود و زیان خود، برای جلوگیری از ضرر، آغاز به اتخاذ موقعیت فروش کردند. «کیتو» حجم فروش طلای کاغذی (قرارداد‌های مبادله فلز زرد) دوشنبه‌شب را بیشترین میزان در 2ماه اخیر گزارش کرد. تعدد ثبت قرارداد‌های فروش به معنای افزایش عرضه در بازار نقدی و آتی تلقی شده، قیمت اونس طلا را تضعیف می‌کند. افزایش عرضه ظرف چند ساعت، تعادل بازار را به هم ریخت تا فلز زرد افت 5/ 1 درصدی را در روز دوشنبه تجربه کند. کارشناسان دلیل عمده تضعیف طلا را به بیدار شدن سیگنال‌های دلاری مربوط می‌دانند. افت یورو به‌دنبال کاهش قدرت حامی اتحادیه اروپا موقعیت مناسبی برای به هم خوردن خواب موقت شاخص دلار فراهم کرده بود اما دلار تا دوشنبه‌شب واکنش منطقی به افت یورو نشان نداد تا بازار با نادیده گرفتن دلار به کار خود ادامه دهد. با فرارسیدن شامگاه دوشنبه، شاخص دلار بالاخره واکنش افزایشی که از آن انتظار می‌رفت را از خود بروز داد. تقویت شبانه دلار، طلا را تحت‌فشار شدیدی قرار داد تا آنجا که معامله‌گران را به فروش دسته‌جمعی ترغیب کرد. اونس فلز زرد پس از روشن شدن موتور دلار، تا قیمت 1276 دلاری سقوط کرد. فلز زرد که درگیر امواج کاهشی شده بود، به کمک دونالد ترامپ و افزایش تقاضای چینی‌ها، صبح سه‌شنبه را افزایشی آغاز کرد.

    بازگشت بحران کره‌شمالی
    بازگشایی بازار جهانی در روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر بازگشت سوژه کره‌شمالی به سود اونس طلا رقم خورد. دونالد ترامپ دوشنبه‌شب، کره‌شمالی را تامین‌کننده مالی تروریسم منطقه‌ای خطاب کرد تا تنش‌های ژئوپلیتیک دوباره تقاضای کالا‌های امن را افزایش دهد. طلا که یکی از محبوب‌ترین کالا‌های امن محسوب می‌شود به‌دنبال خط و نشان جدید واشنگتن برای پیونگ‌یانگ، از قیمت بازشده 1276 دلاری تاساعت7عصر روز گذشته به قیمت 1282 دلار رسید. قرارگرفتن کره‌شمالی در لیست تامین‌کنندگان مالی تروریسم، احتمال افزایش تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه این کشور را به‌شدت افزایش داده است. بازار‌ها که تجربه اوج گرفتن تنش‌های کره‌شمالی-آمریکا را در چند نوبت داشته‌اند، این بار نیز با تقویت اونس طلا واکنش خود را نشان دادند.

    رشد تقاضای چینی‌ها پس از 3 سال
    تمایل چینی‌ها به خرید اجناس طلایی از بهار سال 2014 تا بهار سال جاری میلادی در حال افول بود، اما داده‌های شرکت «چوتای‌فوک» از افزایش تقاضا برای طلای زینتی و فیزیکی حکایت دارد. این شرکت که بزرگ‌ترین خرده‌فروش کالاهای زینتی در چین است، رشد سود ناشی از بازگشت مصرف‌کنندگان به این بازار را در فصل بهار امسال حدود 35 درصد گزارش کرد. مدیر «چو‌تای‌فوک»، افزایش سود فروش طلای زینتی را در فصل زمستان سال 2018، بیش از 45 درصد تخمین زد تا امید به افزایش آتی تقاضا در بازار باقی بماند. داده‌های سایر عمده‌فروشان و خرده‌فروشان بازار شانگهای، پکن و هنگ‌کنگ نیز افزایش تقاضا برای زیورآلات طلایی و طلای فیزیکی را تایید کرده‌اند. چین سال‌ها است در صدر کشور‌های تولید‌کننده و مصرف‌کننده طلا قرار دارد، بنابراین افزایش عرضه یا تقاضای فلز زرد در این کشور توانایی تغییر قیمت اونس فلز براق را بالذات دارد. کارشناسان بازار جهانی معتقدند، گزارش‌هایی که پیام افزایش تقاضای طلا در چین را حامل بودند، علاوه‌بر عامل تقویتی بحران کره‌شمالی قیمت اونس طلا را بالا کشیدند.

    معاملات آتی بیت‌کوین از 11 دسامبر؟
    دوشنبه‌ شب، تاریخ 11 دسامبر به عنوان زمان آغاز فعالیت بازار آتی بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو روی سایت این مجموعه قرار گرفت، اما پس از لحظاتی، گزارش مربوطه از سایت حذف شد. به‌دنبال این رویداد مبهم، مدیر روابط‌عمومی بورس شیکاگو، خطای فنی را دلیل انتشار اشتباه این خبر معرفی کرد. ارزش هر بیت‌کوین که تا پیش از آن قله 8100 دلاری را فتح کرده بود با خبر مشکوک شیکاگویی‌ها، رکورد جدیدی ثبت کرد. بیت‌کوین دوشنبه‌شب بالاتر از قیمت 8200 دلاری معامله شد که در تاریخ ارز‌های رمزینه بی‌سابقه بود. بورس شیکاگو پیش از این، ماه دسامبر را زمان افتتاح معاملات آتی ارز رمزنهاد مشخص کرده و شرایط معاملات آتی ارز دیجیتالی را نیز منتشر کرده بود. مقبولیت عمومی این بورس بزرگ باعث خواهد شد اعتماد به بیت‌کوین به عنوان یک ارز یا کالای دیجیتالی افزایش یابد. اعتماد بیشتر برای بیت‌کوین به معنای تقاضای بیشتر و تلاش بیشتر برای عرضه (استخراج) است. افزایش تقاضا به خودی خود ارزش این پدیده پولی را ارتقا می‌دهد و تلاش بیشتر برای استخراج بیت‌کوین‌های بیشتر نیز به تقویت امنیت شبکه بلاک‌چین (شبکه) کمک می‌کند. افزایش امنیت تراکنش‌های بیت‌کوینی به ارزش ذاتی این ارز می‌افزاید؛ بنابراین ایجاد شبکه معاملات آتی پول دیجیتالی، عامل اصلی رکوردشکنی بیت‌کوین تلقی می‌شود، هرچند که تاریخ 11 دسامبر از سوی مدیران بورس شیکاگو به سرعت رد شده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی